homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-10-2008, 23:44
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard verdeling/aantal hd's

hallo iedereen,

Ik ben bezig om mijn pc helemaal te veranderen in een dedicated studio machine. Maar nu heb ik verschillende ideeen over het aantal hd's en de indeling ervan.
Hoeveel harde schijven hebben jullie? Staan die in een RAID? Welke groottes en hoeveel en hoe grote partities hebben jullie.
Ik heb niet zo'n zin om over een maand mijn pc weer opnieuw te installeren omdat het niet oged in ingedeeld, dus vandaar deze vraag.

theorie 1:
2*320GB in RAID0 (reeds in bezit) Voor windows en installs
1*1000GB (ong. 90 euro) voor plugins en samples
2*640GB RAID1 (ong. 120 euro)Projecten en kritieke data

theorie 2:
2*320GB in RAID0 (reeds in bezit) Voor windows en installs
2*1000GB in RAID1 (ong. 180 euro) voor plugins en samples, en daarnaast ook voor de opslag van de projecten en belangrijke data.

Voordeel van de bovenste is dat je meer ruimte hebt. Nadeel is dat het 30 euro duurder is en je hebt een schijg meer, dus meer warmte, verbruik en geluid.

Voordeel van de 2e theorie: Minder schijven. Door 2*1TB in RAID1 grotere schijfruimte die optimaal is gebackuped. Nadeel is dat je toch minder ruimte hebt in totaal en dat de samples en plugins op dezelfde schijf staan als de projecten. Denken jullie dat dat de boel erg vertraagd?

Hebben jullie nog ideeen over hoe ik mijn pc kan inrichten, met ongeveer evenveel schijf ruimte ťn het een RAID1 opstelling voor goede beveiliging. Want je plugins en samples en het belangrijkste, je projecten kwijtraken is NIET leuk.

alvast bedankt. T_mo
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-10-2008, 23:57
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: verdeling/aantal hd's

Goh, beide theoriŽn hebben wel iets, en ik denk dat je van beide de voor en nadelen hebt opgesomt. De beste performance ga je met theorie 1 halen, de stilste en stabielste setup met theorie 2, maar het verschil tussen beide is klein.

Wel bij raid heel goed opletten dat je geen software raid gebruikt!
Dan vreet je array al je processorkracht gewoon om de raid te controleren. Best een aparte controler of een goede chipset met hardware berekende Raid.
Allesinds slim van je om toch voor Raid 1 te gaan, zou ik beter ook eens doen, want de dag dat mijn computerbnfjknn;:,:,:;,=:;: ------------ERROR------------
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-10-2008, 08:15
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tmo Bekijk bericht
Want je plugins en samples en het belangrijkste, je projecten kwijtraken is NIET leuk.
klopt, maar je operating system en je programma's kwijtgeraken is eveneens niet practisch.

Dit is nu net wat je riskeert als je de 2 (oudste) schijven in raid0 zet.
Als er een van deze schijven het opgeeft, ben je alle data kwijt in je stripe-set. Je krijgt een iets grotere troughput, dus booten en programma's starten zal iets sneller gaan, evenals swappen (wat je normaal niet nodig mag hebben), maar de kans dat het boeltje crashed is wel verdubbeld.

is het dat je waard?
if not, eveneens raid 1 gebruiken, dan zit je safe.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-10-2008, 08:38
Active Member

Reputatie: laurens wordt hier goed onthaald

hey, ivm die software raid, als je dan effectief een kaartje koopt, zorg er dan voor dat het een ťchte raid-kaart is, de meeste goedkope raid-kaarten die adverteren dat ze raid kunnen draaien gebruiken eigenlijk nog altijd de cpu om hun berekeningen te doen, da's meer een soort veredelde interface eigenlijk... (raid op het moederbord idem dito). maar de echte hardware raid-kaarten zijn eigenlijk wel prijzig...

anderzijds, als je gaat afwegen tussen je data kwijtgeraken en een beetje CPU-kracht verliezen in de processors van vandaag de dag, zou ik ook nog best voor een software raid/fop-hardware-raidkaart durven gaan denk ik. de berekeningen bij een raid 1 zouden eigenlijk reuze moeten meevallen, een raid 5 wordt iets meer cpu-intensief...

als je de tijd en goesting er voor hebt, ik zou het eens proberen gewoon, en laat weten wat de resultaten zijn, volgens mij valt het nog wel mee qua versmoste cpu-power.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-10-2008, 15:45
tmo tmo is offline
Senior Member

…chte hardware matige RAID is voor de normale mense niet te betalen. Je betaald alleen voor het kaartje al minimaal 500 euro. Dus daar begin ik niet aan.
Voordeel is dat de ICH9R southbridge van Intel heel aaridg is met RAID. Mijn huidige RAID0 setup met die 2 320GB schijven komt tijdens HD tach niet boven de 2% CPU gebruik uit. Dus daar maak ik mij niet zo druk over. Ook komt er een Q9450 in, terwijl ik het nu met een E2140 doe, en die is ook al snel genoeg eigenlijk.
@Boppertje, Opzich vind ik het geen ramp als die schijven crashen. Ik heb alle programma's op de 2 terabyte schijven staan. Alleen de daadwerkelijke installatiefiles komen daarop. Als die crashen, ben ik binnen een uur of 3 weer online. Dat heb ik wel over voor de flinke snelheidswinst.
Natuurlijk is een RAID5 beter omdat je dan ook tegelijk alles veilig hebt. Maar dan heb je veel schijven nodig en de CPU gebruik zal dan verder omhoog gaan.

Iemand nog aan-/opmerkingen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-10-2008, 18:20
Active Member

Reputatie: GreenTusk is op goeie weg

Software raid 0 is zeker de moeite. Er zijn paar voorwaarden. Schijven moeten identiek zijn, en gebruik enkel de snelste partitie van de schijf. De snelste partitie is de eerste 10% van de schijf. bvb 100 MB van een schijf van 1000 MB.
Eveneens heb je kans als 1 van je schijven crashed, data kwijt bent. Dus je raid-0 partitie enkel gebruiken voor "scratch" doeleinden. Niet gebruiken voor data-opslag.

En je kan best je filesystem formateren zonder journal. Onder mac is dat "Mac OS Extended"
ipv "Mac OS Extended (Journaled)"
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-10-2008, 19:03
tmo tmo is offline
Senior Member

Ik heb hem al 2x naar de klote gehad, en dan baal je als daar films en muziek op staan. Daarom gebruik ik hem ook nu alleen voor de install en een 250gb ata schijf voor opslag.
Maar het wordt een beetje klein met plugins als Ivory.
De schijven hoeven niet identiek te zijn, alleen zelfde grootte en interface. Heb een Seagate Barracuda 7200.10 320GB met 8MB cache en een Wester Digital 320GB met 8MB cache. En dat gaat lekker met een gangetje van ronde de 120MB/s. En dat doet ee enkele schijf niet na. Tenzij je een 10k rpm HD hebt, maar die zijn duur, klein, en maken pokkeherrie.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten