homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 05-12-2008, 12:59
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling
Standaard Re: DIY Ribbon Microphones

Zoals beloofd hierbij enkele illustraties.
Aanvankelijk was en is het niet de bedoeling om dit als het ultieme doe-het-zelf project hier voor te stellen. Het was eerder voor mij een proberen om zoiets te realiseren.
Ik zie het meer als een knutselwerkje dan wel een "Royer" of "Cole" benaderen, maar geeft dit een goed resultaat: des te beter!
Ik denk dat het princiepe (bandmicrofoon) bij de meesten bekend is en zoniet kan je hierover veel op het internet vinden.
Een eerste vaststelling: heb zeeeeeeeeeeeeeeer veel geduld bij het maken en plaatsen van het membraantje.
Primo moet je het snijden, daarna voorzien van inkepingen om tenslotte het zonder scheuren te klemmen tussen de contactpunten.
Wat het membraan betreft: daar heb ik vele experimenten mee gedaan om een deftige sound te krijgen. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen op een folie die zit in een NIET electrolytische condensator van 0,4 microfarad.
Daarmee ben je wel een tijdje zoet. Je laat de condensator Ī een paar dagen oplossen in een niet te agressief zuur (bv azijn) zodat de mantel oplost.
Daarna pel je voorzichtig de folie los. MAAR OPGELET. Deze alufolie plakt op een plasticfolie en soms zie je niet goed of de alufolie zuiver is of nog op een laagje plastic plakt. Test indien het bandje langs 1 zijde NIET geleidend is, dan weet je dat de plasticlaag er nog opzit. OPLOSSING: voorzichtig afpellen. (een hoofstuk apart).
De lengte neem je best Ī10cm lang.
Hiermee is het probleem van het membraan goedkoop opgelost.
Voor de ribbeling kan je diverse tools gebruiken als het maar een regelmatige structuur heeft en lang genoeg is.
Je kan gebruik maken van sommige blikjes met fruit, plasticdoosjes met inkepingen of een fototoestellens (zie foto).
Het membraan wordt opgespannen op een plexiglass houdertje dat uitgefreesd is.
Wel zorgen dat er voldoende luchtstroming kan zijn links en rechts van dit plexyglas.
Als je al zover zit ben je al tamelijk ver. Volgende keer het vervolg.
Veel knutselplezier. EN..... mens erger je niet!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  condensator.jpg
Bekeken: 1012
Grootte:  65.9 KB
ID: 1393   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  tandjestool-1.jpg
Bekeken: 269
Grootte:  71.0 KB
ID: 1394  

Naam:  tandjestool-2.jpg
Bekeken: 245
Grootte:  51.8 KB
ID: 1395   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  inside-1a.jpg
Bekeken: 375
Grootte:  38.5 KB
ID: 1396  

Laatst gewijzigd door JB; 05-12-2008 om 13:04
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 05-12-2008, 18:21
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Hey Dat ziet er mooi uit! Hoe heb je je kabeltjes lopen en welke transformator gebruik je nu? (Of ben je daar nog niet aanbeland?) Heb je hier boven gelezen dat ik twee transfo's gevonden heb in Belgie? Dus dan hoeft er niet in USA bestelt te worden...
Ook ben k nog steeds erg benieuwd naar de magneten die je gebruikt hebt...
Hahha eigenlijk heb ik alle essentiele onderdelen nu wel gehad

Ik zit zelf nog te denken om een hele simpele preamp in de body te plaatsen die met een switch te bypassen is (om net die extra gain te krijgen om op locatie met mijn Zoom recorder op te nemen).
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 05-12-2008, 19:02
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

De mic is nog in opbouw en ik werk eraan als ik wat tijd over heb.
Snel heb ik even een schema gemaakt hoe de kabeltjes kunnen lopen.
Let op dit model heeft nog geen inkepingen op de aluband. Dit is enkel ter illustratie waar de ribbon komt.
Onderaan, in het witte doosje, komt de transfo met eventueel een versterking.
Tevens ook bedankt voor de info ivm Belgische leveranciers van transfo's. Ik zal vast eens kijken.
Hierbij dan nog enkele beelden om het geheel zo wat te vatten.
Een korfje heb ik gemaakt van een afgedankt schild uit een microgolf. Helaas is dit niet goed omdat het te fragiel is gebleken.
Alle materiaal is afkomstig van afbraak, radio of zelfs ovenonderdelen (de klemmen van de ribbon).
De zijbouten komen van een onderstel van een kast. (om de hoogte te regelen vd kast).
Zo zie je, kreativiteit en vindingrijkheid moeten elkaar vinden samen met wat technische know-how.
Het doosje heb ik gevonden van een oude pleistertape verpakking. (Mits wat afzagen).
Moest je nog vragen hierbij hebben stuur gerust je opmerkingen.
Als alles compleet zal zijn moet het een beetje lijken op een RCA 44. De kwaliteit zal wel minder zijn, maar het genot zelf zo'n spul te maken is wel tof.
Veel succes en tot ...
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  cover.jpg
Bekeken: 252
Grootte:  20.5 KB
ID: 1399   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  inside-3.jpg
Bekeken: 267
Grootte:  56.4 KB
ID: 1400  

Naam:  inside-contact1.jpg
Bekeken: 269
Grootte:  46.6 KB
ID: 1401   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  outside.jpg
Bekeken: 265
Grootte:  35.7 KB
ID: 1402  

Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 05-12-2008, 23:49
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Wow, erg mooi! Mooie duidelijke foto's genomen ook. Ik wilde eerst ook zoiets van een model maken, maar dan ga ik nu maar iets anders proberen, qua vorm...Even iets uitdenken
Enige opmerking die ik had, misschien is het beter de contacten van de bedrading direct op de ribbon te plaatsen, ivm weerstand van de klemmen en de boutjes. Maak iets van messing tussen de ribbon en de klem (messing folie, of iets duns) en soldeer daar de draad aan, zodat je de ribbon nog wel makkelijk kunt vervangen zonder te hoeven solderen. Ik weet t niet zeker, maar lijkt mij beter.

En ik ben nog benieuwd naar de magneten. Denk je dat ik deze magneet kan gebruiken? Helemaal onderaan, de eennalaatste, van 50x3x3 mm. Een superdunne dus, van 5 cm lang. Lijkt mij ideaal voor een mooie smalle ribbonmotor?
Weco Magneten
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 06-12-2008, 11:16
JB JB is offline
Vintage Member

Ik denk wel dat deze magneet zou voldoen voor ons project.
Je kan ze dan met "secondenlijm" op de plexybasis vastkleven.
Wel zorgen dat de afstand evenwijdig is en opletten voor de polariteit tussen de magneten. Een stukje niet magnetisch materiaal (Ī 6mm) tussen de magneten plaatsen en na het drogen van de lijm, wegnemen. Daartussen komt dan de aluband.
Vreemd aan dit alles is dat er zo weinig reactie komt van andere leden.
Of zijn we zo goed bezig?
Laat alvast maar iets weten hoe het jou verloopt bij de opbouw, alle info is welkom.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 00:25
Moderator

Haha inderdaad weinig reactie van anderen, geen idee waardoor dat komt. Geeft ook niet zo erg, ik ben allang blij dat jij me van zulke mooie foto's en ervaring hebt voorzien. De magneten en de edcortransfo zijn besteld. Ik denk nog even over zon Lundahl transfo na, als ik die eerste microfoon gemaakt heb. Ik ben verder nog naarstig op zoek naar aluminiumfolie tussen 1.8 en 2.5 micron... Dat is nog best moeilijk. Van dat verzilverpapier (silver leaf) heb ik al wel gevonden. Van het merk Eberhard Faber, Kost Ä7,50 bij de hobbywinkel. Alleen staan daar geen specificaties op. Niet precies van wat voor materiaal ze gemaakt zijn, maar ook niet de precieze dikte. Het is wel flinterflinterdun, maar goed, voel jij het verschil tussen 2.5 en 4 micron ?
Ik heb wat bedrijven ge-emailed met de vraag om deze folie. (even voor de duidelijkheid: 1 micron is 0,001 millimeter)
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 09:10
JB JB is offline
Vintage Member

Zoals ik reeds eerder vermelde, zijn condensatoren er prima voor.
Ze kosten niet veel, zijn praktisch overal te vinden en je hebt heel wat materiaal.
Trouwens die velletjes die je wil bestellen, kleven ook op een houder (meestal plastic) en men vraagt er veel geld voor (zonder transportkosten).
Wat de dikte betreft, inderdaad ze zijn zeer teer. Je adem erover "blazen" en je kan het gaan zoeken in de andere hoek van de kamer (bij manier van spreken). Om dan nog niet te spreken van het opkrullen van die bandjes. Nogmaals aanvankelijk zal je er tientallen verprutsen, maar al doende leer je. En als dan alles deftig tussen de magneten zit, wil je ze opspannen en schiet je schroevendraaier uit, aangetrokken door de magneten. Waar? Juist ja, midden je alubandje.
Ik kan je verzekeren dan roep je god ter hulp.
Je kan dan rustig alles hernemen of een RB500 enz. kopen.
Het verschil tussen de gewone huishoudfolie en zo'n fijne condensatorbandje zal je dadelijk merken bij het plaatsen. Ik raad je aan om te beginnen met gewone huishoudfolie, dan bouw je ervaring op en het resultaat zal matig zijn, ttz het zal dof klinken.
Daarna kan je over gaan tot het fabriceren van een definitief bandje (met een zekere ervaring en durf).
En weerom: mens erger je niet!
Indien je problemen moest hebben ivm plaatsing van het bandje, mag je altijd dit hier melden.
Met twee ben je sterker.

Laatst gewijzigd door JB; 07-12-2008 om 09:34
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 10:02
JB JB is offline
Vintage Member

Hierbij nog een site die handig kan zijn:
Replacing the ribbon in a ribbon microphone
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 15:24
Moderator

Ok, ik begin met gewone folie om teen en tander te oefenen. Zou ik in het ontwerp van mijn motor geen rekening kunnen houden met de plaatsing van de ribbon? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het uitklikbaar maken van de magneten, zodat de ribbon zonder magnetisch veld geplaatst kan worden, waarna de magneten relatief simpel ingeklikt kunnen worden?
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 07-12-2008, 21:30
JB JB is offline
Vintage Member

Inderdaad, dat zou een goede oplossing kunnen zijn maar...
Hoe ga je dat realiseren? En dan begint de uitdaging.
Laat maar iets weten als je een oplossing gevonden hebt.
Je moet ook bedenken dat het membraan later eveneens vervangbaar moet zijn. Niet alleen door beschadiging van onverwachte actiewerkjes maar ook door vallen, een wind van "P", "B"s enz...
Je merkt alvast dat er probleempjes opduiken en dat er doeltreffende oplossingen moeten gezocht worden.
Je hebt alvast een goed perspektief.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten