homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 09:24
Member

Reputatie: ranex is op goeie weg
Standaard Nieuwe Laptop

Heylaba,

Ik werk momenteel met een desktop pc maar zou mij graag een laptop willen aanschaffen die stabiel kan draaien zonder constant vast te lopen.

Ik werk met Sonar 3 als DAW en mijn externe soundcards zijn de M-audio: Firewire 410 en Transit waar ik zeer tevreden over ben. De FireWire gebruik ik voor de opnamens en de compacte, makkelijk te transporteren Transit wanneer ik alleen een audio output nodig heb om dingen te beluisteren.

- Hoeveel belang moet je hechten aan de videokaart bij een DAW-laptop. Heeft deze invloed op de stabiliteit of snelheid?
- Waar let je op bij de aankoop van zo’n toestel?
- Welke zijn de vereisten?
- Welk toestel heb jezelf en waarvoor gebruik je het?
- Welke merken raden jullie af of aan?
Grtzzz,
Ranex
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 10:18
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Nieuwe Laptop

IK gebruik zelf altijd een laptop voor opname zowel thuis als "in the field". Ik heb een IBM T61 (dual core T8300, 3 GB Ram) en dat is best voldoende.
Qua video kaart moet het niet de max zijn, maar liefts wel dedicated video memory zodat de video niet van je kostbare RAM gaat afsnoepen. Ik heb op cubase.net een paar alarmerende posts over matrox video gehoord maar weet er echt het fijne niet van. De mijne heeft nVIDIA aan boord en mooi voldoende.
Aangezien je via Firewire werkt is het natuurlijk erg belangrijk van een goede Firewire chipset te hebben. De mijne heeft de niet zo denderende Ricoh chipset maar aangezien ik USB gebruik is dat voor mij niet zo belangrijk. Kijk vooral goed naar de FW chipset (Texas Instruments schijnt de beste te zijn) en zelfs als je een PCMCIA Firewire kaart wil steken kan het nog zijn dat je chipset in de laptop zelfs dat lastig maakt. Belangrijkste criteria voor jou is dus een laptop met een goede FW chipset. Kijk even op het Sound-on-Sound forum (Forum - SOUND ON SOUND : PC Music) waar een hele discussie gaande is met goed raad en testresultaten.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-12-2008, 13:24
Member

Reputatie: klaas is op goeie weg

Hallo,

Ik zit met dezelfde vraag.
Voorlopig kijk ik vooral naar de toshiba sattelite a300-1IA die blijkbaar ook de ricoh firewire-chip heeft.
Is er iemand die ervaring heeft met deze laptop?
En indien werken met de firewirepoort van deze laptop problemen geeft, zijn deze dan definitief te omzeilen met een pcmcia-kaart met firewirepoort?

Alvast bedankt,

Klaas
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-12-2008, 13:42
Member

Reputatie: Svennos is op goeie weg

Een goede grafische kaart is niet persé nodig om met een DAW te werken, maar een goede grafische kaart met eigen geheugen (wat dus niet bij her RAM gaat afsnoepen idd) heeft een aanzienlijke invloed op de snelheid van je computer.
Een ander punt waar je op kan letten is de snelheid van de harde schijf (ik denk dat 7200 RPM op het moment de standaard is, maar ik loop misschien ook al 2 jaar achter :-D)
En dan een 3de punt waarop je kan letten is het Cache geheugen, hoe meer L2 cache geheugen, hoe beter...

Dit zijn eigenlijk 3 punten die de snelheid van een computer positief kunnen beïnvloeden
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten