Start

Microfoons

Inleiding

Zoals eerder al vermeld zijn de microfoons tezamen met de audio-interface voor een groot deel bepalend voor de opnames. Je hebt hierin 2 grote onderverdelingen, naargelang hun werking: Dynamische microfoons en Condensator microfoons. Deze laatste soort heeft meestal wel fantoom-voeding nodig om te kunnen werken (sommige kleinere modellen werken soms ook op batterij).

Naargelang de opnamebron, ga je moeten gebruik maken van een andere microfoon. Voor de opname van een gitaar gebruik je doorgaans een andere microfoon dan voor de opname van bijvoorbeeld een basdrum en voor de opname van zang gebruik je doorgaans ook weer een andere microfoon dan voor het opnemen van een rap (alhoewel dit ook wel vaak afhangt van het soort stem).

Een goede en goedkope all-round microfoon die kan dienen voor opnames van elektrische gitaren, drums en in bepaalde gevallen zelfs stem is de Shure SM57. Het is een microfoon die gebruikt wordt op het podium zowel als in de studio, en zelfs in de professionele studios en minder dan €100 kost.

Voor bas en basdrum worden er hier doorgaans 2 types vermeld: de Shure Beta52A of de AKG D112.

Voor het gebruik als overhead of voor het opnemen van akoustische instrumenten passeren hier ook vaak de Oktava MK-012 condensator microfoons. Zeer goede kwaliteit voor een bescheiden prijs.

Voor stem kom je hier doorgaans de duurdere microfoons tegen, en meestal zijn dit dan ook condensator microfoons (alhoewel dat voor sommige toepassingen/stemmen soms een dynamische beter kan zijn). Een overzicht van enkele microfoons vind je hier een paar regeltjes lager.
Het meerendeel van de Topics in het Homerecording.be Hardware forum handelen doorgaans over microfoons, dus voor meer specifieke vragen hierover gaat men best ginder eens een kijkje nemen.

Hieronder kan je nog een lijstje vinden van enkele microfoons die op het forum vaak vernoemd worden tezamen met hun voornaamste doeleinden (met dank aan Waxx):

  • Shure SM57: zeer all round micro. Zou uw eerste micro moeten zijn!!!! Kan voor allerhande doeleinden gebruikt worden. Van het opnemen van elektrische gitaar, over het gebruik als overhead, snare of tom-microfoon tot soms zelfs zang/rapmicrofoon. Het is een zeer goedkope microfoon die ook in professionele studios gebruikt wordt.
  • JTS NX-7: een SM57 achtige mic die iets helderder is, maar even goed.
    Shure Beta57A: variatie van de SM57, goed als je meer ruimteopname wil, maar geen condensor kan gebruiken (in slechte acoustische ruimtes of livesetups bvb)
  • Shure Beta52: een van mijn favoriete kickmics. Zeer all round (in tegenstelling tot de AKG D112 en de Senheiser E902, die vooral op bepaalde kicks en in bepaalde muziekstijlen zeer goed zijn). Wordt voornamelijk gebruikt voor de opname van basdrum of basgitaar.
  • Shure SM81: hi end SDC's voor een zacht prijsje.
  • Shure SM7B: Grootmembraam dynamisch mic, ideaal voor voice over en rap/punk/metal zang.
  • Senheiser E606 en E906: zeer goede gitaarmicrofoons en ook zeer effectief bij accordeon.
  • Senheiser MD421: die ideale tom en percussiemic
  • Senheiser MD441: een goede tom/gitaar/percussiemic
  • AKG C391: redelijk goede SDC's
  • AKG C451: Zeer goede SDC's, ideale drum overhead en hi hat mics
  • AKG C3000B: redelijk neutrale LDC, goed voor rap, donkere zang en als room mic
  • AKG C414XLS of C414EB: zeer goede condensor onder 1000 €. De oude EB versie is de beste.
  • Electovoice RE20 en RE27: zeer goede all round Large Diagram Dynamische mic: voor zeer veel tot alles bruikbaar, maar hij blinkt vooral uit als zang/rap en kickdrummic. Ook zeer bruikbaar op acoustische of electrisch bas, piano, orgel (vooral de onderkant van een leslie amp), ...
  • Beyer Dynamic M88: zeer goede kick en bass mic
  • Beyer Dynamic M160: betaalbare ribbon microfoon.
  • Peluso CEMC6: zeer goede en goedkope SDC
  • Peluso R14: redelijk betaalbare maar zeer goede ribbon microfoon: Ideaal voor piano, strijker en houtblazers bij close mic'ing, ...
  • Rode NT1A en NT2A: goede brighte condensors voor hun prijs.
  • Audio Techica AT4040: de beste goedkope condensor voor mij.
  • Audio Techinca AT4047, 4050, 4060: zeer goede betaalbare quasi hi end condensors.
  • Oktava MK012: zeer goede SDC's, vooral als overhead, maar kan ook goed gebruikt worden voor de opname van bijvoorbeeld acoustische gitaar.

Oh ja, en voor de duidelijkheid:
SDC => Small Diaphragm Condensor
LDC => Large Diaphragm Condensor

Alle microfoons beschikken over een diafragma dat vibreert wanneer het geraakt wordt door de geluidsgolven. Deze vibratie wordt vertaald in een electrisch signaal dat qua variatie met die geluidsgolf overeenkomt. Het spreekt voor zich dat de aard en de kwaliteit van dat diafragma in belangrijke mate de kwaliteit van het geluid bepaalt.

Types

  • Dynamisch moving coil

Bij dynamische moving coil microfoons kan je de capsule vergelijken met een omgekeerde luidspreker, met een spoel, bevestigd aan het diafragma, die opgehangen is in een magnetisch veld. Een beweging van het diafragma resulteert in een electrische stroom. Het magnetisch veld kan opgewekt worden door een permante magneet: deze mirofoons zijn dan ook passief, dwz dat ze geen externe voeding nodig hebben.

  • Dynamisch ribbon

Dynamische ribbon microfoons hebben als capsule een Aluminium of Buralium ribbon geplaatst tussen de 2 polen van een magneet. Geluid veroorzaakt dan voltage door electronische inductie die het audiosignaal zijn. Ze zijn bijna altijd figure 8 of bidirectioneel en hebben meestal een zeer lage output waardoor ze veel voorversterking eisen. Externe voeding is niet nodig, en zelfs zeer gevaarlijk omdat deze microfoons volledig passief zijn. Ze zijn ook zeer gevoelig aan fysieke schokken en worden daarom bijna nooit in live setups gebruikt. Ribbons zijn zeer gedetailleerd qua klank, maar niet zo scherp als condensors

  • condensor

Een condensor microfoon heeft twee geleidende platen, een vaste en een beweeglijke, die elk geladen zijn met een polariserende spanning. De vibratie van het beweeglijke gedeelte leidt tot een variatie in de afstand tussen deze platen, die resulteert in een elektrische stroom. Om de polariserende spanning in stand te houden is externe voeding noodzakelijk. De uitgaande elektrische stroompjes zijn erg zwak: versterking is dan ook nodig alvorens het signaal bruikbaar is.

Het praktische verschil tussen condensor en dynamische microfoons is vooreindgebruikers het feit dat condensormicrofoons voeding nodig hebben. Die voeding kan afkomstig zijn vaneen batterij, of van een externe bron (fantoomvoeding). Fantoomvoeding kan afkomstig zijn van een losstaand toestel, maar zit ook ingebouwd in de meeste mixers. Algemeen kan je stellen dat condensor microfoons meer gevoelig zijn en beter zijn in het oppikken van hogere frequenties, terwijl dynamische mics wat robuuster zijn.

Patronen

 

Stereo Technieken

  • XY

 

  • Mid-side 

 

  • ORTF

 

  • AB

 

  • Blumlein

 

 

Meer lezen