homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 07:37
Junior Member

Reputatie: Rhulshof heeft (nog) geen reputatie
Standaard Welke software waar voor je geld.

Hallo dan mede forum leden.

ik probeer het kort te houden.

Na jaren in de Live techniek te werken ben ik begonnen om dit ook in een home studio te gaan brengen.

Mijn bedoeling bandjes recorden op locatie ( wel / niet Live ) dan meenemen naar huis en daar lekker mixen.

De afgelopen tijd al een aantal Software pakketten als Demo of try before U buy geprobeert Sonar 7 PE - Nuendo 3 - Cubase 4 - Audition 3
Als ik de prijzen zie merk ik meteen grote verschillen.

Nuendo bevalt mij het meeste met Sonar 7 als nummer 2
Nuendo loopt wel meteen stabiel wat ik bij de andere pakketten nog niet heb gehad.

Is deze 1000 euro verschil het waard ?

Welke verschillen krijg ik dan of is het alleen een paar plugins die anders worden bij geleverd ?

misschien even handig om te weten dat Midi niet een must is maar wel handig zou zijn om thuis eens iets van een drum track te maken meer zou ik het niet gebruiken.

mijn aparatuur bestaat nu momenteel uit

een PC P4 3.4 MHz met 3 GB intern geheugen en 300 GB HD.
een Fuijitsu siemens Laptop met Centrino prosessor 360 GB HD.
en een externe HD van 500 GB op USB2 voor bestand overdracht.

Focusrite Saffire Pro 26 I/O met een Behringer ADA 8000 in de ADAT
2x KRK Rockit 8 G2
Stapel microfoons ( live materiaal ) en een nieuwe RODE NT-1a groot membraam.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 07:57
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Welke software waar voor je geld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhulshof Bekijk bericht

De afgelopen tijd al een aantal Software pakketten als Demo of try before U buy geprobeert Sonar 7 PE - Nuendo 3 - Cubase 4 - Audition 3
Als ik de prijzen zie merk ik meteen grote verschillen.

Nuendo bevalt mij het meeste met Sonar 7 als nummer 2
Nuendo loopt wel meteen stabiel wat ik bij de andere pakketten nog niet heb gehad.
Cubase loopt bij mij ook stabiel, maar ja, ik heb natuurlijk wel niet de illegale versie.
Ik steun het bedrijf dat dit prachtig stuk software ontwikkelt.
Hoe kan je nu oordelen over de stabiliteit van software als je niet beschikt over het origineel, maar een gewijzigde versie?
Koop de software die je gebruikt...

Citaat:
Is deze 1000 euro verschil het waard ?

Welke verschillen krijg ik dan of is het alleen een paar plugins die anders worden bij geleverd ?
Nuendo is vooral bedoelt voor post-productie. Voor wat jij het wil gaan gebruiken zitten er veel te veel onnodige funties in.
Dan ga je beter voor Cubase. Hetzelfde bedrijf (Steinberg) en meer toegespitst op studio produkties.

Verder kan je misschien ook eens kijken naar Ableton Live (dit kan gebruikt worden voor opnemen en mixen maar is vooral gericht op het werken met loops en maken van het meer dansbare genre) en de onbetwiste koning qua prijs/kwaliteit Reaper (nog geen €50).

En nogmaals:

KOOP DE SOFTWARE DIE JE GEBRUIKT....
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:20
Active Member

Reputatie: Moon is op goeie weg

Cubase en Nuendo zijn redelijk stabiel, maar hebben geen goede support.

Ik werk zelf al jaren met Samplitude. Samplitude, Sequoia, Sam for Rent
Geweldig programma, mooie interface, object handling.
En vooral een geweldige soundengie.
Ik ben nog geen enkel programma tegengekomen wat zo goed klinkt.

Je hebt al een download versie voor € 349.

Eventueel kun je beginnen met Samplitude Music Studio. MAGIX Samplitude Music Studio
Dit is de 'Light version' van Samplitude en gebruikt dezelfde hybrid engine van de grote broer, maar is beduidend gelimiteerd. Kosten € 69,99
Voordeel hiervan is 'ie geheel in het Nederlands is te verkrijgen.
De grote broer alleen in Engels en Duits.

Je kunt Samplitude overigens als demo versie downloaden.
Kun je zien wat je er mee kunt.
Handleiding is ook vanaf de site te plukken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:23
Junior Member

Hoi Pixie,

bedankt voor je reply Ik ben dus van plan om een software pakket te kopen als je die nog niet had begrepen uit mijn vorige verhaal.

de minder legale versie had ik alleen om te kijken welke user interfase mij ligt.

Ik moet wel vermelden dat de software over het algemeen goed loopt maar de sync met mijn Saffire niet altijd.
bij nuendo loopt dit wel in één keer goed dat bedoelde ik met dat kan aan de crack liggen.

voor dat ik een software pakket ga kopen van 1700 euro wil ik alleen weten of dit het geld wel waard zou zijn en wat het verschil maakt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:30
Groupie

Reputatie: jniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstralingjniet heeft een prima uitstraling

Hoi,

Neem Reaper ook eens in je beoordeling mee, je kan gratis de fullversion uitproberen, mocht je het dan willen aanschaffen kost het voor niet commercieel gebruik $50,-- = € 36,-- (en wellicht al minder)

Ben benieuwd wat je daar van vindt...

REAPER | About

Oh ja ik heb hier verder geen belangen bij hoor, ik vindt het alleen een geweldige DAW in vergelijking met de andere zeker qua prijs/kwaliteit verhouding.

groetjes Johan
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:32
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Spijtig dat je bij de Focusrite wel de VST plug-ins maar geen "light" versie van een DAW bij krijgt, anders was je al helemaal voor geen geld gesteld. Ik heb heel lang met Cubase LE gewerkt en dat beviel prima. Ik ben overgeschakeld op Studio 4 toen de upgrade echt zo interessant was dat ik het niet kon laten liggen. Ik hou van de extra opties die Studio 4 heeft maar het was niet echt "upgrade van moeten" ... LE deed het goed genoeg.
Misschien is het de moeite om gewoon een simpele USB audio-interface zoals een Tascam 122 te kopen met Cubase LE. Heb je Cubase gratis en heb je een simpele interface die vooral voor het afmixen meer dan genoeg is. Ik werk nog altijd mijn mixen af op een US144 (genoeg outputs voor afwerken), terwijl ik een US1641 met 16 inputs in het opnamerack heb steken (kan thuis of op locatie gebruikt worden). In dat geval heb je een volledige, legale en ondersteunde versie van de DAW software, met mogelijkheid tot interessante upgrades.
Aangezien ik enkel audio doe en ik denk dat jij ook in die richting werkt vind ik Nuendo overkil en niet de extra 1000 + EUR waard. Mensen die film of video gebruiken kunnen daar anders over denken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:36
Junior Member

Voor mij is het inderdaad audio en misschien in de toekomt video maar dat is erg ver in de toekomst.

Sonar vind ik zelf ook erg mooi werken Cubase heb ik ook al een keer mee lopen spelen heb een gratis versie gekregen bij een andere geluidkaart.

Nadeel van Cubase vind ik dat het erg op Midi gericht is.

Die Reaper lijkt mij ook wel interesant dit weekend maar eens mee proberen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:38
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Zoals ik al gemeld had, Nuendo is 'way over the top' als je geen post productie doet.

De audio-engine en workflow van Cubase zijn identiek aan die van Nuendo en de interface is ook nagenoeg identiek.
Mocht je voor een Steinberg produkt gaan, kies je het best voor Cubase (al was het maar voor de prijs, die trouwens onlangs fors naar beneden gegaan is).

Maar zoals ik hierboven al zei, neem zeker eens een kijkje bij Reaper.
Je kan een volledig functionele demo downloaden op hun site, en een licentie kost nog geen €50.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:43
Moderator

Citaat:
Nadeel van Cubase vind ik dat het erg op Midi gericht is.
Waar haal je dat vandaan?
Cubase is indertijd inderdaad begonnen als een midi-sequenser, maar die ballon gaat tegenwoordig niet meer op.
Ik gebruik in Cubase tegenwoordig meer audio dan midi en ik ben nog geen beperkingen tegengekomen wanneer het om werken met audio gaat binnen Cubase.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-10-2008, 08:50
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

+1 voor Pixie en hetzelfde hier ... Ik gebruik Cubase meestal enkel voor audio met meerder sporen, effecten en alles erop en eraan. Ik gebruik MIDI enkel voor het persoonlijk spelen, want bij de opnamen van bands worden zelfs de synths analoog (of digitaal als dat betekent "met de vingers" ;-) bespeeld en als audio opgenomen. Als je Cubase LE hebt kan je beter daar een goede start mee maken dan al die cracks proberen te downloaden. Er is genoeg aan hoge kwaliteit freeware VSTs te krijgen om best mooi werk te leveren.
Je kan dan gradueel investeren in beter en dus ook duurder materiaal (zowel soft als hardware)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten