homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 15:12
Member

Reputatie: Perceptions is op goeie weg
Standaard akoestische gitaar met element

Hallo!

Ik sukkel al jaar en dag met hetzelfde probleem. Ik heb altijd mijn akoestische gitaar opgenomen via het geÔntegreerde element, door en m-audio geluidskaart en in mijn mac.

Natuurlijk klinkt dit niet optimaal en ik besef ook dat een degelijke microfoon een stuk beter zou zijn. Echter, ik heb al gemerkt dat, als ik optreed, men er toch in slaagt om mijn gitaar heel degelijk en warm te doen klinken. Zelfs met element.

Nu is mijn geluid dus nogal heel scherp, boomy en weet ik veel wat nog allemaal.. In elk geval: alles wat een akoestische strum niet moet zijn in mijn mix.

Ik heb al getracht om met equalizers en compressors het geluid beter te krijgen, maar heel ver geraak ik niet.

Vandaar dat concrete tips nuttig zouden zijn, om me wat verder op weg te helpen!

groetjes
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 15:51
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: akoestische gitaar met element

Ik heb voor de electro-accoustische gitaren (Art & Lutherie en Martin) hier een heel leuk doosje gevonden ... De Aphex Accoustic XCiter (ziie op www.aphex.com). Het heeft een in/through in TS jack, een DI out met XLR en een schakelaar om dry of wet naar de DI te gaan en een ground lift. het interessante zit hem in de EQ sectie (Lo en Hi Tune en Blend) waar je dat warme geluid mee kan accentueren. Het is ofwel voeding (9V standard pedaal voeding) of phantom power gevoed via de XLR. Je kan ook zonder voeding als passieve DI werken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 17:44
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

welke gitaar, welk element, ...

meer informatie graag. Het kan een technisch probleem zijn of een verkeerd gebruik.

Heb je er al eens een d.i. tussen gezet. Dat is wat men op het podium altijd doet met ingebouwde elementen, en voor een reden. Een passieve di is het best hier denk ik.

vb: palmer Pan-01 kan wel al genoeg zijn en kost 50Ä of zo
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 19:13
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

inderdaad, hier is erg belangrijk wŠt voor element in wŠt voor gitaar gebruikt word...
Under-saddle-piezzo... brbrbrrrrr! Ik kan er niet aan wennen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 20:45
Member

Een DI box heb ik nog niet geprobeerd; ik dacht altijd dat mijn interface (m-audio firewire solo) die functie wel vervulde!

qua specs: 't gaat om een simon&patrick sunburst folk, met een B-band pickup systeem.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 20:53
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perceptions Bekijk bericht
Een DI box heb ik nog niet geprobeerd; ik dacht altijd dat mijn interface (m-audio firewire solo) die functie wel vervulde!
toch niet, het heeft een line/instrument in, maar het signaal wordt nergens gebalanceerd en voor een gitaar is dat wel nodig. In de manual zal staan dat dat niet zo is, maar in de praktijk is het wel zo.

Meer uitleg over een D.I.: DI unit - Wikipedia, the free encyclopedia
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 21:17
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perceptions Bekijk bericht
qua specs: 't gaat om een simon&patrick sunburst folk, met een B-band pickup systeem.
Gaat het om een B-band pickup systeem met aktieve A3.2 electronics?
(zit er een batterijtje in de gitaar?)

Een Under-saddle-piŽzo hoeft niet vreselijk te klinken, integendeel ... een specifieke preamp is echter noodzakelijk ...
Persoonlijk verkies ik ook een Accoustic simulator in combinatie met een PiŽzo.
Of een PiŽzo-ellement in combinatie met een microfoontje voor op/in de klankkast te kleven of klemmen.

Ik denk dan bijv. aan K & K
K&K Sound - Pickups, microphones for acoustic instruments

Daarna D.I. is natuurlijk een +
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 22:11
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PM-Studio-Project Bekijk bericht
Gaat het om een B-band pickup systeem met aktieve A3.2 electronics?
(zit er een batterijtje in de gitaar?)
jep, met batterij!

Dus wat ik eigenlijk nodig heb is een preamp, waarna het signaal nog eens door een DI wordt gestuurd?

klinkt alsof ik een hoop aankopen moet gaan doen .
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-11-2008, 23:24
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Die Aphex is zowat alles bij mekaar en was niet zo duur (ik denk dat ik er 79 USD voor betaald heb bij Guitar Center). Dan heb je actief of passief, DI en een beetje toonregeling.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26-11-2008, 13:11
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

vergeet niet dat je ook gewoon via een microfoon kan opnemen, als je toch geld gaat uitgeven, misschien de betere optie? Of wil je per se je elementje opnemen? Een DI is altijd handig, daar ga je geen buil aan vallen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten