homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 01:04
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Mac users: welke DAW software verkies je?

Voor de verandering eens een Mac-only thread. Ik vraag me af wie van de Mac gebruikers hier met welke software werkt, en met welke software je zou willen werken (als bv het budget dat toeliet).

- Garageband heeft waarschijnlijk iedereen, maar wordt het ook nog gebruikt?

- Ik veronderstel dat ProTools in zijn betaalbare (en duurdere?) vormen, en de twee Logic zusjes het goed zullen doen. Wie gebruikt deze, en in welke versie? En Digital Performer?

- Wordt er veel Cubase gebruikt op Mac? Draait dat naar behoren, of blijft Cubase zich vooral thuisvoelen onder Windows? En geldt hetzelfde voor Nuendo?

- Hoe doen alternatieven zoals Ableton het? Of Tracktion? Reaper?

- Wie heeft ervaringen met gratis alternatieven, zoals Ardour?

Al wie enige ervaring heeft met DAW software op Mac, laat van je horen. Ik wil er zelf van leren, met het oog op mogelijke investeringen, en ik denk dat we allemaal nut hebben aan een frisse thread hierrond.

ps: Mac haters, gelieve effe te zwijgen (start elders je eigen thread).

Misschien hang ik er later een poll bij aan.

Shoot! Thanks.

Laatst gewijzigd door billybear; 11-09-2008 om 01:33
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 09:35
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Mac users: welke DAW software verkies je?

Als Logic-gebruiker van het eerste uur (toendertijd nog C-Lab Creator/Notator op Atari) heb ik er absoluut geen behoefte aan om naar andere DAW over te stappen. Mijn Logic Studio heeft alles wat ik nodig heb : audio, soft instruments, MIDI en partituren. Een overstap naar een ander programma brengt ook telkens een boel studie, oefening en 'gewoon worden' met zich mee.
Zelfs nu mijn computer (G4 1.25 GHz DP) een oud beestje aan het worden is draait Logic er nog steeds vlot op, ook omdat ik alle dynamics door de PowerCore PCI-card laat doen. Uiteraard zit Garageband op mijn computer maar persoonlijk vind ik het speelgoed, en nutteloos voor mij.
Ik vermoed dat Cubase LE, dat gratis meekomt met vele toestellen, wel meest gebruikt wordt maar eigenlijk is Logic (ook Logic Express) niet z duur voor wat het te bieden heeft. Het is hoedanook geen gemakkelijk programma om mee te beginnen - maar welk programma is dat wel...?

Hugo
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 09:48
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
Voor de verandering eens een Mac-only thread. Ik vraag me af wie van de Mac gebruikers hier met welke software werkt, en met welke software je zou willen werken (als bv het budget dat toeliet).

- Garageband heeft waarschijnlijk iedereen, maar wordt het ook nog gebruikt?
Heel zelden gebruik ik het wel eens. Is al van pas gekomen als simpele 2-track recorder. Of om snel een deftige klank te hebben voor iets MIDI.

Citaat:
- Ik veronderstel dat ProTools in zijn betaalbare (en duurdere?) vormen, en de twee Logic zusjes het goed zullen doen. Wie gebruikt deze, en in welke versie? En Digital Performer?
ProTools en Logic zijn ongetwijfeld de meest populairse DAWs op Mac. Ik gebruik in de eerste plaats Logic Studio 8 en af en toe ook ProTools LE 7.3.1

Citaat:
- Wordt er veel Cubase gebruikt op Mac? Draait dat naar behoren, of blijft Cubase zich vooral thuisvoelen onder Windows? En geldt hetzelfde voor Nuendo?
Ik heb de indruk dat er minder Cubase gebruikt wordt. Nuendo komt wel voor, maar dan vooral in post-productie.
Cubase en Nuendo draaien zeker naar behoren, maar de alternatieven zijn sterk, en de Steinberg user interface naar mijn mening (en mogelijk ook heel wat anderen) veel te druk en onoverzichtelijk.

Citaat:
- Hoe doen alternatieven zoals Ableton het? Of Tracktion? Reaper?
LIVE wordt zeer veel gebruikt op Mac, en dan vooral ook live Je ziet heel vaak Mac laptops op het podium die dan bijna altijd LIVE draaien.
Tracktion is verwaarloosbaar qua gebruikers denk ik. Heb het zelf hier (kwam met een Mackie interface die hier nog ligt). Het heeft wel iets, maar is te beperkt voor mijn toepassingen.
Reaper is nog steeds in beta voor OSX, maar de huidige versie lijkt alvast werkbaar, wordt zeker en vast een interessant (gratis/goedkoop) alternatief. Zie het nog niet direct de 'pro' programmas vervangen in studios, maar voor kleinere/niet-commercile setups is het de moeite te checken.

Citaat:
- Wie heeft ervaringen met gratis alternatieven, zoals Ardour?
Ardour is op papier een erg mooie DAW, maar in de praktijk nog veel te onbetrouwbaar op Mac. Zeker de OSX native versie heeft nog veel te veel bugs om echt mee te kunnen werken. De X11 versie is beter, maar door zijn draaien onder X11 net wat minder handig en niet zo Mac-achtig. Nog niet klaar voor professioneel gebruik op Mac IMO.

Citaat:
Al wie enige ervaring heeft met DAW software op Mac, laat van je horen. Ik wil er zelf van leren, met het oog op mogelijke investeringen, en ik denk dat we allemaal nut hebben aan een frisse thread hierrond.

ps: Mac haters, gelieve effe te zwijgen (start elders je eigen thread).

Misschien hang ik er later een poll bij aan.

Shoot! Thanks.
Op Mac is't relatief simpel: koop Logic. Het is ongelofelijk wat je allemaal krijgt voor je geld. Grootste nadeel van Logic is dat het minder handig is qua audio editing dan ProTools.

Maar als je meer doet dan puur audio opnames, dus ook wil werken met samples, softsynths, ... dan is Logic verruit de beste en meest complete keuze.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 09:53
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huug92 Bekijk bericht
AHet is hoedanook geen gemakkelijk programma om mee te beginnen - maar welk programma is dat wel...?

Hugo
Zo vind ikzelf Cubase zeer onoverzichtelijk en nodeloos ingewikkeld. Wie met n blik aan het inspector-paneel links of aan (n van de 3 ?????) mixers (die grafisch een nachtmerrie zijn) uitkan, chapeau.

Ondanks dat de Cubase audio editing beter is dan Logic is, steekt de rest me zo tegen dat geen haar op m'n hoofd eraan denkt om naar Cubase over te stappen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 09:54
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Als verwend mac-user.
Mijn voorkeuren liggen beetje verspreid eigenlijk.
Voor productie en opname kies ik het liefst Logic Studio 8 met af en toe gebruik van ableton die in logic binnen komt via Rewire. Wat een droom is kwa werkwijze. Ik heb genoeg instrumenten en plugins.
Voor het af-mixxen / "zogenaamd masteren" doe ik het liever op mijn protools HD setup en mijn Waves studio bundle en mastering bundle.

Maar het afmixxen / masteren doe ik tegenwoordig zoveel mogelijk in logic en dan sturen we het naar een goeie mastering studio die het afmaakt. De Protools HD setup gaat er uit. Teduur voor wat het is. De macpro's zijn nu zo snel, Ik draai 80kanalen waves SSL/NEVE/API op playback en 42 op direct recorden. En daarnaast draait er een hele zut aan effecten (stuk of 12/15) op de S/R of aux bussen.

Maar goed, ben nu zo gewend aan mac. Ik zal niet meer terug willen, alleen als
1. Windows nou eindelijk een goed platform aanbiedt. Die bug vrij is en stabiel zonder enorme cpu kracht te vreten.
2. Een software zo graag gewild dat ik het moet hebben en alleen op windows draait. Daarom hier altijd een windows bak naast de macpro's staan.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 10:30
Member

Reputatie: elSoga is op goeie weg

Ik gebruik Logic Studio 8 wat ik veel ReWire met zowel Ableton Live (voor timestretchen & andere handige zaken) en Reason (de sampler & de synths die ik soms gebruik).

Garageband heb k tot nu toe nog niet echt gebruikt & ProTools zie ik me ook nog niet direct gebruiken omdat ik meer een Producer dan een Recorder ben. Maar misschien wordt het later wel interessanter om dit te gebruiken voor mastertaken.

Iets wat ik me afvroeg was of het tegenwoordig soms niet mogelijk is om cross-platform te ReWire-en op een Mac? Dat je bijvoorbeeld Logic reWired met Cubase (die in Windows geopend staat via parallels of VMWare). Ook vroeg ik me af of er hier mensen waren die de adapter pakketten (VST to AU & VST to RTAS) van FxPansion soms al gebruikt hebben & wat ze er van vonden?

Cheers,
Fred
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 10:50
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Digidesign Pro Tools LE (ik zit nog op versie 7.3.1). Ik ben er enkele jaren geleden met beginnen werken en het voldoet aan de verwachtingen/eisen die ik stel.

Ik edit, neem op en programmeer in MIDI. Ik edit en neem op in audio. Wat ik NIET doe () is mixen en masteren. Dt is een job voor een pro of semi-pro. Ik ben alleen een semi-pro muzikant/componist die afstand neemt van de hl technische kant van de zaak. Ik doe mijn DIY projecten in samenwerking met een andere muzikant en een zangeres. Onze projecten brengen we binnen in een Pro Tools HD studio en laten een studio engineer de boel afwerken. Ik ben van mening dat deze mensen een objectievere kijk hebben op het geheel dan wanneer je zelf zou afmixen. Ik kan er moeilijker afstand van nemen. Wel is het zo dat ik in een HD studio richtlijnen geef van 'hoe-het-ongeveer-moet-klinken' (maar tevens wel opensta voor constructieve of andere ideen). De meeste sessies zijn qua 'volume-balans' wel quasi ingesteld (de richtlijn), maar dan ook niet meer dan dat.
Ik draai diverse plugins, gaande van Native Instruments tot Waves, over A.I.R. tot KORG. Ook de free download RTAS plugins van DontCrac[k] - Audio Software instant Downloads at Dontcrack zijn meer dan welkom

Verder kan ik alleen maar zeggen: "Pro Tools Rocks", maar dat zal iets zijn dat iedereen van zijn DAW zegt, vermoed ik
Misschien nog een kleine vergelijking: ik kom van PC met Windows XP. Ik heb daar vroeger Cool Edit Pro, Sonar Cakewalk en Cubase op gedraaid. Maar dat was toch niet zo mijn ding... Veel hardware- en softwareproblemen. Op den duur was ik meer bezig met technische problemen op te lossen dan dat ik bezig was met muziek te maken. Ik heb toen bewust gekozen voor een Mac, voor Pro Tools werd ik 'lichtjes' benvloed door een ervaren "Pro Tools Freak". Ik heb toen in zijn studio dingen gehoord en gezien die me onmiddellijk bevielen en uiteindelijk in de richting van Digidesign hebben geduwd. Ik heb daar tot op heden nog geen moment spijt van gehad.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 10:59
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elSoga Bekijk bericht
Ook vroeg ik me af of er hier mensen waren die de adapter pakketten (VST to AU & VST to RTAS) van FxPansion soms al gebruikt hebben & wat ze er van vonden?
Ikzelf heb die vraag eens gesteld aan de supportdienst van Digidesign. Ik kreeg volgend antwoord:

"FXpansion is a very good VST to RTAS wrapper.
It's an official third party developer and we are working closely with them.
The version 2.1 seems pretty stable. I have never heard about problems with the FXpansion wrapper itself . I heard problems with dodgy VST plugins crashing constantly , but ProTools and FXpansion kept on running. So basically, it's all up to the VST plugin you load into it."

Natuurlijk is dat zo'n beetje zoals Pontius Pilatus; de handen in onschuld wassen "paraplutechniek" toepassen... "de-schuld-ligt-bij-een-ander". Ikzelf ben ook wel eens benieuwd wat gebruikers er van vinden. Wat hun bevindingen en ervaringen zijn en/of het een goede investering is. Niet alle VST plugins schijnen goed te werken en/of worden goed 'unwrapped' en 'rewrapped' (of kunnen zelfs berhaupt niet 'unwrapped' worden).
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 11:04
Vintage Member

FXpansion is zeer goede software, al ben ik misschien een beetje biased omdat ik er volk ken

Er zijn veel grote bedrijven die FXpansion's wrapper gebruiken om RTAS compatibiliteit te voorzien voor hun eigen plugins, zodat ze niet moeten ontwikkelen voor RTAS direct.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-09-2008, 11:22
Active Member

Reputatie: GreenTusk is op goeie weg

Ik gebruik zelf al een tijdje logic pro 7.23 op tiger. Werkt goed en nog geen behoefte gehad om te upgraden.

Als je een mac hebt is de logic studio de meeste value for money kwa daw.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten