homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-10-2008, 13:53
Junior Member

Reputatie: justdixie is op goeie weg
Cool Storingen in Nuendo

Tijdens het werken met Nuendo heb ik last van een constante storing. Zelfs mijn muisbewegingen kun je letterlijk horen via de stereo uit.
Ik werk met: Yamaha 01V (de oude, dus niet de 01V96), via adat i/o naar de RME HDSP 9632 geluidskaart naar Nuendo.
De monitoring geschiedt via de analoog uit van de breakoutkabel van de RME die dan doorgekoppeld is naar de Yamaha 2TR monitor in waarvan het volume dan geregeld wordt door de fader van kanaal 15/16 in combinatie met de masterfader.
Wordt er ergens dan soms iets doorgelusd?
Werk ik soms op een of andere manier verkeerd?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-10-2008, 14:00
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Storingen in Nuendo

Dat lijkt me juist aangesloten. Als je je muis hoort wil dat waarschijnlijk zeggen dat je ergens een lek hebt van je processor naar de RME (verliesstroom? inductie? waar zitten die whiz-kids hier?). Al eens een ander PCI-slot geprobeerd? Welk moederbord heb je steken?
Greets,
4D.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-10-2008, 15:57
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Storingen in Nuendo

zijn het klikjes enz dat je hoort in de opname?
In dat geval is het vrij simpel (en vaak over het hoofd gezien), je sinchronisatie tussen de yamaha en de computer.
Om het simpel uit te leggen, beide hebben een interne clock die aan een bepaalde samplerate loopt (44.1kHz of hoger).
Deze twee klokken moeten exact gelijklopen of anders ga je problemen krijgen met kliks en pops omdat de ene klok niet "tikt" op hetzelfde moment als de andere klok.

ADAT is een heel toffe standaard omdat die een kloksignaal mee trasporteert.
Je moet dus maw eentje kiezen als adat slave en de andere als adat master, dan ga je geen klikken meer hebben omdat beide klokken dan gelijklopen.

Die muisstoringen zijn, naar mijn beperkte kennis hierin, problemen met de aarding van je PC, de PC's voeding of interferentie op ongebalanceerde bekabeling in of uit de PC.
Stekkers eens in een ander stopcontact steken, en zoals FD zegt een ander PCI slot proberen kan helpen. Gebalanceerde bekabeling gebruiken ook.

Pzz
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten