homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-09-2008, 21:52
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Direct monitoring Cubase LE4

Ik krijg met de Tascam US 122L niet de mogelijkheid om in device setup het vakje naast direct monitoring aan te kruisen. Wat doe ik verkeerd, wat kan ik er aan doen,...

Heeft het iets te maken met het feit dat op het toestel een "Mon Mix" knop zit? Is dat normaal dat ik ofwel alleen maar mijn input signaal hierdoor hoor als ik de knop volledig links draai (zero latency achtige dingen dus), ofwel alleen de tracks in de software als ik de knop volledig rechts draai, ofwel een mix die ik maak daartussen... Maar die laatste optie durft nogal eens geheugen vreten...

Snapt iemand wat ik wil zeggen? :-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-09-2008, 22:07
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard Re: Direct monitoring Cubase LE4

bij direct monitoring van CB, wat houd dit precies in? Wie weet dat. Hoe werkt het. Want is het gewoon hetzelfde als je input op je geluidskaart(bij mij Tascam 1082) op input zetten. Dus dat ik mij tascam als normale mixer gebruik? Dan heb ik het ook latency vrij. Dus niet eerst door CB heen gejast, maar meteen naar mijn monitors.
Of is de DM in Cubase dat ik wel de VST's erover heen kirjg op een bepaalde manier? dat is nog onduidelijk voor mij.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 01:45
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Ik krijg met de Tascam US 122L niet de mogelijkheid om in device setup het vakje naast direct monitoring aan te kruisen. Wat doe ik verkeerd, wat kan ik er aan doen,...

Heeft het iets te maken met het feit dat op het toestel een "Mon Mix" knop zit? Is dat normaal dat ik ofwel alleen maar mijn input signaal hierdoor hoor als ik de knop volledig links draai (zero latency achtige dingen dus), ofwel alleen de tracks in de software als ik de knop volledig rechts draai, ofwel een mix die ik maak daartussen... Maar die laatste optie durft nogal eens geheugen vreten...
Citaat:
bij direct monitoring van CB, wat houd dit precies in? Wie weet dat. Hoe werkt het.
direct monitoring is een ASIO functie waarin Cubase (of een andere DAW) de controle overneemt van de DSP mixer van de geluidsinterface. Zo kan je dus het volume, routing en muting van bepaalde kanalen aanpassen in cubase zonder de betreffende DSP mixer van de interface te openen, dewelke die dan zo goed als geen latency jouw monitoring verschaft.
Tascam US122L heeft deze functie niet, daarbij heb je de keuze tussen analoge monitoring, nml. de mon mix knop, die rechtstreeks het analoge ingangssignaal naarbuiten stuurt.
Of software monitoring, waarbij je ingangssignaal langs Cubase's mixer passeert, waarbij je dus effecten bij opname kan toevoegen (non-destructif) maar natuurlijk ook last heeft van de ingestelde latency van de buffer.

Enkel interfaces met een DSP mixer die ADM compatibel zijn, kunnen aangevinkt worden in Cubase voor asio direct monitoring, maar hebben als nadeel alleen dat je geen effecten bij opname in de Cubase mixer er kunt opzetten, dat kan enkel met Software monitoring, als voordeel heb je dan de minimale latency. Vermits tascam analoge monitoring heeft, is zijn latency natuurlijk onbestaande en mis je gezien de mogelijkheden van de US122L niet echt veel.

Pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-09-2008, 21:16
Junior Member

Reputatie: Linuz is op goeie weg

er is me gezegd dat ik diee direct monitoring moest aanklikken
zodat ik mezelf zou kunnen horen in mijn headset
ik kan direct monitoring ook niet aanvinken
wss omdat ik ook met die tascam us 122 werk
maar het is echt noodzakelijk van mezelf te horen als ik ben aan het rappen
niet echt noodzakelijk maar wel belangrijk
met mezelf horen bedoel mezelf in de mic horen mocht dit niet duidelijk zijn
bij voorbaat dank
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-09-2008, 01:55
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Je hebt Direct Monitoring niet nodig op de Tascam. Check even mijn antwoord op je andere post (sorry, niet verder gekeken) en probeer even met de MON/MIX draaiknop te spelen tot je het goede resultaat hebt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-04-2009, 21:10
Junior Member

Reputatie: Fredwitrave is op goeie weg

Hallo,

Ik werk sinds kort met edirol UA-101 (asio compatibel) + cubase essential (met direct monitoring optie).

Heb ook wat vragen/problemen met direct monitoring.

Begrijp ik het goed dat je me de optie 'direct monitoring' de gebruikte effecten, of plugins zoals amp-simulaties niet kan horen terwijl je opneemt, enkel in playback mode?

Wil dit zeggen dat ik best in 99% van de gevallen via software-monitoring werk (ipv direct monitoring)?

Indien dit het geval is: hoe activeer ik software monitoring? Gewoon door de box van 'direct monitoring' NIET aan te vinken?

En hoe zit het dan met de 'monitor volume knop' van de edirol? Zet ik die dan het best naar links (output monitor) of naar rechts (input mon) of centraal? Ik zou denken: naar links, maar dan krijg ik geen monitor output...

Alvast bedankt voor de hulp.

Fred
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-04-2009, 06:00
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Als je met effecten wil monitoren, moet je inderdaad software monitoring gebruiken (het speaker icoontje op je spoor).

De knop op je interface moet dan helemaal naar links staan (output monitor) en de optie 'direct monitoring' mag niet aangevinkt staan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten