homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-08-2008, 14:56
Senior Member

Reputatie: Tijmerd wordt hier goed onthaaldTijmerd wordt hier goed onthaald
Standaard SD geheugen als ram (swap)

Hoi,

ben nu bezig met het afmixen van mijn eerste liedje en ik begin geheugen problemen te krijgen. Een vriend van mij gebruikt op zijn linux server een SD kaart als extra geheugen. Hebben sommigen van jullie hier ervaring mee.

Ik gebruik XP, op vista zou er een optie zitten voor USB sticks als swap te gebruiken. Wat is er het beste, USB/SD? Ik weet dat je zelf je swap kan aanpassen (in xp), maar kan je ook prioriteiten stellen zodat bv geen swap van de hd maar enkel van SD/USB komt?

dus samengevat:
-wat is het beste als swap, USB of SD?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-08-2008, 15:15
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg
Standaard Re: SD geheugen als ram (swap)

Voor 15 euro koop je een gig geheugen. Minder zelfs, dus waarom zelfde geld uitgeven voor iets wat veeeel langzamer is?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-08-2008, 15:17
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Waarom steek je eigenlijk niet gewoon wat extra ram in je computer?
Zal nog altijd sneller zijn dan USB/SD kaarten.

Geen idee of je dat swap-trukje van USB/SD kaarten op XP kan toepassen.

misty.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-08-2008, 22:48
Senior Member

heb een laptop, en met 2 gig zou ik dan nog niet ver komen daarom dus USB/SD oplossing. Het is gewoon een kwestie van wat zijn de lees/schrijf prestatie. Dus uitbreiden van ram lijkt me niet direct een oplossing. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

alvast bedankt
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-08-2008, 22:56
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd Bekijk bericht
heb een laptop, en met 2 gig zou ik dan nog niet ver komen daarom dus USB/SD oplossing. Het is gewoon een kwestie van wat zijn de lees/schrijf prestatie. Dus uitbreiden van ram lijkt me niet direct een oplossing. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
met 2GB kom je eigenlijk al een eind hoor, ik vraag me af wat er zoveel geheugen zuipt als je niet toekomt met 2GB tijdens het afmixen...
Ben je zeker dat het probleem niet ergens anders ligt? (trage gefragmenteerde HD aan 5400Rpm, virusscanners die draaien op de achtergrond, ....?)

misty.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-08-2008, 01:10
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

wat de rest zegt, koop gewoon meer ram voor je laptop. Het idee om SD als swap te gebruiken bij servers kan mischien met de enorm lage zoektijd hebben te maken, maar bij audioproductie is het hopeloos te traag om de hele boel ervan te weerhouden om te stikken (clicks en pops).
Je moet verstaan dat je Ram grofweg zo'n 5Gb per seconde aan bandbreedte aankan, en een SD kaart...+-12Mb/s bij 80x SD kaartjes (wat met "super snel" noemt). Harde schijf daarintegen (waar nu je swap op staat zoals je wel weet) kan afhankelijk van type en interface zo'n +-50Mb/s aan, met een tragere zoeksnelheid.
Dus lijkt me dat het SD kaart idee je alleen maar achteruit gaat zetten.

...koop meer ram

Pzz
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-08-2008, 01:14
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Ik bedenk me juist, bedoelde je vriend niet SSD geheugen?
Dat is het enige niet-tijdelijke geheugen dat een harde schijf kan inhalen kwa bandbreedte en zeker zoeksnelheid zover ik weet.
Kost nog erg veel, maar is zonder twijfel de toekomst voor PC's. Helaas nog niet snel genoeg om als swap te gebruiken voor ram tekort op te vangen in de meeste situaties.

Pzz
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-08-2008, 01:16
tmo tmo is offline
Senior Member

Reputatie: tmo is op goeie weg

Enige wat de Sd kaart mee heeft tov HD is de zoektijd. Die is veel lager. Maar voor de rest:
Koop lekker een gigje RAM. Voor laptops kost je dat rond de 20 euro. Geen geld dus. Check wel even of je nog wel een vrij slot over hebt, en dat je niet bijv. 2 512MB bankjes hebt. Dan heb je dus geen ruimte meer over. Dan moet je 2x 1GB kopen en die 2x 512MB verkopen oid.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-08-2008, 08:33
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

gaat waarschijnlijk over een ram-disk in het SSD-geheugen, een SD-kaart is idd een pak trager dan een doorsnee HD.

Trouwens: Een server met een SD-lezer
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-08-2008, 15:41
Senior Member

Nuja het kan ook SSD geweest zijn, is al ff geleden.

Wat is de snelheid van een USB stick trouwens? waarschijnlijk ook trager dan een HD? maar waarom heet vista dan een optie voor USB als geheugen te gebruiken. Ik heb het nu even niet over een usb hd want die zijn ook weer beperkt. Maar een gewone USB stick kan ook een deftige snelheid halen niet?

Heb hier eigenlijk niet echt veel verstand van, zou gewoon leuk geweest zijn moest het mogelijk zijn
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten