homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-11-2008, 00:27
Member

Reputatie: crazymike is op goeie weg
Standaard Double tracks op vocals

Heeft iemand tips bij het opnemen/mixen/bewerken van double tracks op vocals?

Het lukt me maar niet om een onopvallende mix te maken van meerdere tracks van dezelfde zanglijn... Ik wil met de 2de track accenten leggen op bepaalde phrases.

Hoe wordt dit gedaan? Moet de zanger net hetzelfde zingen of mss octaaf hoger,lager? Waar moet ik bij letten bij het recorden? Is het zo dat de extra track veel stiller wordt ingemixt / anders ge-eqt / zwaar gecompressed ...? Bestaan er specifieke plugins voor?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-11-2008, 00:29
Vg. Vg. is offline
Senior Member

Reputatie: Vg. is op goeie weg
Standaard Re: Double tracks op vocals

Lees dit eens:

How to Process Vocals for an Amazing Professional Sound - AUDIOTUTS
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-11-2008, 01:05
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Double tracks op vocals

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door crazymike Bekijk bericht
Heeft iemand tips bij het opnemen/mixen/bewerken van double tracks op vocals?

Het lukt me maar niet om een onopvallende mix te maken van meerdere tracks van dezelfde zanglijn... Ik wil met de 2de track accenten leggen op bepaalde phrases.

Hoe wordt dit gedaan? Moet de zanger net hetzelfde zingen of mss octaaf hoger,lager? Waar moet ik bij letten bij het recorden? Is het zo dat de extra track veel stiller wordt ingemixt / anders ge-eqt / zwaar gecompressed ...? Bestaan er specifieke plugins voor?
Accenten in de zin als dub's? Meestal in dat geval moet je reverb toepassen tussen 5ms en als max 20ms. Meestal pan je dus de dub links en rechts a bepaalde percentage (meestal bij rap doe ik -30 links +30 rechts maar dat verschilt, soms doe ik zelfs 6 verschillende dub's tracks) reverb met een wat minder laag eq als de lead vocal. Daarnaast zal ik wat pitch shifting toe passen kwa aantal "cents" in de regio niet meer als -9 en +9 kwa stereo kant. Alhoewel ik je moet zeggen dat dub's om wat meer presence tegeven en erg erg moeilijk bezigheid is. Ik werk zelf veel met de doubler van Waves. Waar ik dan veel parameters verander op een extra dikke vocal te geven.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten