homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 23:20
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: DIY Ribbon Microphones

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JB Bekijk bericht
Vreemd aan dit alles is dat er zo weinig reactie komt van andere leden.
Of zijn we zo goed bezig?
Ik denk dat het eerder komt doordat maar weinig mensen hier ervaring mee hebben. Maar dat wil niet zeggen dat we niet vol fascinatie meelezen... Prachtige thread, benieuwd waarnaar dit leidt!
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 08-12-2008, 07:43
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Bedankt voor de motivatie.
Als ik wat meer tijd heb, ga ik ermee verder.
Indien er leden zijn met vragen of typs, altijd welkom!
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 08-12-2008, 16:15
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Het totaal voor een Edcor transformator was
25 voor de transfo
6,80 voor shipping naar NL
31,80 dus.

Ik heb een bedrijf gevonden dat 0,002 mm (2 micron) aluminium foils verkoopt in NL. 100mmx100mm voor €135 euro p/stuk. Behoorlijk kostbare folie dus. Ik wacht hier even mee, waarschijnlijk zijn de eigenschappen van deze folie overkill (ze hebben waarschijnlijk erg goede tolerantiewaarden, en zijn gegarandeerd luchtdicht voor vacuumtoepassingen). Ik heb een mail gestuurd naar een Amerikaans bedrijf, dat folie verkoopt van 0,0025 mm (2.5 micron) voor $25 p/stuk. Even afwachten hoeveel de shippingcosts zijn en of ze uberhaupt naa Europa shippen. Verdere info volgt.

De magneten 4 x ND-B-50x3x3 mm kostten €8,80 (inc btw en 2,20 shipping). Erg redelijk naar mijn mening

Morgen post ik de tekeningetjes en ideeen voor mijn "ribbon vervangen zonder last van de magneten-ontwerpje".

Rikke

Laatst gewijzigd door Rikke; 08-12-2008 om 16:27
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 08-12-2008, 16:19
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Weet iemand trouwens of er soort van vastgestelde lengtes of verhoudingen zijn voor de ribbon en magneten? Of is dit nu precies wat het geluid kleurt en waar per producent andere keuzes worden gemaakt? Kan ik bijvoorbeeld ook een ribbon maken van 3 cm met kleine magneetjes waar toch een min of meer flat-response uit komt (theoretisch dan?)

Ik ben niet van plan om voor de meest hoogwaardige mic te gaan, met alle physics van dien, maar raak nu toch wel geinteresseerd. Info is welkom!

Rikke
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 08-12-2008, 18:27
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Meestal zijn de bandjes 5mm breed en ± 8cm lang (effektief wel langer vanwege de greep in de contacten).
Een kleinere lengte (bv. 5cm lang) geeft meer middengebied en minder hoog. (meer metaalachtige klank) tov van conventionele bandjes.
Langere bandjes weet ik niet, heb er geen proeven mee gedaan.
Ook de spannig op het membraan is zeer delicaat voor de juiste (gewilde) sound.
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 11-12-2008, 12:31
Moderator

OK, mijn ribbonmotor raakt in het volgende stadium, helaas heeft mijn fotocamera het begeven... Ik heb er nog één, die staat zich nu op te laden bij het stopcontact. Ik heb een soort scharnier toegevoegd waardoor je de ophanging van de ribbon en de magneten van elkaar kunt scheiden, en later (als alles goed zit) weer bij elkaar klikken.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 11-12-2008, 12:40
Moderator

erg fijn artikel nog, met goede illustraties. (ribbon microphone buyers guide) : Chinese ribbon microphone buyer's guide | recording hacks

Ook goed: Resurgence in Ribbon Microphones for Recording Audio Adds New Microphone Technologies

Laatst gewijzigd door Rikke; 11-12-2008 om 12:42
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 11-12-2008, 13:08
Moderator

Nog even over de magneten... Ik heb hele mooie smalle magneetjes. (ze waren jammer genoeg niet precies 3mmx3mmx50mm zoals de leverancier zei, maar ietsje smaller).
Ben ik juist als ik twee van die magneten aan elkaar laat "kleven", ze uit elkaar trek, en precies met die aantrekkingskracht op de ophanging monteer? Of gaat dat anders met polariteit?
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 11-12-2008, 20:25
JB JB is offline
Vintage Member

Je magneten moeten lopen van Noord naar Zuid en de naasliggende moet ook lopen van N–>S. Daartussen komt het bandje
Ik heb vandaag ook mijn transfo besteld. Ben benieuwd. Ondertussen heb ik nog gezocht naar een kooiafwerking voor de mic. Ik hoop dat een oude lawaaibeschermer van een matrixprinter hierbij zal helpen.
Ook ben ik op de duitse sites een en ander tegengekomen. Het is wel voor een luidspreker bedoeld maar is in wezen hetzelfde als een ribbonmic. Er valt inspiratie op te doen.
Veel knutselgenot en studieplezier.

JB

Je moet "Lautsprecher" aanvinken op de homepage (uiterst rechts)

.: Michael Gaedtke :. | Röhrenverstärker , MOSFET-Endstufe, Russische Röhren, Hybridverstärker, 6N3P, 1Sh29B, Gitarren-PreAmp, TCA5500

Laatst gewijzigd door JB; 11-12-2008 om 20:31
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 30-12-2008, 15:09
JB JB is offline
Vintage Member

Hallo Homerecorders, knutselvrienden,
het is al een tijdje geleden dat ik nog info doorstuurde maar een en ander heeft te maken met de feestdagen en de levering van materiaal.
Maar wees gerust eerstdaags doen we verder met dit concept. De foto's volgen samen met uitleg. Helaas ontbreekt het mij nogsteeds aan "Neodymium"-magneten.
De transfo heb ik inmiddels binnen en ingebouwd (EDCOR).
Ik hoop midden januari alles klaar te hebben en een prachtige mic te kunnen prezenteren.
Intussen, prettige feesten en een creatief muzikaal tof jaar.
JB
PS zijn er nog mensen met dezelfde interesse voor bandmics hier op dit forum?
Laat maar horen jullie ervaring(en)!

Laatst gewijzigd door JB; 30-12-2008 om 15:12
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten