homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers > Linux en muziek productie

Mededelingen

Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-11-2008, 19:46
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald
Lightbulb Linux in je homestudio

Weinig mensen weten dat je prima een homestudio kunt bouwen met Linux op je computer.

Voor info over software op Linux zie:
linux downloads | Homerecording.be

Nederlandstalige handleiding Ardour (DAW):
http://wiki.linuxmusicians.com/lib/e...andleiding.pdf

Nederlandstalige handleiding JACK:
http://wiki.linuxmusicians.com/lib/e...ding4.3_nl.pdf

Laatst gewijzigd door Jacks; 08-11-2008 om 19:50
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-11-2008, 17:20
Vintage Member

Standaard Re: Linux in je homestudio

De Ardour handleiding is geupdated:

http://wiki.linuxmusicians.com/lib/e...andleiding.pdf
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16-11-2008, 19:09
Active Member

Reputatie: maximoesje is op goeie weg

Ik heb net Ubuntu 8.10 ge´nstalleerd, ging makkelijker dan gedacht. De installer startte op als een programma in windows, dan moest ik m'n gewenste accountnaam en wachtwoord ingeven, en dan lekker nietsdoen. Toen ik terugkeerde bij m'n laptop moest ik herstarten, en kon toen kiezen tussen windows Vista en Ubuntu. Alles werkt out of the box (dvd-speler, interne geluidskaart, usb2-poorten, wi-fi, bluetooth, ...). Ubuntu vroeg toen of ie betere drivers, geen open-source drivers, mocht gebruiken. Ik antwoorde ja, moest restarten, en toen kon ik enkele 3d effecten proberen, werken allemaal.

Heel tof! Installeren v. Ubuntu ging makkelijker dan Windows zelf (zowel XP als Vista). Installeren was te vergelijken met het installeren van een simpel programmatje. Bij het opstarten kan ik kiezen tussen Windows Vista en Ubuntu, en als ik niets kies gaat ie in 10 seconden automatisch naar Vista.

Of ik de dualboot laat staan of niet zal afhangen van m'n volgende audio interface. Van de Tascam US-144 heb ik gelezen dat ie bij sommigen werkt, en bij sommigen helemaal niet, en van de Yamaha Audiogram lees ik helemaal niets.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-11-2008, 14:51
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maximoesje Bekijk bericht
Ik heb net Ubuntu 8.10 ge´nstalleerd, ging makkelijker dan gedacht. De installer startte op als een programma in windows, dan moest ik m'n gewenste accountnaam en wachtwoord ingeven, en dan lekker nietsdoen. Toen ik terugkeerde bij m'n laptop moest ik herstarten, en kon toen kiezen tussen windows Vista en Ubuntu. Alles werkt out of the box (dvd-speler, interne geluidskaart, usb2-poorten, wi-fi, bluetooth, ...). Ubuntu vroeg toen of ie betere drivers, geen open-source drivers, mocht gebruiken. Ik antwoorde ja, moest restarten, en toen kon ik enkele 3d effecten proberen, werken allemaal.

Heel tof! Installeren v. Ubuntu ging makkelijker dan Windows zelf (zowel XP als Vista). Installeren was te vergelijken met het installeren van een simpel programmatje. Bij het opstarten kan ik kiezen tussen Windows Vista en Ubuntu, en als ik niets kies gaat ie in 10 seconden automatisch naar Vista.

Of ik de dualboot laat staan of niet zal afhangen van m'n volgende audio interface. Van de Tascam US-144 heb ik gelezen dat ie bij sommigen werkt, en bij sommigen helemaal niet, en van de Yamaha Audiogram lees ik helemaal niets.
Er leuk om een positief verhaal als deze te lezen, tof!
Ubuntu 8.10 ok, ik twijfel of ik mensen moet aanraden om voor 8.10 of 8.04 te gaan. Ik denk dat 8.04 nog wat stabieler is, maar over een maandje zal 8.10 ook wel helemaal stabiel zijn.

Voor een zeer goede site voor hulp bij installatie en verdere Ubuntu tips:

Handige tips voor beginners met Linux (Computertip)

En uiteraard het Ubuntu forum Ubuntu Nederlands - Forumindex

Je hebt gewoon Ubuntu ge´nstalleerd, geen Ubuntu studio?
Het is overigens erg makkelijk om van Ubuntu > Ubuntu Studio te maken. Evt kun je ook zelf kiezen wat je wel en niet wilt installeren natuurlijk.

zie: https://help.ubuntu.com/community/Ub...dioPreparation

Zo kun je voor audio werk het beste een realtime kernel installeren:
install:
Code:
linux-image-rt
door linux-image-rt (bijv: linux-image-2.6.24-19-rt) op te zoeken in je pakketmanager en te installeren.

Wijzig het tekstbestand: /etc/security/limits.conf
Code:
sudo gedit /etc/security/limits.conf
(in je terminal venster/ shell)
en zet dit in het bestand:
Code:
 @audio - rtprio 90       # maximum realtime priority
 @audio - nice -10        # maximum nice priority (= lowest nice value, default '0')
 @audio - memlock 500000  # maximum locked-in-memory address space (KB)
Het beste kun je compiz verwijderen, zoek 'compiz' op in je pakketmanager en verwijder alle 'compiz-pakketten'.

Over je hardware...
Het lijkt me handiger om te kiezen voor hardware welke door beide besturingssystemen ondersteund wordt!

Zie voor hardware support: hardware [LinuxMusicians Wiki]

Als je Engels kan, check LinuxMusicians • Index page

Succes!!

Laatst gewijzigd door Jacks; 17-11-2008 om 15:17
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-11-2008, 22:18
Active Member

Reputatie: maximoesje is op goeie weg

Ik heb Ubuntu, niet ubuntu studio. Programma's verwijderen/installeren doe ik gewoon via de pakketmanager (heb zo ardour ge´nstalleerd).

Wat veel mensen tegenhoudt om naar linux te gaan, is het feit dat je constant in de command-line zit. Mensen zoals ik houden van de gui. Tips zoals jij geeft zijn heel nuttig, maar misschien kan je het houden in de gui? Ik heb de overstap naar Ubuntu gemaakt met het voornemen zoveel mogelijk 'out-of-the-box' proberen te werken, en niet constant in de command line te zitten. En ik ben er zeker van dat veel mensen hetzelfde denken/doen.

Dus misschien kan je, als je tips geeft aan beginners, het houden op iets wat in de gui kan?

(niet slecht bedoeld hÚ, hoe meer iemand kan met zo'n os hoe beter, maar volgens mij zien veel beginners door zulke dingen de bomen door het bos niet meer...)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-11-2008, 22:56
Vintage Member

Ok goede tip over die gui...
Het is helemaal waar dat beginners liever met een gui op linux werken, maar als je dat een tijdje doet en de terminal gaat proberen, doen de meeste mensen het liefst alles met de terminal omdat dat vaak veel sneller gaat...
----
Zorg je dat je voor het werken met Ardour ook qjackctl geinstalleerd en geconfigureerd hebt? Zie handleiding qjackctl!
----

Maar goed, het installeren kan dus via gui en terminal.

Het bewerken van zo'n tekstbestand om je systeem te configureren voor optimaal audio gebruik kun je alleen doen als root (superuser/ systeemadmin), dan is het commando in de terminal veel makkelijker en veiliger.

Je kan ook op een grafische manier root worden, maar dan heb je ook wel weer ff de terminal nodig, zie: VerkennerSudo - Ubuntu NL wiki voor een korte en duidelijke uitleg...
(misschien zie je dan ook dat het commando in je terminal:
Code:
sudo gedit /etc/security/limits.conf
eigenlijk erg makkelijk en snel werken is.

sudo: wordt root/systeembeheerder
gedit: teksteditor (je kunt ook pico, nano of elke andere teksteditor kiezen)
/etc/security/: pad van de file
limits.conf: configuratie file

(Daarbij is het handig om in ieder geval de basis van het werken met de terminal te weten, want sommige documentatie hanteren ook bepaalde basis commando's voor de terminal...)

In GUI blader je dus na dat bestand via root > etc > security > limits.conf

Het installeren van bestanden kan via je pakketmanager, maar ook er makkelijk via de terminal is het ook heel simpel:
WerkenMetDeTerminal - Ubuntu NL wiki

Maar goed ik zal proberen om, waar mogelijk en handig, ook de GUI mogelijkheid te geven, als ik die weet tenminste !
En verder natuurlijk de documentatie lezen!
Nederlandstalige Ubuntu documentatie - Ubuntu NL wiki Over het algemeen erg makkelijk en duidelijk!

En anders vragen....

Laatst gewijzigd door Jacks; 17-11-2008 om 23:08
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-11-2008, 15:10
Vintage Member

Je kunt Ardour 2.6.1 downloaden voor de nieuwste ubuntu (8.10).

Voor Ubuntu hardy (8.04.1) kun je het beste 2.5 installeren:

Application Information - Ardour
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-11-2008, 00:15
Vintage Member

Stom, ik dacht dat Ardour 2.7 alleen voor Mac was, ook voor linux dus...
Je kunt gewoon de source downloaden, uitpakken en installeren (gevorderden).

Je kan ook ff wachten tot er kant en klare pakketten beschikbaar zijn.

Als je Ubuntu Hardy hebt, kun je beter versie 2.5 installeren. Vanaf 2.6 heb je de nieuwste Ubuntu nodig.

Ik raad aan om gewoon Hardy met 2.5 te gebruiken als je een Ubuntu 'newbie' bent..
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-11-2008, 12:12
Vintage Member

* onderstaand bericht bespreekt niet officiele ubuntu bronnen. Het toevoegen van niet officiele bronnen verhoogt de kans op een onveilig of onstabiel systeem. Ook kun je eventuele bugs niet melden aan Ubuntu.
Ik vertrouw ze wel, maar je bent gewaarschuwd, eigen risico!

Ik heb een goede website gevonden met extra (niet officiele ubuntu pakketten) voor muziek productie. Dus de nieuwste Ardour etc. voor Ubuntu Hardy (aanbevolen) en Intrepid:

EMA Tech. APT repository

Code:
gedit /etc/apt/sources.list
Zet dit in de bronnenlijst:

Code:
## EMA Tech. APT repository
	# Binaries
	deb http://archive.ematech.fr RELEASE COMPONENTS
	# Sources
	deb-src http://archive.ematech.fr RELEASE COMPONENTS
En release vervang je door je Ubuntu versie, en components voor de components die je wilt toevoegen, bijv alleen ardour ardour-svn, dan ziet het er voor hardy er zo uit:

Code:
## EMA Tech. APT repository
	# Binaries
	deb http://archive.ematech.fr hardy ardour-svn
	# Sources
	deb-src http://archive.ematech.fr hardy ardour-svn
Je kan ook voor all kiezen, zie hier voor meer info over de pakketten:
Release hardy

bestand opslaan en afsluiten en dan in je terminal

Code:
wget -q http://archive.ematech.fr/ematech.gpg -O- | sudo apt-key add -
om de sleutel van de bron te downloaden ter beveiliging

dan in je terminal
Code:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Dit kan ook mbv de synaptic pakketmanager.

Als je daarna Ardour gaat installeren, zal je merken dat je versie 2.6.1 krijgt en binnenkort 2.7.x

Laatst gewijzigd door Jacks; 24-11-2008 om 12:36
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-11-2008, 16:21
Vintage Member

Lightbulb http://www.homerecording.be/forum/t9008.htm

Net even Reaper met succes geinstalleerd op Debian (linux distro) via Wine hq (emulator).

Hoewel ikzelf er geen belang bij heb kan het voor mensen interessant zijn, het lijkt iig goed te werken:

EDIT: het werkt ook op Ubuntu (hardy)

HOWTO: REAPER on Ubuntu Linux with wineasio (updated) | davehayes.org

Installing Reaper on 64 Studio | 64 Studio

Laatst gewijzigd door Jacks; 24-11-2008 om 18:40
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten