homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-11-2008, 11:47
Active Member

Reputatie: Sep Chang heeft (nog) geen reputatie
Cool Drum mics !?

Ik heb een tijd alles ingedrumt met midi van me electrische drum set, dat weer koppelen aan software in me pc en klaar.
Kwaliteit daarvan is helemaal prima ! maar als drummer toch beperkend. Want het reageert toch niet allemaal zo lekker als op een echt set.

Vandaar wil ik nu echte drum mics aanschaffen. Maar behalve de prijs, hoeveelheid mics, en of er een leuke koffer bij zit, staat er niks over kwaliteit (op internet). en in de winkels is geen mogelijkheid om ze te "proberen".
nu heb ik er een aantal gezien en misschien weten jullie beter hoe ze klinken? misschien iemand ervaring ermee?

is dit wat bijvoorbeeld? ( tot +/- 300 )

Feedback Muziek -- Superlux DRK A 3C2

NJD NJD 7 Piece Drum Microphone Kit With Carry Case NJ760AA

Feedback Muziek -- Superlux DRK F5H3
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-11-2008, 12:05
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard Re: Drum mics !?

Als je budget zo beperkt is, moet je gaan voor alleen het brood nodige. Zo'n set van 8 mics lijkt heel leuk, maar verdeel wel 300 euro over 8. Dus 37,50 per microfoon. Dat zal dus niet al te beste kwaliteit zijn.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-11-2008, 13:30
Active Member

Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: Ezzviah is op goeie weg

Jup, begin met 2 mooie overheads en eventueel een kick mic erbij... En later een snare mic... etc.etc.etc...

Of je moet zo'n goedkoop setje nemen en vervolgens de opnamen van de kick, snare en toms vervangen door samples. Dit kan met programmaatjes als drumagog. Er zijn ook gratis drumagog-achtige applicaties te krijgen. Ik gebruik zelf samples van Steven Slate... erg goed!

Zelf heb ik 2 goede overheads (ADK Vienna) + 1 goede snare mike (Audix I5). Daarbij een matig mic setje van Audio Technica voor toms / kick en onderkant snare. Toms en kick vervang ik door samples en al met al klinkt het heel aardig.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-11-2008, 13:50
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Als je niet de proffessionele sound gaat nastreven en het onderste uit de kan dan kan een setje als het goedkoop moet blijven volstaan, zoals van Fame enzo van die zaken en voor overheads bvb. Behringer C2's.
Ik heb die zaken ook al gebruikt en als je alles goed doet is dit echt niet zo slecht als men soms doet uitschemeren hoor.
Iemand die niet veel af weet van opnamen en gans den santaboetiek kan met de duurste spullen ook zitten prutsen tenslotte.
Het is het doel waarvoor ze dienen hť, voor een simpele hobby en zelf wat nummertjes in elkaar te flansen voor eigen gebruik zijn de duurste zaken niet nodig, het mag natuurlijk maar wie heeft veel geld voor alles hť ...
Voor basdrum heb ik wel de AKG D112.
Voor snare zet ik gewoon een sm57, atlijd goed.

Dus als je een aantal sm57's toevallig liggen hebt, dan kan je een paar klemmen aanschaffen voor op de snare of toms. Ook kan een sm57 gebruikt worden voor de kick van de basdrum op te nemen, dus in tegenovergstelde positie van de basdrum, doch hier rekening houden met de fase en die draaiŽn.

Patrick.

Laatst gewijzigd door Patatje; 18-11-2008 om 13:53
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-11-2008, 15:34
Active Member

Reputatie: Rico-P is op goeie weg

Wat ik altijd jammer vind in dit soort discussies, is dat de essentie van een opname een beetje ondersneeuwt.
Om goede drums op te nemen heb je namelijk op de eerste plaats goede drums nodig en geen dure micro's.

Als je een degelijk drumstel hebt dat vooral ook nog eens goed afgesteld is, kun je met matige microfoons zeer goede opnames maken.
Daarentegen kom je ernstig bedrogen uit als je een set hebt die klinkt als een Omo-doos ( voor de jeugd onder ons...daar zat vroeger het wasmiddel in) met een berg dure microfoons... Dat gaat echt niet goedkomen.

Mijn advies: Begin gewoon eens een beetje te experimenteren met een goedkoop setje, of microfoons die je al hebt alvorens dure microfoons te kopen en dan automatisch een goede opname te verwachten.
Met andere woorden... Ik sluit me aan bij Patrick.

Greetz,

Rico...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-11-2008, 02:11
MOM MOM is offline
Active Member

Reputatie: MOM is op goeie weg

Er is veel mogelijk en je kunt het zo gek maken als wilt. In principe kun je je drumkit al met 1 microfoon opnemen, of als je een stereo opname wilt met 2. Je kunt er voor kiezen om bepaalde instrumenten een extra mic te geven bijvoorbeeld je kick/snare en/of hihat, maar uiteindelijk hangt het ervan af wat je bereiken wilt.

Als je een complete kit uit elkaar wilt kunnen trekken zit je al gauw op een 8 tal mics (standaard kitje: kick,snare,2hangtoms,floor,hihat, en 2 overheads) en ja dat kan nog gekker! Onderkant+bovenkant snare, klopper kick en laag kick enz enz.

Als je een mooie "open" klank wilt met een klein budget kun je gaan voor 2 overheadmics (condensators) of een enkele omni condensator bijvoorbeeld.

Wil je meer controle met een klein budget zul je het dus moeten doen met weliswaar mindere kwaliteit per onderdeel maar wel met meer controle door zo'n set aan te schaffen. Veel hangt tenslotte ook af van de manier van miken (positionering), kwaliteit van de kit (het belangrijkste deel) en het afwerken van de mix.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten