homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 17:18
Junior Member

Reputatie: Anony is op goeie weg
Standaard gitaar opnemen via mics of line in

Hallo iedereen

Wat is de beste methode om gitaar op te nemen. Ik beschik over 2 shure sm57's maar wel een crappy versterker dus daar heb ik niets aan. Ik heb een TASCAM US22L en ik vroeg mij af of opnemen via line in, dus rechtstreeks, evengoed is als 2 mics?

Line in is ook mono dus vandaar mijn 2de vraag. Als je mono opneemt, en je dupliceert die track en panned ze L en R, is dat niet bijna hetzelfde als stereo opnemen. Of wordt gitaar mono opgenomen en bv links gepanned en dan bv rechts sologitaar of basgitaar rechts? Enlighten me! Alleszins bedankt!

Laatst gewijzigd door Anony; 04-01-2009 om 17:22
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 17:24
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: gitaar opnemen via mics of line in

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anony Bekijk bericht
Hallo iedereen

Wat is de beste methode om gitaar op te nemen. Ik beschik over 2 shure sm57's maar wel een crappy versterker. Ik heb een TASCAM US22L en ik vroeg mij af of opnemen via line in, dus rechtstreeks, evengoed is als 2 mics?
Ik denk dat je in dat geval beter gaat voor zowel line in als één SM57.
Op die manier kan je over het cleane signaal nog effecten toevoegen in de DAW en de keuze maken tussen line-in en/of microfoon.

Citaat:
Line in is ook mono dus vandaar mijn 2de vraag. Als je mono opneemt, en je dupliceert die track en pant ze L en R, is dat niet bijna hetzelfde als stereo opnemen.
Nope, dat is hetzelfde als 2x mono...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 17:39
Active Member

Reputatie: Freakwave is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht

Juist en is het stereo opnemen van een mono signaal nou net niet juist dat?
Want is dat niet als een mono signaal door een splitter halen en dat dan mono op te nemen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 19:05
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Ik denk dat je in dat geval beter gaat voor zowel line in als één SM57.
Op die manier kan je over het cleane signaal nog effecten toevoegen in de DAW en de keuze maken tussen line-in en/of microfoon.

Keuze maken? En als ik dan de line in verkies?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 19:18
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

er wordt bedoeld dat je net zo goed de mic én de line kan gebruiken om de gitaar op te nemen. Je hebt dan in ieder geval allebei de signalen opgenomen, en kunt dan gebruiken wat je wilt. Beter één signaal teveel opgenomen dan te weinig is hier het advies.

Ik begin hier ook pas net, maar ik hoop dat ik het goed begrijp: Een monotrack kopieeren en dan één links en één rechts pannen in in principe wel stereo te noemen. Er is alleen geen sprake van een stereobeeld (de reden waarom je stereo zou willen, waarom anders niet gewoon mono?). Een stereobeeld verkrijg je juist door verschillen tussen de linker of de rechtertrack. Die worden verkregen door 2 mics in verschillende posities (zoek hier op het forum voor tips hierover, en bekende setups) te plaatsen tov eenzelfde geluidsbron. Je hebt 2 sm57's... lijkt me dat je hier dan maar eens mee moet gaan experimenteren. Is wel leuk in ieder geval en de moeite waard.
Ik ben niet zo thuis in de effecten en plugins, maar ik neem aan dat er ongetwijfeld plugins zijn die kunstmatige stereobeelden genereren. Ik denk dan ook maar even voor het gemak dat je dat dan ook precies zo moet benaderen: kunstmatige stereobeelden. Correct me if im wrong

rikke
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 19:21
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

a propositos:
als je de versterker echt zo klote vindt, dan kan je hem natuurlijk ook helemaal niet opnemen (mits je zeker weet dat je dit niet wilt gebruiken), maar dat lijkt me logisch.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 19:42
Junior Member

Inderdaad en vandaar dat ik via line wil opnemen. Als ik trouwens gitaar opneem via line in kan ik verschillende soorten effecten kiezen en ik kan ook aanpassen waar de micro tov de amplifier zogezegd staat, ik heb wel alleen maar de keuze tussen offcentered en centered, maar kan ik hier niet voor een beter stereobeeld zorgen door een track centered en een track offcentered te nemen? Alleszins bedankt voor de uitleg allemaal!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 20:11
Moderator

je kunt hier inderdaad mee experimenteren.
De vraag is wel een beetje waarom je een stereo-opgenomen-gitaar wilt bereiken met een line-in? Over het algemeen wordt elec. gitaar, dacht ik, mono opgenomen en dan middels panning in het stereobeeld geplaatst. Bijvoorbeeld, je hebt je zang, drums, bas, backing vocals en die mooie sitar, allemaal ergens tussen l-r gezet en dan komt je mono gitaar daar weer ergens tussen. Beetje gechargeerd gezegd. again, correct me if im wrong
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 20:29
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freakwave Bekijk bericht
Juist en is het stereo opnemen van een mono signaal nou net niet juist dat?
Want is dat niet als een mono signaal door een splitter halen en dat dan mono op te nemen?
Het mono signaal door een splitter halen en dan opnemen is inderdaad ook nog steeds tweemaal mono.
Ik had het ook niet over stereo-opname. Ik had het over een mono opname met de mogelijkheid de rechtstreekse gitaar en de microfoon-opname eventueel te combineren om zo een beter eindgeluid te bekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Een monotrack kopieeren en dan één links en één rechts pannen in in principe wel stereo te noemen. Er is alleen geen sprake van een stereobeeld (de reden waarom je stereo zou willen, waarom anders niet gewoon mono?). Een stereobeeld verkrijg je juist door verschillen tussen de linker of de rechtertrack. Die worden verkregen door 2 mics in verschillende posities (zoek hier op het forum voor tips hierover, en bekende setups) te plaatsen tov eenzelfde geluidsbron.
Een monotrack kopiëren en pannen is en blijft 2x mono.
Je krijgt een stereo-signaal (zoals je zelf zegt) door bijvoorbeeld 2 microfoons te gebruiken in een bepaalde stereo opstelling (google eens op ORTF, X-Y, Mid-side, A-B, Blumlein,....) er moet een tijds- of reflectieverschil (voor zover dat een woord is) zijn tussen beide signalen om van een stereo-opname te kunnen spreken.

Citaat:
Inderdaad en vandaar dat ik via line wil opnemen. Als ik trouwens gitaar opneem via line in kan ik verschillende soorten effecten kiezen en ik kan ook aanpassen waar de micro tov de amplifier zogezegd staat, ik heb wel alleen maar de keuze tussen offcentered en centered, maar kan ik hier niet voor een beter stereobeeld zorgen door een track centered en een track offcentered te nemen? Alleszins bedankt voor de uitleg allemaal!
Dat centered of off centered plaatsen van de microfoon in de plugin, bepaald net zoals in het echte leven de geluidskleur van je opname (net zoals het gebruik van een andere microfoon of preamp).

Mijn raad: er staan hier verscheidene topics over het opnemen van gitaar.
Neem ze eens door en experimenteer wat. Laat je oren beslissen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 20:52
Moderator

[QUOTE=Pixie;63015]
Een monotrack kopiëren en pannen is en blijft 2x mono.
Je krijgt een stereo-signaal (zoals je zelf zegt) door bijvoorbeeld 2 microfoons te gebruiken in een bepaalde stereo opstelling (google eens op ORTF, X-Y, Mid-side, A-B, Blumlein,....) er moet een tijds- of reflectieverschil (voor zover dat een woord is) zijn tussen beide signalen om van een stereo-opname te kunnen spreken.
QUOTE]

dat bedoelde ik te zeggen toch? ik heb het ook over verschil L-R / opstellingen / en het hier zoeken naar die opstellingen?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten