homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-09-2008, 20:51
Member

Reputatie: Backbone is op goeie weg
Standaard Studio in garage bouwen.

Hey.

Ben van plan binnenkort mijn studio van de zolder naar de garage/schuur te verplaatsen. Dus wil ik die dan ook goed aanpakken qua isoleren en akoestiek.

De schuur is 3x6 m en 2,3m hoog. Het is een standaard schuur dus een betonnen vloer, enkelwandig baksteen rondom, balkenlaag in het dak dan underlayment en alsnog de dakbedekking.

Hieronder mijn tekening hoe ik het wil gaan doen.
Zie voor nummering de doorsnede A-A.

Als eerste wil ik tegen de bestaande wand (1) een isolatielaag (2) van 70mm dik plaatsen. Waarna ik een tweede wand van gasbeton (4) op 70mm van de isolatielaag (2) af plaats waardoor ik een spouw (3) van 70mm creŽer. Op de betonnen vloer leg ik een laag drukvaste isolatie (10) met daarop mijn afwerking van laminaat (11) plaats. Hierop monteer ik het houten frame (6) inclusief isolatie tussen de stijlen (box-in-a-box). Deze raakt op geen enkele punt de buitenste laag en staat op de zwevende vloer. Als laatste laag plaats ik de gipsplaten (7) dit worden twee lagen op elkaar met een totale dikte van 24mm.

Tussen de bestaande dakbalken (9) leg ik de isolatie platen (2) die ik aftimmer met een houten plaat (8). Hieronder komt dan weer het frame die ook deze daklaag niet raakt.

Detaillering voor de lucht inlaat en uitlaat volgen nog.

In de wand tussen eerste ruimte en de tweede ruimte komt een dubbele deur.

Misschien dat enige van jullie hier nog wat op- en aanmerkingen hebben. Hoor ik dit graag.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Studio 1.JPG
Bekeken: 3259
Grootte:  145.4 KB
ID: 1127   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Studio 3D.JPG
Bekeken: 2197
Grootte:  66.8 KB
ID: 1128  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Detail.JPG
Bekeken: 3400
Grootte:  43.4 KB
ID: 1129  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-09-2008, 22:33
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Studio in garage bouwen.

Zeer mooi uitgewerkte plannen zo te zien.
Op het eerste zicht lijkt me die schuine scheidingsmuur wat overdreven, Het gaat je minder moeite kosten om acoustische problemen met parallelle muren te bestrijden met absorptie dan een lastig te zetten muur, die bovendien alles acoustisch veel complexer gaat maken eens je in dat stadium bent.
Bovendien moet je om effectief iets te breken, minstens een acht tot zelfs twaalftal graden verschil hebben, hoeveel je nu hebt kan ik helaas niet aflezen.

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-09-2008, 22:44
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Mijn grootste vraag, (misschien wordt ik blind..wie weet)
Maar wat is je liveroom en wat is je control room?
Als de grootste gedeelte bij je deur de control room is en daar tegen over de deur je muur
waar je mengtafel komt testaan zal ik die kamer 90gr draaien en meer diepte geven.
Ik denk dat de afstand monitors -> muur achter je te klein zal zijn en ongewenste neven effecten gaat geven.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 01:15
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

zsjeeezz, riddim heeft al drie blokjes achter z'n naam.
Dat wil ik ook

ff serieus: schuine wanden zijn zinloos.
Als je vindt dat ze er sexy uitzien, maak ze dan door absorptiemateriaal achter een valse (geluidsdoorlatende) wand te zetten.
En werk symmetrisch, dat is echtwel belangrijk.
Dus niet iets schuin zetten voor de show, maar alles axiaal symmetrisch uitvoeren.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 01:34
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
zsjeeezz, riddim heeft al drie blokjes achter z'n naam.
Dat wil ik ook

ff serieus: schuine wanden zijn zinloos.
Als je vindt dat ze er sexy uitzien, maak ze dan door absorptiemateriaal achter een valse (geluidsdoorlatende) wand te zetten.
En werk symmetrisch, dat is echtwel belangrijk.
Dus niet iets schuin zetten voor de show, maar alles axiaal symmetrisch uitvoeren.
Nog meer van die wijze antwoorden en je komt er wel

Pzz
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 01:37
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Ik wil ook wel 2 hokjes achter mijn naam....
Bref belangrijkste is dat we mensen hier helpen, niet?

Bert leg uit? Valse muren zijn beter dan echte solid blok muren? Als het gaat om in room volume/akoestic/reflectie/absorptie?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 02:57
Member

Reputatie: Backbone is op goeie weg

Dank voor jullie reacties.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
een lastig te zetten muur,
Dat valt wel mee, zo lastig is het niet het plaatsen van een schuine wand. Linker plafond met de wanden is een stijf gedeelte en rechter deel plafond is een stijf geheel met de wanden. En de schuine wand staat dus gewoon op de vloer (op tril vrije wand-vloer verbinding).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce
Maar wat is je liveroom en wat is je control room?
Uiteraard is links mijn control room en recht live. Om het negentig graden te draaien heb ik ook over nagedacht maar in de schuine wand komt een dubbele deur en waarschijnlijk een raampje. Waardoor ik de mengtafel 24-kanaals niet kan plaatsen. Ook kan ik de speakers daar dan niet meer kwijt. Er moeten ook nog artiesten inclusief instrumenten (drumstel) naar de live room kunnen. Een om dan nog extra een gat in stenen muur te maken om een ingang te creeren vind ik weer iets te ver en onnodige extra kosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg
De shuine tussen wand is uiteraard niet voor de show. Moet ik de andere wand ook doen dan verlies ik in ruimte enuh het is al niet groot. In de twee kleinen schuine wanden worden mijn monitors in verwerkt. Voor de rest is alles nog vrij recht.

Zouden jullie dan alle schuine wanden weglaten en alles haaks op elkaar??
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 12:42
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik zou alles inderdaad rechthoekig houden.

Bij een rechthoekige ruimte heb je enig inzicht in de verdeling van ruimteresonanties (modes). Door een bepaalde verhouding te kiezen van de ruimte-afmetingen, kun je modes die in groepen optreden, of geisoleerde modes, zoveel mogelijk vermijden.
Acoustics Forum • View topic - ROOM RATIOS
hier heeft de onovertroffen Eric (geef die man 4 blokjes achter z'n naam) een overzicht gemaakt van deze materie.

Je hebt in ruimten altijd modes, ook in ruimten zonder rechte hoeken. Modes zijn ook helemaal niet erg, zolang ze maar miet geisoleerd zijn (dus een enkele frequentie en daaromheen geen modes) of in groepen voorkomen (in een kubus zullen alle ruimte dimensies dezelfde modes hebben, dus de modes gaan dan nog luider klinken).

In een ruimte met schuine wanden verknoei je altijd ruimte, en je kunt niets zinnigs meer over modes zeggen.
Dus als je een rechthoekige ruimte hebt, en je wilt hem er geil uit laten zien , neem je minerale wol met doek ervoor om die schuine wanden te maken. Dan heb je het visuele effect en je hebt de akoestiek aangepakt. Twee vliegen in een klap.

Symmetrisch werken is belangrijk omdat je dan zeker weet dat reflecties qua tijd aan beide zijden van de ruimte-as op het zelfde moment bij je oren komen. Dat geeft meer kans op een goed stereobeeld.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 13:20
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Bovendien moet je om effectief iets te breken, minstens een acht tot zelfs twaalftal graden verschil hebben, hoeveel je nu hebt kan ik helaas niet aflezen.
Aflezen niet, maar de meeste maten staan er wel in, dus het valt te berekenen toch ?
In ieder geval ongeveer...

P.S. wat maakt iedereen zich toch druk om hoeveel blokjes ze hebben ?!?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-09-2008, 13:47
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door classa50 Bekijk bericht
P.S. wat maakt iedereen zich toch druk om hoeveel blokjes ze hebben ?!?
Achterhoeks haantjesgedrag
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten