homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-09-2008, 21:25
Active Member

Reputatie: fideelski is op goeie weg
Standaard tape recorder

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een analoge tape recorder (type revox, studer,...). Af en toe zie ik op ebay zo'n recorders passeren. Ze lijken me alleszins heel cool en retro (waar ik best wel van hou), maar ik vraag me af hoe je daar precies mee werkt? Sluit je je instrument aan op de taperecorder die je dan op zijn beurt opnieuw aansluit op de input van je externe geluidskaart of hoe werkt dat precies.

Hoe zit het dan met het geluid? Klinkt dat warmer/luider, weet ik veel?

Wat zijn de voor- en nadelen en wie heeft er ervaring mee?

groeten,
Fideelski
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-09-2008, 22:05
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: tape recorder

eerst en vooral hangt het er vanaf wat voor tape recorder.
Je hebt een 2-track en een multitrack taperecorder.
Een 2 track is niets meer als de uit de kluiten gewassen versie van een casettedeck uit de tijd, kan dus stereo opnemen en afspelen.
Een multitrack is de meersporige versie hiervan, de voorloper van de DAW dus. Die gaan van 4 tot 24 tracks (of soms zelfs meer).

Een multitrack hang je aan de tape in/outputs of direct out + lijningangen van een mixer om meersporig op mee te nemen, een 2 track hang je op de master vermits dit letterlijk een masterrecorder is.

In jouw geval spreek je van een geluidskaart en instrumenten, wel in dat geval zou je bij een 2-track de taperecorder op de uitgangen van de interface hangen, je tune op tape opnemen, en terug afpelen op de ingangen van je interface om terug naar digitaal te gaan. Op die manier geef je tapegeluid aan je digitale opnames, en dat kan bij sommige genres en stijlen wel heel tof klinken.
Indien je enkel een paar instrumenten zo wil bewerken kan je dit ook apart, instrument per instrumenten doen, enkel je creativiteit houd je hier tegen. Achteraf moet je die terug opgenomen track wel aligneren met de oorspronkelijke tracks zodat die goed staat.

Over tape geluid zelf; dat klinkt gekleurder (door harmonische vervorming), afrollende subbass (tape kan geen DC dus rolt af naar laag toe), tape compressie en wat doffer door trage afroll in de hoogte. De sound zelf kan je aanpassen door verschillende soorten tape te gebruiken, verschillende tape snelheden te gebruiken en tape luider of stiller te gebruiken (overstuurt geleidelijk, dus geen plotse clips zoals bij digitaal).

Er zijn velen die er nog bij zweren, hoofdzakelijk om nostalgische redenen en door de specifieke mooie vervorming, maar de kenners gebruiken het doelbewust als effect waar het vooral op drums en bass een erg mooi effect geeft.
De laatste jaren is er wel op gebied van tapevervorming erg veel gebeurt in plugin land, en hoef je dus niet per sé een deck te gaan gebruiken om hetzelfde te bekomen. Een tapedeck vraagt nu eenmaal erg veel onderhoud, tape kost ook redelijk wat en een goed deck vinden in goede staat gaat je toch serieus wat geld kosten.

Mijn 2 eurocentjes,
Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-09-2008, 22:14
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Voila, RidDim heeft zowat alles gezegd. Als je 't mij vraagt: begin er niet aan!

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 01:21
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

bwa, het kan wel.
Ik krijg bijvoorbeeld een Revox B77 cadeau binnenkort en ben zeker van plan die te gebruiken, al is het het maar voor af en toe een beetje tapesound toe te voegen aan de mixes, waar het past natuurlijk.
Maar zelf zou ik er inderdaad niet onmiddellijk mijn geld aan geven, het is niet die "golden bullet" die je mixes gaan doen goedklinken. Dat gebeurt uiteraard in de mix zelf.
Tape werkt nu eenmaal als een soort bus-plugin die soms een zeer goed resultaat kan opleveren, maar je moet echt weten waarom om er goed mee te kunnen omgaan.
Is het 60-70's rock dat je maakt, dan gaat het allesinds een meerwaarde geven, voor andere zaken is het oppassen geblazen.

Pzz
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 01:42
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Ik heb 'n Sony tapedeck uit 1976 staan, maar voor opnames gebruik ik die absoluut niet.
't Is een mooi stukje retro design, maar 't enige waar hij voor dient is af en toe een band Pink Floyd of Queen afspelen... Een idee uit Pulp Fiction : girl, tadaa daa daaa, you'll be a woman soon (en dan een gratuit shot van Uma haar blote voeten)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 05:31
Active Member

Reputatie: fideelski is op goeie weg

Ik maak niet meteen 60s of 70s rock, veeleer muziek die een zekere nostalgie oproept...

moest ik ooit de lotto winnen en tijd en geld te veel over hebben, dan schaf ik mij dat aan, anders niet, denk ik...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 15:49
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Ik heb net een Marantz PMD 720 "professional" gekocht voor het schamele bedrag van 65,-... Supergaaf ding, 8 sporen, 4 micpreamps, vu metertjes, effects send/return, eq, weetikveel wat nog meer. Hij was nieuw in de doos, inclusief alles... Het klinkt volgens mij echt perfect nostalgisch zoals jij bedoeld, misschien moet je es zoiets proberen...

-> gek genoeg staat er niks op hele internet van dit type marantz... terwijl het echt geen my first sony kwaliteit is. Ik denk zelf dat deze beter zijn dat de welbekende fostexen etc... !
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-10-2008, 16:06
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Vraagje aan degenen die al met het echte spul hebben gewerkt: wat vinden jullie van deze free VST Ferox | Homerecording.be ?

Ik vind hem persoonlijk zeer goed, maar ik heb geen ervaring met 'the real thing'.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-10-2008, 12:30
Active Member

Reputatie: KoenVdH wordt hier goed onthaald

Heb vroeger ook zo'n Revox A77 gehad. Had er toen geen idee van dat er iemand dat ooit zou gebruiken als effekt. Ik was dan ook heel blij dat mijn eerste DAT recorder zo'n uitstekende kwaliteit gaf...

Als je geld zou willen geven voor zo'n toestel controleer dan zeker of hij nog goed werkt door er iets mee op te nemen en te beluisteren.

Ik heb toestellen gezien die jaren in een café hadden gespeeld, de koppen waren danig ingesleten en het was niet meer om aan te horen. Ook de riemen en rubberen wielen moeten in goede staat zijn... anders gaat het slippen of is de snelheid niet meer constant. Ook moeten de remmen nog goed werken, zo'n Revox dat kan heel snel spoelen. Eens op volle snelheid laten spoelen en dan op de stop, hopelijk ligt de kamer dan niet vol tape, als ik eraan terug denk zou ik bijna heimwee krijgen... :-)

Veel succes
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-10-2008, 12:52
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Zonder te vergeten:
de bandruis, de dropouts, de lage kwaliteit bij lage snelheid en de korte tijd bij hoge snelheid, de bandverbindingen die lossen of gaan plakken, de diverse bandkwaliteiten,
de vervormde spoelen die slepen tegen de band, de vuile koppen, de vuile aandrukrol, het regelmatig onderhoud aan bandgeleiders, kortom nostalgie in de puurste vorm.
Leve de digitale media!
Een oud Carad bezitter die niet in de brand is gebleven. Ex geluidsjager.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten