homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-11-2008, 22:10
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Ook billijke vergoeding op lege schijfjes voor "eigen werk"

Uit de Morgen:

Citaat:
De billijke vergoeding die betaald moet worden bij de aankoop van lege gegevensdragers (zoals cd's en dvd's) geldt ook voor schijfjes waarop "eigen werk" geplaatst wordt. Het Grondwettelijk Hof oordeelde vandaag dat de forfaitaire vergoeding die daarvoor nu bestaat, niet strijdig is met de grondwet.

Het Hof kreeg hierover een vraag van de rechtbank van Kortrijk. Daar is een bedrijf dat lege cd's en dvd's verkoopt gedagvaard omdat het geen billijke vergoeding betaalt op de schijfjes die het verkoopt. Het bedrijf oordeelt immers dat het niet eerlijk is dat mensen die lege cd's of dvd's kopen om eigen creaties op te slaan, de vergoeding ook moeten betalen, hoewel ze geen werken kopiŽren waarop auteursrechten rusten.

De rechtbank stelde de vraag aan het Grondwettelijk Hof. Maar dat oordeelt dat het forfaitaire systeem van de billijke vergoeding verantwoord is. Een systeem invoeren dat rekening houdt met het effectieve gebruik van de dragers zou hoge administratieve kosten met zich meebrengen en allerminst efficiŽnt zijn, meent het Hof. (belga/sps)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-11-2008, 09:08
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Ook billijke vergoeding op lege schijfjes voor "eigen werk"

Hmm, de Morgen slaat eveneens al dan niet bewust de "billijke vergoeding" en auteursrechten dooreen.

Dus na sabam eveneens billijke vergoeding op lege dragers?
Hoe moet dit geinterpreteerd worden?
Alls wat gedownloaded wordt, en op zo'n schijfje gezet, is "witgewassen"? Lijkt me niet de bedoeling
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-11-2008, 11:38
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Het gaat hem hier zelfs niet eens om enkel muziek of film : op deze wijze betaal je auteursrechten/billijke vergoeding op Šl je media, ook met zelfgemaakte foto's, tekstbestanden, backups van je hard disks enz...
En dan zullen ze zich afvragen waarom meer en meer mensen die "lege gegevensdragers" in het buitenland zullen kopen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-11-2008, 11:50
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huug92 Bekijk bericht
En dan zullen ze zich afvragen waarom meer en meer mensen die "lege gegevensdragers" in het buitenland zullen kopen.
Is dat zo? Ik denk dat de doorsnee gebruiker niet stilstaat bij de billijke vergoeding als hij in de mediamarkt een spindle CD-R's koopt. Die ziet enkel het prijsverschil tussen pakweg Philips en TDK...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-11-2008, 12:14
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

BelgiŽ is het land der surrealisme...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-11-2008, 11:44
Active Member

Reputatie: ruudvee is op goeie weg

Jongens, we kunnen er lang of kort over praten, maar het grootste deel van cd-r's wordt gebruikt voor illegaal spul.

Natuurlijk niet bij ons, maar wel bij die ander. :-)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-11-2008, 11:48
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Als "ze" zo'n illegaal spul dan op en cdr zetten waarop copyrights ťn billijke vergoeding werd betaald, is het niet langer illegaal spul.

Toch?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-11-2008, 23:39
Active Member

Reputatie: ruudvee is op goeie weg

Wat een domme reactie.
Stel er zit 20 cent boven op een lege dvd.
Ik brand daar Cubase op, dan heb ik legaal Cubase gekocht voor 20 cent.

Yeah, right.....
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-11-2008, 00:44
Active Member

Reputatie: maximoesje is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ruudvee Bekijk bericht
Wat een domme reactie.
Stel er zit 20 cent boven op een lege dvd.
Ik brand daar Cubase op, dan heb ik legaal Cubase gekocht voor 20 cent.

Yeah, right.....
Dat is net hetgeen dat schort aan het systeem. Doordat je de auteursrechten betaalt als je de cd/dvd koopt, kan je de auteursrechten in principe niet meer schenden met die cd/dvd.

Uiteraart klopt het niet, dat is net het hele punt.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-11-2008, 09:18
Moderator

Uiteraard geloof ik dat niet, wou maar even de knuppel in het hoenderhok gooien
Is hetzelfde als Sabam betalen voor een optreden van een groep die enkel eigen nummers speelt, en niet is aangesloten bij sabam, daar word ik ook woest van.

Het punt is: waarom moeten we dat dan betalen?

Ik gebruik enkel cdr's om legale (niet geregistreerde) audio op te zetten, en voor legale data. Ik kan je zeggen, het gaat hier over veel 20centjes.

Naar wie gaat mijn bijdrage???

Waar gaan we naartoe? copyrights en billijke vergoeding op een blad papier, een copieermachine, een ipod, een harde schijf, een cd-recorder, een server, een versterker, een luidspreker???
dit zou nbamelijk allemaal gebruikt kunnen worden om "illegale dingen" op te slaan of weer te geven.

Pak de misbruikers aan, laat de modale man die niets verkeerd doet hiervoor niet opdraaien.

Er is laatst ook in dezelfde context een rel geweest over copieerapparaten en liedjesteksten.
Op copieerapparaten dient in belgie namelijk een bijdrage betaald te worden per copie tbv copyrights, per liedjestekst die gecopieerd wordt eveneens, is dus een dubbele bijdrage.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten