homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-10-2008, 22:41
Member

Reputatie: tyrone is op goeie weg
Standaard hookup signal flow

I heb inmiddels alle spullen maar weet niet goed hoe ik het efficient kan aansluiten...

Hier wat ik gebruik:

- Mic Pre
- Compressor (hardware)
- Reverb hardware (Lexicon MX400)
- FireWire audio interface

Voor tracking wil ik de compressor gebruiken
mogelijk ook de reverb zo nodig voor de vocalist headphone mix

Maar ik zou ook graag de reverb en compressor willen kunnen blijven gebruiken als extern fx vanuit mijn daw

Mijn audio interface is de Steinberg/Yamaha MR816 CSX

Ik heb ook een patchbay gekocht omdat ik dacht dat ik die misschien wel nodig zou kunnen hebben... (NEUTRIK NYS-SPP-L1)

Kan iemand mij helpen hiermee een goede setup te maken zodat ik alles kan gebruiken voor tracking en mixen zonder al te veel kabel gewissel?

Een tweede vraag is dit:
Ik sluit mijn mic aan op mijn mic pre en dan naar de audio interface. Op de audio interface zit ook een gain knop. Volgens mij word het mic signaal na de mic pre een line level toch? Hoe kan ik de juiste gain instellen op mijn mic pre zodat het beste signaal verkregen wordt, en wat doe ik met de gain knop op mijn interface?

Super bedankt alvast!
Jim

ps: ik gebruik een PC met cubase 4, en een mackie controller Universal Pro
Meer informatie nodig? Vraag!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-10-2008, 14:05
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald
Standaard Re: hookup signal flow

Wat je tweede vraag betreft : de mic pre is analoog, dus een zo goed mogelijke signal/noise-ratio is aangewezen. Zet de gain altijd zo luid mogelijk zonder te oversturen (een veiligheidsmarge is aangewezen). De gain van je interface moet je afregelen op het outputsignaal van de mic pre (zoals je zelf al aangeeft is dat (ergens in de buurt van) line-niveau, in principe heb je hier dus geen extra gain meer nodig). Of je die knop dan nog moet opendraaien of niet, hangt enkel af van de inputcalibratie van dat ding (kan zijn dat de knop moet toestaan om "0dB gain" te krijgen, of half open, of helemaal open, of...)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 00:03
Member

bedankt voor je reactie!

Ja, dat dacht ik ook al maar hoe meet ik het signaal. Doe je dat in de software? Want ik heb op deze manier van aansluiten nergens een aanduiding van de sterkte van het signaal. Ja toch wel, een klein rood lampje op mijn audio interface dat gaat branden als het signaal overstuurd. Maar echt duidelijk is dit niet. Lijkt me ook niet ideaal om mijn signaal op af te stemmen... Of is dat toch voldoende, moet ik het daar mee doen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 01:21
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

In de cubase mixer kun je je ingangen laten zien, daarop kan je gemakkelijk kijken hoe hard je signaal binnenkomt.

Pzz
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 09:37
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Ik denk dat je ook creatief met je patch bay moet gaan omspringen. Je kan je patch panel verschillend configureren als naargelang hoe je de connector-blokken erin schuift. Kijk even in de documentatie in verband net normalizatie, parallel of split schakeling. Zo kan je bv je compressor een default routing in je recording chain (pre -> comp -> audi interface) geven en toch nog inbreken in die chain door de juiste configuratie van je patch bay en de juiste insteek (bv interface out -> comp - interface in) als je de compressor als external fx wil gebruiken. Ik heb zo een TC electronic tussen mijn chain staan, ofwel gebruik ik hem als comp op de drum input (kick en snare) ofwel gewoon als comp/expander in de mix (ook met een Neutrix NYS PPL).
Hetzelfde kan je doen met de reverb, maar die zou ik echt als external FX laten. Ik hou niet van opnemen met reverb want dan kan je niks meer veranderen. Als het is om je vocals te kleuren tijdens de opname (monitor only) dan kan je dat best in je interface doen want die heeft ook ingebouwde effecten. Op de site van Steinberg staat er een video waar ze net dat doen ... een beetje reverb op de koptelefoon van de zangeres.
Hopelijk heb je er wat aan, als je meer wil weten over je patch bay configuratie geef maar een gil.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 09:46
Member

Ja, precies. Dus in de software.

Dan regel ik de maximale gain met de preamp en laat ik de gain op de interface op nul staan?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 10:50
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Ik ken de Steinberg interface niet maar op mijn interface moet ik de gain ongeveer halverwege zetten. Als hij helemaal toe staat is het ook toe... dicht dus en geen geluid, gelijk wat je instuurt. Als je gewone lijn-ingangen zonder volumeregeling hebt (mijn US1641 heeft er 4 met enkel een +4/-10 db switch) dan kan je die gebruiken en dan hoef je je geen zorgen te maken over gain en pre-amps in de interface, dan doe je alle met je eigen pre-amp en de interface neemt gewoon het signaal over.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 13:37
Member

Hoi Wil72810,

mijn eerdere reactie was op die van RidDim. Jou reactie had ik nog niet eens gelezen...
Bedankt. Ja zo'n creatieve oplossing zoek ik inderdaad.

Lijkt mij de mooiste oplossing; de compressor via de patchbay standaard tussen de pre en de interface, maar te overrulen voor gebruik als external fx.

Als jij me makkelijk kan uitleggen hoe de bekabeling in dat geval gaat hou ik me aanbevolen!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 16:01
Moderator

Even kijken of dat hier gemakkelijk gaat ...
Al naargelang hoe je de modules in je patchbay steekt en wat je welke connecties insteekt. Je patch bay kan half-genormaliseerd, gesplits of geisoleerd geschakeld worden. Voor wat jij wil is denk is de beste oplossing "half genormaliseerd".
De module zit zoals ze er standaard in steekt. De gekleurde connector vooraan (de "plug" connector want die onderbreekt het signaal) zit onderaan de module. In deze opstelling zijn de twee achterste connectoren van de module (boven en beneden) altijd verbonden. Je kan dus zo je pre naar de compressor routen. Als je een kabel in de bovenste connector steekt gaat die mee in het signaal, zo kan je dus een extra bron naar je compressor sturen SAMEN met je pre. Als je een kabel in de onderste connector steekt worden de twee achterste ontbonden en gaat de onderste van voor direct naar de onderste aan de achterkant. Dit lijkt me de beste oplossing met dus je output van de pre naar de bovenste achteraan, de input van de comp aan de onderste achteraan (beiden zijn dus nu verbonden). Zodra je je out van de interface in de onderste vooraan steekt gaat die recht naar de comp en is de verbinding tussen de pre en de comp onderbroken.

Kijk even naar de bovenkant van je patch bay,daar heb je alles in een mooie grafische voorstelling.

Jan
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 22:49
Member

Bedankt Jan!

ik ga het uitzoeken. Het is me nog niet helemaal duidelijk uit je schrijven maar met de hardware erbij moet ik er toch wel uitkomen hoop ik. Anders klop ik nog eens aan goed?

Kun je me wel misschien nog iets anders uitleggen:
Mijn Preamp en compressor gebruiken beide xlr aansluitingen. Volgens mij zijn die dus gebalanceerd. Verlies ik die gebalanceerde bekabeling als ik de aansluitingen via de patchbay laat lopen?
Of heeft dat met de aarde te maken van de PB? Moet ik daar nog iets mee doen, ik las nl. dat er verschillende manieren zijn van aarden maar lees nergens waarvoor en voor welke aansluiting iets nodig is.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten