Start

Compressie

De instellingen van een compressor kan je het best benaderen zoals het kraken van een kluis; je moet de combinatie (settings) in een bepaalde volgorde afwerken. Als je die volgorde niet aanhoudt, zal je steeds het gevoel hebben verschillende settings tegelijk te willen veranderen, of steeds blijven terugkeren naar een vorige setting.

De volgorde van het instellen van de settings is de volgende:

1. Attack
2. Release
3. Ratio
4. Threshold

Om eraan te beginnen kan je 't best de settings van de compressor als volgt instellen:

1. Attack: maakt niet uit, hier gaan we onmiddellijk mee werken.
2. Release: zo kort mogelijk (draaiknop helemaal tegenwijzerszin). Dit geeft verschrikkelijke distortion of pumping maar hieraan werken we later.
3. Ratio: Zet deze op maximum. Voor sommige compressors is dat 10:1 of 100:1 of oneindig:1. In feite is dit limiting.
4. Threshold: Stel deze zo in dat zoveel mogelijk geluid gecompresst wordt. -40 dB, -60 dB, de meest extreme setting die je compressor aankan.

Ondertussen is hetgene dat je wil compressen niet meer om aan te horen (en waarschijnlijk moet je het volume harder zetten om nog iets te horen) maar dit is de perfect start naar goede compressie.

Nu gaan we de settings in volgorde afwerken:

1. Attack

Draai aan de attack-knop en bepaal hoeveel 'startgeluid' je wil doorlaten, alvorens de compressor ingrijpt. Alle geluid dat je nu doorlaat, wordt niet gecompresst. Als je werkt met een snare kan je een korte attack instellen om 't effect te krijgen alsof de drummer met dunne stokjes gedrumd heeft. Als je de attacktijd langer maakt, lijkt het alsof de drumstokjes dikker worden. Negeer de distortion van de veel te korte release, concentreer je op het startgeluid.

Als je dit toepast op een gitaar kan je het gevoel creëren dat de gitarist de snaren maar even met zijn vingernagels aanraakt (korte attack) terwijl een lange attack het gevoel geeft dat de aanslag van de gitaar krachtiger is. Kies de setting die voor jou het mooiste geluid heeft.

2. Release

Als de attacktijd is afgesteld kan je gaan werken aan de releasetijd. Het geluid voor de attacktijd klinkt luid, de compressor treedt in werking, maakt het geluid zachter (zeker bij deze ratio en threshold settings) en na de release wordt het geluid terug luider (totdat de compressor opnieuw in werking treedt voor het volgende geluid). Je krijgt dus als het ware een slingerbeweging: luid-zacht-luid. Met de releasetijd kan je de 'groove', het ritme, van de slingertijd bepalen. De slingerbeweging hoeft niet perfect in 't ritme van de song te zijn, maar moet qua groove bij de song passen. De vraag is niet 'Hoe kort moet de releasetijd zijn?' maar 'Hoe lang kan ik de releasetijd maken zonder de kracht van het volgende geluid/aanslag weg te nemen?' Ga dus niet de release instellen op 1/4e of 1/8e van het ritme, maar probeer te zoeken naar een passende slingerbeweging. Wiskundig gezien moet de releasetijd korter zijn dan de tijd tussen 2 opéénvolgende geluiden, maar soms kan het toch goed klinken als het volgende geluid nog in de releasetijd van het vorige geluid zit, als dit past voor de groove. Laat je oren beslissen, niet de wiskunde.

3. Ratio

De ratio bepaalt hoe hard iets gecompresst wordt. De slingerbeweging die je bepaald hebt met de attack en releasetime zit nu normaal gezien goed in je oren, zeker omdat de ratio op maximum staat. Geen compressie (1:1) betekent geen slingerbeweging, hoge ratio betekent een overduidelijk hoorbare slingerbeweging. Het is aan jou te bepalen hoe duidelijk je de slingerbeweging wil laten doorklinken in de muziek. Je kan de ratio vergelijken met inzoomen bij 't maken van een foto; geen compressie is een heel wijde foto, veel compressie is inzoomen op het object, met verlies van de omgeving errond. Hoeveel van de omgeving wil je op de foto en hoeveel wil je inzoomen op het object? Dit bepaal je met de ratio.

4. Threshold

We zijn aangekomen bij onze laatste belangrijke setting: threshold. Compressie maakt de sound stiller. Als je de compressor constant laat werken en nooit tot rust laat komen (1:1 compressie), kan je net zo goed de compressie verwijderen en de volumeknop gebruiken om de muziek in zijn geheel zachter te zetten. De muziek moet even kunnen 'adem happen' zonder compressie. Dus als zelfs de minst luide passages van je song/instrument gecompresst worden, ben je duidelijk aan't overcompressen. Het geluid heeft ruimte nodig om tot zijn recht te komen. Stel de threshold dus zo in dat er geen compressie plaatsvindt op de stille momenten.

Pas nu de makeup gain aan en je bent klaar met je compressie.

 

Over deze tekst:

Deze tekst is in feite een samenvatting (uit het hoofd, vond ik spontaner) van het hoofdstuk 'cracking compressors' uit het boek 'Mixing with your mind' van Michael Stavrou. Meer info over het boek vind je hier:

Mixing with your Mind

Het is een prachtboek en ik probeer dit dan ook aan te tonen door een deeltje van de schat aan info hier weer te geven.