homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-01-2009, 00:52
Junior Member

Reputatie: Jack-Henry is op goeie weg
Standaard Kaal Profiel in Win XP

Mijn "muziek-PC" wordt nog voor allerlei andere doeleinden gebruikt. Maar deze verbruiken allemaal resources. Idem voor de Anti-virus, de spamcatcher, het mailprogramma dat automatisch de mails ophaalt om het kwartier... Er zijn allerlei processen gestart - gevraagd of ongevraagd.
Zelfs met de moderne en snelle PC's moeten we niet smossen met de resources, als het over muziek gaat: hoe meer "reserves" het systeem heeft, hoe beter.

Vraag: hoe kan ik zo'n "profiel" aanmaken ? Ik vraag het volgende: de PC (her)opstarten, en dan de keuze hebben tussen verschillende profielen, vb "Muziekbewerkingen", "Grafische toepassingen", "MediaCenter", "Communicatie"...

En elk profiel heeft een aantal processen die gestart moeten worden en een aantal devices die klaargemaakt moeten worden.

Zo moet, bij "Muziekbewerking" de anti-virus NIET werken (de PC wordt UIT het netwerk gehaald, dus ook geen Internet, geen mail): alleen wat voor muziekbewerking nodig is, wordt opgestart. Zo is er geen wallpaper nodig, geen screen saver; dat kunnen we allemaal missen.

Ik vermoed dat ik hiervoor een aantal "users" zal moeten aanmaken, maar hoe moet het verder ? Hoe moet de anti-virus, de netwerkaansluiting, de spamcatcher en het mailprogramma van bvb. de "communicatie-user" gestart worden ?

Het alternatief om écht het onderste uit de kan te halen is één PC per profiel aanschaffen, zoals trouwens gamers doen: die hebben voor de moderne games ook een maximum aan resources nodig.
Maar financiëel is dat voor mij onmogelijk.

Dus... Wie heeft daar ervaring mee ?

Dank bij voorbaat, en "laat ze klinken" (de muziek natuurlijk)

PS. De PC werkt onder Windows XP Pro SP3 en staat in een thuisnetwerk (maar is er niet de server van).
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-01-2009, 09:15
Junior Member

Standaard Re: Kaal Profiel in Win XP

Ter info: bij de collega's van Music Radar, een serie tips om je computer beter voor muziek af te stellen:

15 ways to optimise your computer for music - Tutorials | musicradar.com
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-01-2009, 12:02
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Iets gecompliceerder (hangt af van je PC-vaardigheid) is aparte partities maken en je Windows dubbel installeren.

Veel installatiewerk maar het wel waard. How-to vind je hier

Als je het een beetje handig aanpakt heb je een partitie van een 20tal Gb per installatie nodig en zet je "Program Files" van elke installatie op een derde partitie.

Herwig
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-01-2009, 19:15
Junior Member

Bedankt voor de tips
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-01-2009, 01:04
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Ook de enige manier om het echt gescheiden te houden. Anders zal een virus altijd het andere profiel/gebruiker raken en in de problemen brengen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-01-2009, 01:30
Junior Member

Ja, ik denk ook dat ik die weg zal volgen: een dualboot, waarvan één gereserveerd voor muziek, en ZOVEEL ALS MOGELIJK gescheiden van de "dagdagelijkse partitie".

BTW op de DVD bij de Clickx van deze week is er een gratis partitiemanager, dat valt dus goed mee !
Bedankt voor de goede raad, en "laat ze klinken!" (de muziek)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten