homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 13:51
Junior Member

Reputatie: matezo is op goeie weg
Standaard Hoe best gitaar opnemen?

hai,

ben hier pas nieuw en heb een vraag rond gitaar opnemen:

hoe kan je dit namelijk het best met de beste kwaliteit?
Ik heb een klassieke en een elektrische gitaar die ik namelijk graag zou kunnen opnemen kan ik dit het best doen via een externe geluidskaart met microfoon en dan op men mac ,of .... en welke microfonen zijn hier dan voor geschikt. ik neem ook aan dat het twee verschillende methodes zijn voor elek. en klas. gitaar

ik zou wel liefst de methode waarop je het meest kan uitbreiden nu is het nog alleen voor mezelf maar ik zou achteraf ook met men bandje willen gaan opnemen en een kleine studio vormen. (bandje zou bestaan uit drum ,piano,twee gitaren en eventueel zang.

alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 14:38
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg
Standaard Re: Hoe best gitaar opnemen?

Inderdaad... een goeie geluidskaart is belangrijk voor de opname van instrumenten. Indien je een Klassieke gitaar wil opnemen, raad ik je de Shure SM57 aan. Zet 1 microfoon in de buurt van de klankkast en de andere op de nek.
Voor Elektrische gitaar raad ik je een bijkomende gitaarinterface aan (zoals Waves dat heeft).

Welk DAW gebruik je op je Mac?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 14:47
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Er zijn enkele basisdingen die je nodig hebt om eerder wat op te nemen.
Allereerst een degelijke geluidskaart.
De Tascam US-122L is er eentje die hier veel wordt gebruikt door beginners en ook vaak wordt aangeraden voor beginners.
Hierbij komt ook gratis het tweede item geleverd dat je nodig hebt voor opname: software.
De Tascam US-122L wordt geleverd met een light versie van Cubase (Cubase LE4), wat meer dan voldoende is voor beginnende homerecorders.
Andere veelgebruikte software: Ableton Live, Logic (mac only), Sonar (PC-only) en Reaper.
En dan komen we bij het laatste item: een microfoon.
Technisch gezien heb je voor de opname van elektrische gitaar geen microfoon nodig. De meeste geluidskaarten hebben een ingang speciaal voorzien voor gitaar (of bas), zodat je de gitaar rechtstreeks kan inpluggen op je geluidskaart. Effecten (zoals distortion) kan je dan naderhand nog bijzetten op je gitaar.
Velen verkiezen echte het geluid van hun versterker op te nemen, en hier ben je doorgaans het best af met een microfoon.
Voor de opname van een versterker wordt er doorgaans gebruik gemaakt van een dynamische microfoon. En van de meest gebruikte microfoons hiervoor (zowel door homerecorders als door professionals) is de Shure SM57. Buiten de JTS NX-7 is de SM57 ook zowat de bestekope microfoon voor deze toepassing. Daar komt nog bij dat de SM57 uitermate geschikt is voor zowat elke andere opname, zoals bijvoorbeeld drums en vocalen.
Voor acoustische gitaar daarentegen, wordt, alhoewel ook de SM57 hier goede resultaten boekt, doorgaans een condensator microfoon gebruikt (soms ook wel een stereo paar). Hier praat je over microfoons van 80 tot microfoons van enkele duizenden euros.

Als je op een krap budget zit, raad ik je aan te gaan voor een US-122L en een SM57.
Mocht je een wat groter budget hebben, raad ik je aan het forum eens grondig door te lezen. Daar ga je onnoemelijk veel info vinden of van alles en nog wat.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 15:36
Junior Member

bedankt voor de snelle reacties en info. Maar als ik dan met meer instrumenten wil gaan werken en deze allemaal te samen wil kunnen opnemen of appart als ik met mijn band speel gebruik ik dan mixer die ik aansluit op mijn geluidskaart of rechtstreeks op mijn computer? wat raden jullie hier voor aan . En mijn budget dat is zoo rond de 300-400euro .
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 16:26
Groupie

Reputatie: jniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstraling
Thumbs down Re: Hoe best gitaar opnemen?

Hoi,

Een mixxer kun je niet direct op je pc aansluiten ook dan heb je een externe geluidskaart nodig. Tenzij het een mixer is met ingebouwde geluidskaart.

Voor een band zul je een geluidskaart met meerdere inputs meestal minimaal 8 nodig hebben. Dan is 300 a 400 volgens mij een beperkt budget.

succes johan
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 17:16
Junior Member

hoi,

je hebt toch wel mixers die je direct kan aansluiten op je computer zoals de xeny reeks van behringer. Dan neem ik aan dat deze dan een ingebouwde geluidskaart hebben of heb ik het fout ? Kan je dan niet met deze "usb" mixer verschillende sporen tegelijk opnemen op je mac in cubase bv?

En om nog even terug te komen opdie tascam. Moet je je speakers dan op de rood-wit van je tascam hangen of op de line-in van je mac om je creatie te kunnen beluisteren en bewerken ?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 20:16
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matezo Bekijk bericht
hoi,

je hebt toch wel mixers die je direct kan aansluiten op je computer zoals de xeny reeks van behringer. Dan neem ik aan dat deze dan een ingebouwde geluidskaart hebben of heb ik het fout ? Kan je dan niet met deze "usb" mixer verschillende sporen tegelijk opnemen op je mac in cubase bv?
Er zijn inderdaad mixers die je via USB of Firewire rechtstreeks op je computer kan aansluiten. Als je ze enkel gebruikt om op te nemen echter, hebben ze mijns inziens geen enkel voordeel op een goede interface. Heel wat USB mixers sturen trouwens enkel een stereo signaal naar je computer, zodat je maximum 2 sporen tegelijkertijd kan opnemen. Ongeschikt voor multitracken dus.

Citaat:
En om nog even terug te komen opdie tascam. Moet je je speakers dan op de rood-wit van je tascam hangen of op de line-in van je mac om je creatie te kunnen beluisteren en bewerken ?
Zoals de naam al zegt, zijn de line-ins ingangen. De speakers hang je dus op de uitgangen (inderdaad de twee cinch aansluitingen).
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-12-2008, 21:02
Junior Member

oke ik wil nog een vraag stellen als je die grote artiesten ziet zitten in hun studio zitten ze daar tog met supergrote mixers op te nemen hoe doen zij dat dan en waarom nemen zij dan geen audio interface? Het is puur uit intresse kan er helemaal naast zitten hoor

alvast bedankt
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 26-12-2008, 13:26
Groupie

Reputatie: jniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstraling

Citaat:
hoi,

Behringer levert gewoon een mixer en een audiointerface los erbij... Je kan dus wel tegelijk een band op nemen maar het komt in je daw gewoon als een of twee sporen terug. Daarnaast is de audiointerface van Behringer volgens mij geen 2.0 met als nadeel eventuele latacy. Je kan dan beter een goede losse audiointerface kopen.

Als je meerdere sporen wil opnemen kom je toch bij de wat uitgebreidere interfaces en of mixers met ingebouwde interface met meerdere outputs, maar je zit dan in een andere prijsklasse.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26-12-2008, 14:11
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Citaat:
oke ik wil nog een vraag stellen als je die grote artiesten ziet zitten in hun studio zitten ze daar tog met supergrote mixers op te nemen hoe doen zij dat dan en waarom nemen zij dan geen audio interface? Het is puur uit intresse kan er helemaal naast zitten hoor

alvast bedankt
Dat heeft meerdere redenen. Ze hebben wel een zr hoogwaardige interface. Meestal een Digidesign HD systeem. Waarom ze een tafel hebben is omdat ze graag het analoge geluid en de kenmerken van hun dure tafel in hun signaal willen. een dikke SSL of Neve kan dat. Heb jij een behringer, dan kan dat ook, maar dan voegt het niets toe, het maakt het signaal alleen slechter.

Daarnaast gebruiken ze een tafel om makkelijker en overzichtelijker te kunnen werken. Als je naar een computerscherm zit te kijken, is het een stuk lastiger om even een volume te automatiseren of even dit te veranderen.

Er zijn nog wel meer redenen waarom grote studio's dit doen, maar dit zijn de belangrijkste.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten