homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > MIDI

Mededelingen

MIDI MIDI leidt nog altijd tot een heleboel vragen. Hier bespreken we alle aspecten.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-10-2008, 18:50
Junior Member

Reputatie: Crydevil is op goeie weg
Standaard MIDI Beginner vraag

Hey iedereen ,

Ik ben compleet nieuw in de opname wereld, dus zit ik uiteraard met een paar vragen, want ik vind alles omtrent opname alles behalve simpel ^^.

Ik heb de gids gelezen die het verschil uitlegt tussen Audio & MIDI.
Ik begin het beet te krijgen denk ik (en hoop ik ^^), maar ik vroeg me toch nog een paar dingen af.

Stel je hebt synthesizer die aangesloten is op een PC met DAW software(ik zie een synthesizer als een keyboard, zijn er nog andere voorbeelden ?), dan ben ik beginnen begrijpen dat deze MIDI boodschappen stuurt (wanneer je hem bespeeld, uiteraard ) naar je DAW software, en deze DAW software zet die MIDI boodschappen om in Audio om de opname die gemaakt is met de synthesizer vervolgens te kunnen bewerken in de DAW (effecten, ...). Klopt dit zo een beetje?
Voel je vrij om mij te verbeteren, zo word er bijgeleerd .

Maar als je rechtstreeks via microfoons opneemt, die aangesloten zijn op je Audio interface (word hiermee mengpaneel bedoelt? Ik heb hier thuis een Firepod liggen...), en deze Interface is aangesloten op je PC met DAW software erop, word er rechtstreeks Audio opgenomen, ipv MIDI. Klopt dit ook zo'n beetje ^^?

Ik zie het verschil tussen Audio & MIDI wel, maar door welk materiaal elk van de 2 gegenereerd word, en wat ermee gebeurt eens het in je DAW zit, snap ik denk ik nog niet goed.

In ieder geval, ik dank jullie duizendmaal bij voorbaat !

Grtz !
Crydevil
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-10-2008, 20:00
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: MIDI Beginner vraag

Je hebt het principe volgens mij wel beet. Het feit dat zowel DAWs als hardware synthesizers MIDI en audio vrijwel naadloos combineren, maakt het er ook niet eenvoudiger op de twee uit elkaar te houden.

Je kan MIDI-informatie gewoon beschouwen als computercommando's, die aan een MIDI-compatibele klankbron (onder meer) vertellen welke toon hij moet genereren, op welk moment, voor hoe lang en met welke aanslaggevoeligheid. Als "tegenprestatie" stuurt de klankbron de toon in kwestie als elektrisch signaal uit over zijn audio-outputs. De resulterende golfvorm kan je via je audio interface (Firepod!) opnemen en verder bewerken in je DAW – op MIDI-gegevens kan je strikt genomen bijvoorbeeld geen klassieke audio-effecten als toonregeling (EQ) of dergelijke toepassen.

Werken met MIDI-data biedt nochtans onmiskenbare voordelen: de verwerking ervan vereist veel minder processorkracht en de manipulatiemogelijkheden achteraf zijn veel uitgebreider dan bij audio (probeer in een stukje piano elke sol maar eens te vervangen door een la en je weet wat ik bedoel). Anderzijds veronderstelt een MIDI-gebaseerde workflow dat je oorspronkelijke klankbronnen "online" blijven tijdens het verloop van je productie. Als je je werk dus meeneemt naar een andere studio, moeten ook je synths mee. Daarom wordt er tijdens de compositie- en arrangementsfase (zeg maar de preproductie) vaak met MIDI-gegevens gewerkt, die vervolgens door de MIDI-klankbronnen als audio worden uitgespeeld ("gebounced") op het moment dat de compositie op punt staat om te worden gemixed.

Software synths zitten weliswaar ingebed in je computer, maar werken volgens hetzelfde principe: ze ontvangen MIDI-commando's van de computer (zij het vanuit een MIDI-klavier of via de data die je DAW uitstuurt tijdens playback) en zetten die commando's om in audio, die op een eigen track kan worden opgeslagen.

Het uitgangssignaal van een microfoon is op zich al een analoog elektrisch signaal, en wordt dus inderdaad steeds opgenomen via de audio-inputs van je interface. Een (audio) interface zorgt er in strikte zin gewoon voor dat geluidsinformatie je computer in en uit geraakt. Vaak houdt dat ook in dat analoge gegevens door een ingebouwde converter worden omgezet naar digitale (computers werken uitsluitend met nullen en enen) en omgekeerd. Een mixer telt verschillende individuele bronnen (tracks) bij elkaar op, balanceert hun onderlinge niveaus en herleidt hun aantal (meestal) tot twee (stereo: links en rechts).

Hopelijk ben je hiermee weer wat wijzer, en in het andere geval weet je me wel te vinden…

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 21-10-2008 om 21:48
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-10-2008, 02:12
Junior Member

Hey Gert, hartelijk bedankt voor de grote brok nuttige informatie ^^ .
Toch vind ik het nog verwarrend en moeilijk , maarja, practice makes perfect .

Ik snap wat je zegt ivm het verschil tussen MIDI als computercommando's met alle informatie omtrent wat ingespeeld word op een synthesizer, die rechtstreeks naar je DAW worden gestuurd, en Audio als simpelweg analoge elektische signalen die ontvangen worden door microfoons, en ontvangen worden door je audio interface, om vervolgens naar je DAW door te sturen.

Maar wat ik me nog afvraag is: wat kan eigenlijk beschouwd worden als synthesizer? Ik had vroeger een klavier als synthesizer, maar toen dacht ik dat elektrische keyboards gewoon 'synthesizer' heette ^^:P.
Maar ik las in de Audio/MIDI gids ook iets over Plug-Ins in je DAW, of beter gezegd virtuele instrumenten.
Worden deze dan ook als Synthesizer beschouwd, omdat zij (als ik het snap) ook MIDI boodschappen sturen naar je DAW ivm met wat je speelt op zo'n virtueel instrument, en je DAW die boodschappen vervolgens omzet naar Audio als je de track waarop deze MIDI boodschappen staan, wilt afspelen (en uiteraard door je speakers, of welke output dan ook laten horen)?

Oh, en ik snap ook niet zo goed wat je juist bedoelt met 'klankbron' in het begin van je post .

Maar in ieder geval, heel erg bedankt !

Grtz !
Crydevil
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-10-2008, 07:18
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Met klankbron wordt in het algemeen om het even welk apparaat/software bedoeld die midigegevens kan omzetten in audio. Dit kan dus een hardware synth of sampler of een software equivalent zijn. Hardware synthesizers bestaan met of zonder klavier. Om het simpel te zeggen, een synthesizer gebruikt een synthesetechniek om klank op te wekken, een sampler een kort opgenomen audio fragment.

Virtuele instrumenten doen eigenlijk niets anders dan hardware-instrumenten, alleen zijn deze volledig ge´ntegreerd in je DAW en merk je ook niets van de audio en midi connecties. Dit zorgt vooral voor verwarring bij mensen die nooit met midi hardware hebben gewerkt.

Als je bvb in Cubase een midi-spoor aanmaakt en dit spoor toewijst aan een VSTi, zal er automatisch een audio channel (of meerdere indien het een multitimbrale VSTi is) worden aangemaakt in de mixer. Je heb dus wel een audio ouput channel, maar geen 'audio spoor' in je main window.

Als je een midispoor aan een hardware synth/sampler toekent, moet ook het audiosignaal van de synth terug naar de DAW gaan via de audio out van je synth (al dan niet via een mengpaneel).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo niet shoot!.

Laatst gewijzigd door Onslow; 22-10-2008 om 07:20
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-10-2008, 20:43
Junior Member

Hey Onslow, ook bedankt voor de nuttige info ^^ .
Ik begin het verschil tussen MIDI en gewone Audio beet te krijgen denk ik.

Maar ik vraag me nog iets af ivm iets wat ik gelezen heb over mengpanelen die je DAW besturen.
Ik bezit Cubase LE, wat bij mijn Firepod meegeleverd kwam. Maar binnenkort beschik ik met de band waar ik in speel een repetitieruimte, met een kleinere ruimte ernaast, met een groot raam ertussen. Een beetje zoals in een professionele studio zeg maar, maar nog steeds verre van ^^. Nu dachten we om ons arsenaal wat uit te breiden qua opname-materiaal.
Ik weet dat ik hier niet in de materiaal-sectie van het forum ben ^^, dus ik ga proberen mijn vragen bij MIDI houden.

Dus, om terug te komen op wat ik gelezen had. Ik las over de mogelijkheid om je software met je hardware te besturen zeg maar . Nu sinds ik helemaal nieuw ben in deze wereld, was dit een groot vraagteken voor mij.
Sinds we ons materiaal toch moeten uitbreiden, dacht ik direct aan iets genaamd een "mengpaneel" :P, al weet ik daar geen snor van af.

Dus, om dit mengpaneel controle te geven over je DAW, word dit dan ook aangesloten aan je PC via MIDI, en kunnen alle mengpanelen dit?
En als ik de cyclus van het geluid van microfoons naar DAW begrijp is het: Instrumenten genereren muziek --> Gaat via microfoons naar mengpaneel (aangesloten met die 3-pin grote stekkers) --> Gaat door mengpaneel en neemt de opties aan die ingesteld staan op het mengpaneel --> Komt binnen als MIDI boodschappen die omgezet worden naar Audio door je DAW --> ...

Ik weet dat ik opeens over een ander onderwerp begon (mengpanelen), sorry daarvoor. Maar ik dacht dat dit ook wel een beetje MIDI gerelateerd is ^^.

In ieder geval, terug duizendmaal dank bij voorbaat !

Grtz !
Crydevil
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-10-2008, 21:04
Senior Member

Reputatie: bearded monkey wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crydevil Bekijk bericht
Instrumenten genereren muziek --> Gaat via microfoons naar mengpaneel (aangesloten met die 3-pin grote stekkers) --> Gaat door mengpaneel en neemt de opties aan die ingesteld staan op het mengpaneel --> Komt binnen als MIDI boodschappen die omgezet worden naar Audio door je DAW --> ...
Crydevil
- AUDIO van mics, gitaren, ... komt je pc binnen als AUDIO (via audio interface)
- MIDI komt van om het even welk instrument (een hardware synth, een midi-keyboard, een virtueel instrument op je pc, een gitaar met gitaar-synthesiezer module zoals die van roland gk-3) dat midi boodschappen kan genereren... en wordt vervolgens omgezet in een AUDIO signaal door iets dan midi kan opzetten in audio (een hard/software synth, een midikeyboard, ...)

midi is enkel de partituur, de audio is de uitvoering ervan door eens mens en/of een machine...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-10-2008, 23:11
Junior Member

Hey

Thx voor de correctie !

Grtz!
Crydevil
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 20:12
Senior Member

Reputatie: Carlier74 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bearded monkey Bekijk bericht

midi is enkel de partituur, de audio is de uitvoering ervan door eens mens en/of een machine...
Dit is de duidelijkste uitleg, vind ik. Midi is precies hetzelfde als muziek noten die in de piano boeken staan. Het is een 'taal' die bepaald hoe hard, hoe lang, hoe hoog/laag een noot gespeeld moet worden.

Er zijn twee soorten keyboards:
1. keyboards die hun eigen geluid kunnen maken, waar je dus zonder computer ook gewoon op kunt spelen. Deze keyboards hebben vaak ook een midi uitgang.

2. keyboards die alleen maar midi informatie sturen. Hier kan je dus zonder pc of synthmodule geen muziek mee maken.

Dus als je keyboard #1 gebruikt om midi te versturen, dan krijg je niet de geluiden die op het keyboard zelf zitten in de opname. (Je kunt dan overigens wel de opgenomen midi noten weer terugsturen naar je keyboard om wel de klanken die in het keyboard zitten op te horen, en zelfs weer terug via audio op te nemen.)

Dit is allemaal niet te verwarren met analoge audio die door een geluidskaart omgezet wordt in digitale audio.

Sommige mengpanelen kun je inderdaad ook als midi controller gebruiken om je Cubase software te controleren. De maudio project mix bijv heeft die functie. Of je kunt een aparte midi controller kopen, bijv van Behringer of Mackie.

edit: er staat er zelfs een te koop hier op de zoekertjes pagina!

Mackie Control Universal Pro TE KOOP!!

Laatst gewijzigd door Carlier74; 23-10-2008 om 20:15
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-10-2008, 23:43
Junior Member

Hey Carlier47, thx voor de uitleg !

Ik ben eens op zoek gegaan naar beelden die de controle van je DAW door hardware materiaal aantonen. En dit klinkt waarschijnlijk amateuristisch (is het ook ), maar ik kon niet geloven dat alles wat de persoon in kwestie deed op dit mengpaneel, ook gebeurde in zijn DAW.

De persoon van het filmpje gebruikte een SSL AWS 900+. Ik zou helemaal niet weten of dit goed of slecht is, maar het zag er wel indrukwekkend uit.

Maarja, in ieder geval, hartelijk bedankt voor de info !

Grtz !
Crydevil
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten