homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 17-03-2009, 14:07
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Isolatie en noppenschuim

Hoi Maka,
Waarom heb je overal gipsplaten tegengeschroefd? Uiteraard krijg je daardoor een "galm en leegklinkende" ruimte...
Je zou iet of wat kunnen dempen door gebruik te maken van tapijten, donsdekens, noppenschuim,... maar echt ideaal is het niet, omdat je met reflectie door je noppenschuim op je gipsplaten zal blijven zitten. Had ik jou geweest, dan had ik geen gipsplaten tegen je kader geschroefd, maar wel een - zoals reeds aangehaald - akoestisch onzichtbare stof. De 12 cm rockwool, die geen slechte absorptiewaarde heeft, zou dan reflecties hebben geabsorbeerd, en je zou een droge ruimte hebben bekomen.
Nu, wat je ook probeert, alles is akoestisch beter dan een vierkante/rechthoekige ruimte die langsbinnen enkel maar uit gipsplaten bestaat. Zelfs al hoor/lees je op het forum dat noppenschuim niet je dat is, het zal wel helpen in het vermijden van reflecties. Een vriend van mij heeft zijn studioruimte bekleed met tapis-plein (en met een aantal additionele bass-traps), en het werkt ook. En ik neem momenteel vocals op in een imaginaire vocal booth van 1 m2, gemaakt uit twee grote donsdekens. En dat werkt - met een beetje goede wil - ook.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 17-03-2009, 16:32
Active Member

Reputatie: MAkAVeLLi1 is op goeie weg

hmm dus ik heb het eigenlijk voor niks gedaan?

ik dacht dat ik er ook gipsplaten tegen aan kon zetten en dat de rockwool erachter eigenlijk het werk deedt.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 17-03-2009, 21:06
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Die rotswol absorbeert het laag dat door de gipsplaat geraakt, maar mid en hoog geraakt daar niet door. Gevolg: hol en schel klinkende galm.

Je kan idd noppenschuim tegen je gyproc hangen, maar ik verafschuw dat materiaal (klankgewijs). Gips eraf en stofje ertegen zou ik zeggen (let op brandveiligheid!!)

Herwig
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 18-03-2009, 07:45
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MAkAVeLLi1 Bekijk bericht
hmm dus ik heb het eigenlijk voor niks gedaan?

ik dacht dat ik er ook gipsplaten tegen aan kon zetten en dat de rockwool erachter eigenlijk het werk deedt.
Bedankt voor je PBtje.

Zoals anderen reeds meldden:
De toepassing zoals jij deed is voor verbetering van de geluidsisolatie naar buiten toe (met buiten bedoel ik de naar of van buiten de ruimte).
Heb je deze extra geluidsisolatie nodig? Indien wel dan moet je de nieuwe binnenruimte gaan behandelen met absorptiemateriaal, waarbij je de huidige gyprocplaten moet zien als de grenzen van je ruimte.
Zoek hiervoor in het forum. Voor geluidsabsorptie is lineariteit belangrijk. Dit wil zeggen dat het beter is minder geluidsabsorberende panelen te gebruiken die dik genoeg zijn zodat ze ook aan de lage frequenties geraken, dan dat je de ganse zaak vol hangt met absorptiemateriaal dat te dun is of niet goed is in de lagere frequenties.
De beste materialen zijn rots of glaswol (en vergelijkbaar) voor DHZ toepassingen die je bekleed op een of andere esthetische manier.

Wanneer je de huidige toepassing (de rotswol met gyproc over) bedoelde als absorptie heb je inderdaad een denkfout gemaakt, en zorgt die gyproc er voor dat je toepassing een isolatietoepassing in plaats van een absorptietoepassing werd.
Dit is een ruwe algemene benadering. Je huidige toepassing zal in het laag enigszins absorberen als paneeldemper, maar dat valt jou niet op omdat de algemene absorptie te laag blijft.

Dus je moet de beslissing nemen: Heeft de huidige isolatie die ik aangebracht heb nut en heb ik nog genoeg ruimte om hier bovenover nog absorptie aan te brengen voor de akoestiek van de ruimte?
Indien je geen isolatieprobleem had en je kan deze verloren ruimte niet echt missen dan moet je inderdaad de gyprocplaten terug verwijderen.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 18-03-2009, 21:58
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Bedankt voor je PBtje.

Zoals anderen reeds meldden:
De toepassing zoals jij deed is voor verbetering van de geluidsisolatie naar buiten toe (met buiten bedoel ik de naar of van buiten de ruimte).
Heb je deze extra geluidsisolatie nodig? Indien wel dan moet je de nieuwe binnenruimte gaan behandelen met absorptiemateriaal, waarbij je de huidige gyprocplaten moet zien als de grenzen van je ruimte.
Zoek hiervoor in het forum. Voor geluidsabsorptie is lineariteit belangrijk. Dit wil zeggen dat het beter is minder geluidsabsorberende panelen te gebruiken die dik genoeg zijn zodat ze ook aan de lage frequenties geraken, dan dat je de ganse zaak vol hangt met absorptiemateriaal dat te dun is of niet goed is in de lagere frequenties.
De beste materialen zijn rots of glaswol (en vergelijkbaar) voor DHZ toepassingen die je bekleed op een of andere esthetische manier.

Wanneer je de huidige toepassing (de rotswol met gyproc over) bedoelde als absorptie heb je inderdaad een denkfout gemaakt, en zorgt die gyproc er voor dat je toepassing een isolatietoepassing in plaats van een absorptietoepassing werd.
Dit is een ruwe algemene benadering. Je huidige toepassing zal in het laag enigszins absorberen als paneeldemper, maar dat valt jou niet op omdat de algemene absorptie te laag blijft.

Dus je moet de beslissing nemen: Heeft de huidige isolatie die ik aangebracht heb nut en heb ik nog genoeg ruimte om hier bovenover nog absorptie aan te brengen voor de akoestiek van de ruimte?
Indien je geen isolatieprobleem had en je kan deze verloren ruimte niet echt missen dan moet je inderdaad de gyprocplaten terug verwijderen.
Hallo Eric,

bedankt voor je reactie

ik heb even zitten nadenken ik wil zowiezo die gyprocplaten niet eraf halen omdat het mijn veel moeite heeft gekost ze erop te zetten en ook tergelijke tijd wel goed is voor extra isolatie ik heb even zitten kijken naar akoestische panelen maar 100 euro voor 58x58 is mij iets te duur (om mee te beginnen)

ik zat zelf te denken om misschien tapijt tegen de muren te zetten en daar op noppenschuim? of alleen gebruik maken van Piramideschuim met een dikte van 7cm Merfocell noppenschuim, waveschuim en piramideschuim geluidsabsorptie

of heb je andere oplossingen voorme? wat misschien ook zelf te maken is

ik hoor het wel alvast bedankt,

Gr,

Maka
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 19-03-2009, 05:15
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MAkAVeLLi1 Bekijk bericht
Hallo Eric,

ik zat zelf te denken om misschien tapijt tegen de muren te zetten en daar op noppenschuim? of alleen gebruik maken van Piramideschuim met een dikte van 7cm Merfocell noppenschuim, waveschuim en piramideschuim geluidsabsorptie

of heb je andere oplossingen voorme? wat misschien ook zelf te maken is
Maka
Maka,

Eerst iets grappig. Ik keek naar de Merford pagina (jouw link) en zag het volgende:
Citaat:
Merfocell is gemaakt op basis van polyurethaan kunststoffen; dit is steviger en vergaat veel minder snel dan schuim van polyesther
Het grappige is de wijze waarop commerciŽle teksten gemaakt worden:
Polyester IS polyurethaan schuim (op basis van Esters). Vermoedelijk bedoelen ze hier met polyurethaan polyether wat ook polyurethaan is op basis van Ethers). Zo zie je hoe misleidend dergelijke dingen kunnen zijn. Polyethers vergaan inderdaad minder snel (in hoever dit belangrijk is of ter zake doet is twijfelachtig) maar polyesters gaan gemiddeld beter absorberen. De traditionele duurdere schuimstof absorptiepanelen zijn van polyester. Polyethers is het goedkopere schuim zoals gebruikt wordt in goedkope matrassen, bekledingen enz omdat het iets elastischer is.
Dus men bied het goedkopere en akoestisch minder gunstige polyetherschuim aan op basis van een argument dat een hogere kwaliteit suggereert, maar in praktijk minder ter zake is. Polyether is niet beter maar anders. Dit wil zeggen dat bepaalde eigenschappen zich beter lenen voor bepaalde toepassingen, maar andere eigenschappen voor andere toepassingen in het voordeel van polyester spreken. De duurdere platen en merken die je in akoestiek vindt zijn meestal polyester.

Verder: Ik zou geen foam gebruiken, maar gaan naar de absorptiepanelen gemaakt van rots- of glaswol en die je hier op diverse plaatsen in het forum beschreven vindt. Kijk hiervoor ook in mijn vorige post (ik schreef dit niet voor niets).
Je moet echt eens de moeite doen om het forum eens door te nemen, waar gesproken wordt over basstraps (panelen schuin in de hoeken) en over rots- of glaswol panelen tegen de muur. Dit zijn allen Doe Het Zelf dingen die je ruimte akoestisch beter zullen maken. Jouw voorstel met tapijt tegen de muur gruw ik van (of je moet het doen op een kleine plaats voor esthetische redenen met een siertapijtje).
Het is duidelijk dat jij dit forum nog niet doorgenomen hebt, aangezien over principes van akoestische behandeling op diverse plaatsen gediscussieerd wordt.
Als je dan iets niet begrijpt, vraag het dan.

Het is juist de bedoeling van een forum dat reeds besproken zaken te lezen en te raadplegen zijn voor allen.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 19-03-2009, 10:44
Erelid

Gewoon wat ideeŽn over hoe dergelijke panelen en hoekabsorptie te maken zijn. Er zijn er veel meer te vinden op het net. Ik heb gewoon oppervlakkig een (relatief?) snel lijstje gemaakt.
In feite kan je 1001 dingen en manieren bedenken om dit te maken.
Het is een kwestie van rots- of glaswol tegen de muren of in de hoeken te krijgen, en dergelijke panelen elegant af te werken, met of zonder frame, en dan te bekleden met stof, waarbij het nuttig kan zijn met de brandeigenschappen van die stof rekening te houden. De stof zelf moet je doorheen kunnen blazen, wat garandeert dat het niet als een membraan gaat werken, maar akoestisch transparant blijft.

Elke Doe Het Zelver met een beetje fantasie en een minimum aan gereedschap kan dergelijke dingen maken.

John Sayers' Recording Studio Design Forum • View topic - The 25 minute, $25 acoustic panel (or $42.00 bass trap)
http://www.bobgolds.com/TrapChristianG/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapDave/home.htm

Over deze link is wel iets leuk te zeggen. Dit is eigenlijk het eerste voorontwerp waar de Studiotips Super Chunks (SSC) uit afgeleid zijn, en later gemeten in RAL (het akoestisch lab ontworpen door Sabine zelf). Betrokkene was/is lid van die Engelstalige Studiogroep.
http://www.bobgolds.com/TrapHarder/home.htm

http://www.bobgolds.com/TrapKiwishred/home.htm
http://www.bobgolds.com/TrapMartin/home.htm

Maar je kan je wanden ook rechtstreeks bekleden met wol:
http://www.bobgolds.com/TrapMark/home.htm

Een latere versie van Studiotips Super Chunks
http://www.bobgolds.com/TrapSirquack/home.htm

http://www.bobgolds.com/TrapVshine/home.htm

Dit zijn hoek absorbers uitgevoerd als een pseudo Helmholz resonator:
Bass Trap Project

Studiotips Super Chunks met extra uitleg:
Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk
In deze video kan je het snijden zien van de rots- of glaswolplaten:
[media]http://video.google.com/videoplay?docid=3067566258802658704[/media]Wat hier gebruikt wordt is een Stanley mes en een gewoon relatief goedkoop elektrisch keukenmes (voor vlees of brood).

Studiotips Corner absorber:
Acoustics Forum • View topic - Studiotips Corner Absorber

En hier heb je een tutorial YouTube Filmpje van Ready Acoustics.
Dit is een versie zonder zijframe. De contstructie zorgt ook voor een kleine spouw (akoestisch gunstig). Wat je ziet is het principe dat ook in de GIK panelen verwerkt zit.
[media]http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw[/media]

Laatst gewijzigd door EricDesart; 19-03-2009 om 14:11
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 19-03-2009, 10:49
Active Member

Edit: Toen ik aan het schrijven was had jij al gepost
bedankt voor de links ik ga ze goed bestuderen ik heb net al eentje gezien van john sayers die zelf die panelen maakt met rotswol en een lapje zo wil ik het ook doen
maar moet ik dan heel me booth vol douwen met die zooi?

ik heb dit online gevonden

Rockwool spouwplaat 433 duo 100x80x10,0 cm

is dit ook goed?

Laatst gewijzigd door MAkAVeLLi1; 19-03-2009 om 11:20
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 19-03-2009, 13:11
Erelid

http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...laat433DUO.pdf
Ik zet deze er maar bij:
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...Bouwwijzer.pdf
Ik kan de densiteit van die plaat niet vinden.

Het is een speciale plaat met verharde toplaag en verbeterde waterafstoting voor vliesgevels.
Ik doe hier geen uitspraak over. Maar kijk naar andere topics. Er zijn reeds platen besproken.

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin om bij elke code nummer die iemand tegen komt op het net te gaan zoeken naar de technische eigenschappen.
Dit kunnen jullie zelf ook, zodat je minstens met links naar technische documentatie komt eerder dan een code nummer waar je toevallig tegenaan gebotst bent.
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 19-03-2009, 13:12
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Mij lijkt die post van mr. Desart wel iets voor een sticky dan wel die gids van jullie.
Dat bespaart een hoop uitleggen, steeds weer.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten