homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-12-2005, 23:00
Junior Member

Reputatie: MixMasterG is op goeie weg
Standaard Remix maken van oude plaat! Hoe zit dit met de rechten?

Hey,

Ik zou graag een paar remixen willen maken van enkele nummers die ik wel goed vind. Wel oude platen te verstaan. Maar ik weet eigelijk niet goed wat mag en wat niet.

Hoe lang moet een plaat uit zijn vooraleer je een remix mag maken zonder rechten te betalen?

Van artiesten die dood zijn mag je vanaf een bepaald aantal jaren dood een remix maken zonder rechten, hoe lang moet de artiest dan dood zijn?

Stel dat ik een nummer willen herwerken dat nog niet zoooo oud is, hoe zit dat dan met toelating vragen. Moet ik dan een mail sturen naar die artiest zelf of hoe gaat dat in zijn werk?

Als er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden, zeg het mij gerust, want ik zou nie graag voor narigheid komen te staan.

Greetz

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-12-2005, 12:11
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Remix maken van oude plaat! Hoe zit dit met de rechten?

Ik dacht dat als je een bewerking wil maken van een nummer, je tot 70 jaar na het overlijden van de persoon die het auteursrecht heeft moet wachten.

En als je toestemming krijgt van een muzikant om zijn nummer te remixen, dan zou ik het toch liever op papier staan hebben en niet op een mailtje.

Je moet trouwens goed nagaan of het niet het platenlabel is die de rechten heeft i.p.v. de artiest.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-12-2005, 13:24
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

auteursrecht gaat trouwens over de componist, is niet noodzakelijk de uitvoerder. Uitvoerders zelf hebben geen auteursrecht, om deze van centen te voorzien hebben ze in BelgiŽ het gedrocht van de billijke vergoeding uitgevonden.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-12-2005, 13:42
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ja, inderdaad, maar ik durf de groep van uitvoerders nogal eens vergeten, zelf muzikant/componist zijnde...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-12-2005, 16:46
Member

Reputatie: polpot is op goeie weg

Een bestaande song of remix uitbrengen kan probleemloos.
Uiteraard kun je geen aanspraak maken op auteursrecht.
Het enige zou kunnen zijn dat de platenfirma die het zou uitbrengen dat niet zo graag heeft omdat ze dan ook niet de uitgaverechten hebben die toch wel 50% bedragen.
Als je een deal kunt maken gaat het over royalties, dat is een deel van de winst op de aankoop van de detaillist.
Een percentage op de inkoopprijs van de platenwinkel.
Het is dus best mogelijk dat je eerst een "break even" moet ondergaan. vooraleer je een centje ziet.
Break even is bvb de eerste 1000 waar je geen royalties op krijgt tot de productiekost gerecupereerd is.
Wil je toch een bestaande song uitbrengen en je twijfelt neem dan kontakt op met de uitgever van de song, je krijgt praktisch altijd toelating, ah ja , als je goed verkoopt brengt dat geld op voor de uitgever.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-01-2006, 21:15
Member

Reputatie: IndustrialFreak is op goeie weg

Kheb ook al enkele tracks geremixt en heb hiervoor eerst contact opgenomen met de artiest zelf... :-)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten