homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #101 (permalink)  
Oud 30-01-2012, 03:53
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: DIY Ribbon Microphones

Het is heel leuk om op goed geluk wat op te nemen. Het is een heel verschil om op een bepaald geluid te jagen. En dan is 't vloeken als er net op dat moment dat die beesten willen geluid maken, in de verte een vliegtuig of trein voorbij komt.

Het vereist vooral geduld. En weten waar je ze kan vinden. Kauwen vind je overal. En die zijn zo nieuwsgierig dat je ze zou kunnen interesseren om in de mic te komen pikken.

Raar genoeg hebben we hier plaatselijk een overvloed aan Kieviten. Die zijn overal in Vlaanderen eerder zeldzaam. Maar die krijg je gewoon niet opgenomen. Het zijn zeer beweeglijke vogels. En als ze dan eens stilzitten, zijn ze ook stil qua geluid. Bovendien houden ze van open ruimtes. Volgende zomer probeer ik nog eens hun alarmroep op te nemen. Maar hier is verkeersgeluid een groot probleem.

Daarom ga ik liefst naar Limburg, de Voerstreek of de Ardennen. Daar kan je nog plekjes vinden waar verkeersgeluid ontbreekt.

Een stukje onbewerkt geluid uit een woud in Duitsland, van een jaar of vijf geleden:

http://goedgeluid.be/sounds/vogels_366-12.wav

opgenomen met een MKH816. Ook het geknetter is natuur: een kabbelend beekje...
Met citaat reageren
  #102 (permalink)  
Oud 31-01-2012, 00:34
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Een stukje onbewerkt geluid uit een woud in Duitsland, van een jaar of vijf geleden:

http://goedgeluid.be/sounds/vogels_366-12.wav

opgenomen met een MKH816. Ook het geknetter is natuur: een kabbelend beekje...
Ben je zeker dat dat geknetter geen bosbrandje was achter je rug?

Je hebt me op ideŽen gebracht. We gaan dit jaar op vakantie naar dezelfde locatie van vorig jaar in 't zuiden van Frankrijk.

La Bordette - Welkom

We logeren aan de voet van een bos, zeer afgelegen, geen verkeer. 's Avonds wel veel kikkers te horen in een nabijgelegen poel. Ik neem mijn Tascam DR-100 mee. Misschien moet ik mij nog zo'n richtmicrofoon aanschaffen, hmm....
Met citaat reageren
  #103 (permalink)  
Oud 31-01-2012, 01:52
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
's Avonds wel veel kikkers te horen in een nabijgelegen poel. Ik neem mijn Tascam DR-100 mee. Misschien moet ik mij nog zo'n richtmicrofoon aanschaffen, hmm....
Doen!

Ik herinner me een hotel in Lourmarin, in de Provence, waar we 's avonds laat arriveerden. De volgende avond bleken en duizenden kikkers in het riviertje naast het hotel een zonsondergang concert te houden. Sommige gasten vertrokken vanwege het "lawaai". Ik ben er meer dan een week gebleven.

Een richtmic is leuk, maar geen noodzaak. Het is eerder een kwestie van goesting en geduld. Wie niet in de natuur geÔnteresseerd is, moet er niet aan beginnen.

En in "La Bordette" is er zeker wat op te nemen. Van cicades tot everzwijnen. Dat laatste is me nog nooit gelukt ;-)

Maar genoeg draad gekaapt. 't ging hier over DIY Ribbon Microphones...
Met citaat reageren
  #104 (permalink)  
Oud 07-02-2017, 18:38
Member

Reputatie: wiebevandomburg is op goeie weg

Ik ben onlangs aan 't knutselen geweest, volgens mij kan je met een 70v transfo (uit oude PA versterkers ed) een ribbon voldoende impedantie geven, ik test nog even verder...
Met citaat reageren
  #105 (permalink)  
Oud 08-02-2017, 08:50
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Heb hier nog een aantal lijntransfootjes 100V met 4ohm uitgang liggen van plafondluidsprekers. allicht dat daar ook wel iets mee aan te vangen is.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom men de uitgangsspanning van de ribbon niet meteen kan versterken. Tegenwoordig hebben ze toch al zeer ruisvrije opamps met hoge versterking. Je kan er een aantal parallel schakelen waardoor de som van de ruis nog meer daalt. Het uitgangssignaal van de ribbon is wel heel zwak natuurlijk en de impedantie van de ribbon is zeer laag.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 08-02-2017 om 08:52
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten