homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-08-2005, 17:03
Junior Member

Reputatie: ptaurus is op goeie weg
Standaard life opname

Wie kan mij tips geven hoe ik het beste een life opname kan maken. Ik wil alle microfoons en instrumenten op aparte sporen opnemen. Ook wil ik natuurlijk niet dat de opname wordt beinvloed als de geluidsman het zaalgeluit bijregelt. En omgekeerd mag het zaalgeluid niet beinvloed worden als ik iets bijregel bij de opname.

Hoe los je dat probleem op?
Alle tips over life opname zijn welkom

paul
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-08-2005, 22:13
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: life opname

Je zal toch wel eerst even moeten duidelijk maken wat je wilt opnemen (de bandbezetting dus, of is het een dj-set?), welk materiaal jij gaat gebruiken en welk materiaal de PA gaat gebruiken...

Nu is het maar gissen voor ons...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-08-2005, 14:40
Junior Member

Reputatie: ptaurus is op goeie weg

De pa bestaat oa uit een Yamaha 16 kanaals mengtafel. Geen direct output en slechts 4 groepen.
Mijn opname apparatuur is een de alesis HD24 met een 16 kanaals Alesis 32 tafel. Wel met op alle kanalen direct output en 4 groepen

Ik wil opnames maken van opvoeringen met waarbij een stuk of 6 tot 10 microfoons worden gebruikt in combinatie met een elektrische piano en daarbij een gitaar.
Ik wil alles op aparte sporen hebben.

Bandjes wil ik ook opnemen. Dus drums, electrische gitaar (1 of 2), bas en zang. Eventueel kan er een keyboard bijkomen.

Dit zijn 2 aparte settings. Het komt dus niet voor dat ik op 1 avond zowel setting 1 als setting 2 wil doen.

Ik denk vrij simpel en wel als volgt. Kan je op de 1 of andere manier het signaal voordat het de pa-tafel ingaat ahw opsplitsen om zodoende een aftakking te kunnen maken naar de recorder. Kan dat niet via een patch-bay ofzoiets. Of lastiger via allemaal splitters. Wordt het signaal dan niet teveel verzwakt. Kortom hoe doet mijn dit in de praktijk.

Ik heb afgelopen jaar een opname gemaakt op professorische wijze (omdat ik niet de hele setting die al stond wilde gaan loskoppelen) door vanaf de pa tafel via de 4 groepen en de 2 resteren aux'en de signalen naar mijn recorder te sturen. Zo kreeg ik dus een 6 sporen opname. Het resultaat daarvan was helemaal niet slecht vond ik. Maar soms kon ik dan bepaalde balnsen niet goed afregelen omdat bepaalde mic's op hetzelfde spoor binnenkwamen. Ik wil dat allemaal na afloop apart kunnen bijregelen.
Zoals ik al zei alle tips mbt life opname zijn welkom.

Paul
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-08-2005, 16:14
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik zou toch voor splitters opteren. Dat lijkt me de beste keuze. Qua signaal verlies denk ik dat er geen problemen zijn.

ALs je zo werkt zijn beide systemen volledig onafhankelijk van elkaar. Dat lijkt me het beste.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-08-2005, 02:36
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

bepaalde actieve xlr en jack patchbays kunnen dat. Ze zijn wel niet goedkoop, maar uw signaal wordt in 2 gesplit en elk signaal wordt weer versterkt tot het oorspronkelijk niveau. Ik ken geen merken maar ik heb dat nog gezien bij een optreden van een jamaicaanse reggaegroep in de ab in 99

deze liveopname, die later hermixt en gemasterd is, is op plaat verschenen en wereldweid massaal verkocht btw
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-08-2005, 07:25
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Kan je de HD24 niet voor de PA mixer zetten ?!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26-08-2005, 16:01
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

gwn voor de splitters gaan zoals alexxx zegt, heb je bijna geen probleem mee en werkt goed
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-09-2005, 12:44
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

HD24 voor de PA-mixer zetten is geen optie vrees ik, deze heeft nl enkel line-in. Beste optie is idd een split-rack, zoals deze gebruikt wordt voor een monitor-mix. Deze zijn gewoon analoog, enkel goed afspreken wie voor Phantom-power zorgt, meestal is dit de FOH. Een andere optie is het kopen van gewone xlr splitterkabels xlrF - 2x xlrM, en elke microfoon splitten naar FOH - opnameconsole
Tijdens de opname per kanaal best een compressor/limiter voorzien, zodat je HD24 niet ovrstuurd wordt, digitale oversturing is een nare ervaring, en je bent nu eenmaal live bezig, it's a one shot...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-09-2005, 19:36
Moderator

En? Hoe is het afgelopen?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten