homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 17:36
Rikke's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard DIY Ribbon Microphones

Iemand hier op dit forum als een geprobeerd zelf een ribbon the knutselen? En heeft diegene daar soundbites van? Ik ben erg benieuwd. De komende tijd ben ik vanwege wat fysieke rompslomp wat aan huis gekluisterd en ga ik denk ik eens wat in elkaar solderen en priegelen.

N1NKM's FIRST Ribbon mic page en
Ribbon microphone en
Rickshaw Records DIY Ribbon Microphone
zijn paginas die ik net even gevonden heb. Andere tips en suggesties meer dan welkom!

Laatst gewijzigd door Rikke; 04-12-2008 om 17:45
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 17:47
Rikke's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: DIY Ribbon Microphones

diyAudio Forums Archive - DIY Ribbon Microphone Tutorial

hier kan je een audiosample horen vaan een dude die zijn eigen ribbon geknutseld heeft...
  #3 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 18:03
JB's schermafbeelding
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Hallo Rikke,
ik hoop dat het stilaan al wat beter gaat met je hernia.
Vermits ik ook een aanhanger ben van bandmics, ben ik ook begonnen met experimenteren ivm met deze beestjes.
Morgen zal ik wat foto's trekken en een en ander toelichten.
Het grootste probleem is de transfo. Ik heb weinig zin om er eentje uit Amerika te laten afkomen, want ze zijn nogal prijzig.
Een alternatief is: een RB100 aanschaffen en daar de transfo van gebruiken.
Nadeel: je gaat een werkende mic slopen om een experiment te doen en wat is het resultaat? Een betere transfo is natuurlijk zeer belangrijk.
In ieder geval morgen stuur ik meer info.
Groeten,
JB
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 18:17
Rikke's schermafbeelding
Moderator

hey JB, ik hoopte al dat er meerderen mee bezig waren Wat voor transformator gebruik je nu, of heb je overwogen te gebruiken? Inderdaad is het een beetje raar om een goede mic te trashen om er een DIY van te maken . Ik heb niet zo'n moeite met spullen bestellen in USA, wel vaker gedaan, helemaal met kleinere dingen niet zo moeilijk. Welke zou je willen bestellen? Er benieuwd naar fotos en vooral soundbites natuurlijk !
RIkke

Laatst gewijzigd door Rikke; 04-12-2008 om 18:18 Reden: meerderen is met een n
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 19:40
Rikke's schermafbeelding
Moderator

Deze lijkt mij geschikt en voor weinig geld ook...
EDCOR Electronics Corporation - Audio Transformer & Equipment Manufacture
Of zie ik iets over het hoofd? Voor de twee tientjes kan je je er
ook geen buil aan vallen, right ?
Rikke

Grappig genoeg zit hun international department in Belgie. Ik heb er een mailtje heengestuurd of ze daar ook een winkel hebben en willen shippen.

Laatst gewijzigd door Rikke; 04-12-2008 om 21:18
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 22:16
Senior Member

Reputatie: tony666 is op goeie weg

Ik ben momenteel een RCA aan't restaureren. Het moeilijkste wanneer je een ribbon gaat maken is IMO de ribbon motor zelf. Als je die volledig zelf wil ontwerpen (en het moet een degelijke zijn) dan ga je snel de boeken fysica erbij moeten nemen (of andere Ribbon motors bestuderen en copieren).

Hedendaagse Ribbons gebruiken Neodymium magneten, deze kan je in Duitsland bestellen en zijn niet zo duur. De ribbon zelf is gemaakt van extreem dun Aluminium folie ( tussen de 1 m en de 2,5 m dik, met huishoudfolie ga je er zeker niet geraken). Die folie moet ook nog eens geplooid worden, meestal wordt dat volgens RCA specificaties gedaan. Na het installeren van de ribbonfolie in de ribbon motor word de resonatie frequentie van dat ding gemeten, die moet in het juiste gebied liggen voor de beste prestaties. (bij Chinese Ribbons gaat het hier vaak verkeerd)

De folie hoop ik hier in Belgi te vinden, er zijn nogal wat alu folie leveranciers, alleen leveren ze vaak veel dikkere folie's.

Qua transfo zou ik eens naar het Zweedse Lundahl kijken, deze worden in verschillende Amerikaanse Ribbons gebruikt.

Laatst gewijzigd door tony666; 04-12-2008 om 23:23 Reden: spelling is een kwelling
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 22:48
Rikke's schermafbeelding
Moderator

Hey Tony,
Je hebt gelijk van de fysica en ontwerp. Het gaat mij meer om het aanklooien dan om een copy te maken van een geslaagd ontwerp. Dan spaar ik liever nog eens hard door voor een echte AEA o.i.d. Ik heb ook al soundsamples gehoord van gasten die wel met huishoudfolie een microtje gemaakt hadden en die klonken heel behoorlijk. Ik maak een beetje honkeytonkeymuziek, oldtimey stuff met banjo's/bluesharps/entuinbroeken... dus voor mij zou zo'n homebrew microphone wel eens heel leuk kunnen zijn.
Ik ben trouwens ook al info tegengekomen waarin reparateurs van ribbons van die velletjes zilverfolie gebruiken (die zijn schijnbaar van aluminium) die "bladzilver" genoemd worden. Jeweetwel, om letters en sculpturen enzo te vergulden/verzilveren. Schijnt prima spul te zijn.
Ook over transformers zijn de meningen een beetje verdeeld. In shoutouts worden er wel verschillen gevonden, maar niet direct betere of mindere. Het hangt meer van smaak af (eigenlijk het gebruikelijke verhaal). Ik krijg een beetje het idee dat n iemand begonnen is met het roepen van een bepaald merk, en dat er dan een hele schare achteraan gaat roepen dat dat ene ding goed is en zo een soort van standaard word.

Ik ben erg benieuwd naar de magneten waar u het over heeft, en welk paar ik in uw ogen het beste kan bestellen. Waar in Duitsland kan dat, en welke moet ik precies hebben? Ik heb wel een paar nederlandse magnetenleveranciers gevonden, maar weet niet zo goed wat ik moet bestellen.

Ook wat betreft de folie ben ik geinteresseerd!

Succes met de reparatie!

RIkke
  #8 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 23:39
_-RidDim-_'s schermafbeelding
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

toffe projecten mannen! Had ik daar maar tijd voor...
Zeker resultaten laten horen als het af is, en hopelijk meenemen op de Homerec mic test.

Pzz
  #9 (permalink)  
Oud 04-12-2008, 23:42
Rikke's schermafbeelding
Moderator

De Edcors zijn €25,- (excl. porto en btw) Bij de International Edcor Afdeling in Belgie.

De Lundahl (1+1+1+1:37| LL2913|identical to LL2911) is €59, in Belgie te bestellen bij http://www.diyparadiso.com/price/stock-transfo.htm

Is wel veel geld i.vergelijking.m. die edcortransformator. Je kan een beetje stellen dat de Lundal meer uitgesproken zijn in de highs. De Edcors hebben meer nadruk op de lows. Wat gechargeerd gezegd, voorbijgaand aan verschillende impendanties van verschillende mics en dat soort dingen. Voor de banjo zou ik dus wel een Lundahl willen, voor mijn donkerdonkerdonkerklinkende gitaar moet het afkunnen met zon Edcor.

Iemand ervaring met deze transfo's? Of nog meer tips?

Ik post al mijn bevindingen hier maar in deze thread. Dan leest het straks als een soort journaal voor mensen die ook eens willen rommelen met ribbons.

Laatst gewijzigd door Rikke; 05-12-2008 om 00:31
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-12-2008, 11:40
Rikke's schermafbeelding
Moderator

Nog een handige thread van GoogleAnswers over de aankoop van de foil om ribbons uit te knippen/snijden:
Google Answers: aluminum ribbon material for ribbon microphone

interessante site met foilmateriaal dat iedereen wil hebben maar niet vrij te verkrijgen is... (Roswellite)
Microphonium: Roswellite FAQ- Frequently Asked Questions About Crowley and Tripp Ribbon Microphones

Laatst gewijzigd door Rikke; 05-12-2008 om 11:49
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten