homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Zoekertjes > Opleidingen, workshops, demonstraties, voordrachten en andere events

Mededelingen

Opleidingen, workshops, demonstraties, voordrachten en andere events Hier maken non-profit organisaties hun educatieve projecten en andere events bekend. Je kan hier ook vragen of iemand weet heeft van opleidingen in je buurt. Enkel relevante events en geen spam please...

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-08-2008, 12:01
Junior Member

Reputatie: planktone is op goeie weg
Standaard Kaska / Opleiding SoundDesign

...

De academie van Antwerpen / DKO start in september weerom met een eerste jaar ( van 3 ) SOUND DESIGN.

Meer informatie kan men bekomen op:

Koninklijke Academie voor Schone Kunsten dko Antwerpen

W.

...

Wie ben je?

Je hebt fascinatie voor geluid en klank die je wil combineren met nieuwe inzichten, technologieën en toepassingen;
Je hebt interesse in research en ontwikkeling en de toepassing van de resultaten daarvan;
Je kan abstract denken en ziet snel verbanden;
Je bent origineel en creatief, hebt een eigen idee over geluid en kan goed samenwerken;
Je hebt technologisch inzicht en kan feiten en ideeën goed verwoorden.
Je kan werken in een projectteam;
Je kunt zich inleven in de verschillende mediadisciplines die in projecten samenkomen.

Wat leer je?

Het ontwerpen van een totaal geluidsconcept voor een video of filmproductie, een dans- of een theatervoorstelling, een interactieve tentoonstelling…;
conceptueel en productioneel te denken;
productionele vakken en vakken op het gebied van klank en geluid;
onderzoek van een brede culturele context (cultuurgeschiedenis eventueel onderverdeeld in verschillende cultuuraspecten: muziekgeschiedenis, filmgeschiedenis en geschiedenis van het medium)
omgaan met hard- en software op het gebied van muziek en geluid
kennis en vaardigheden rond productieprocessen, onderzoek & ontwikkeling, samenwerken, rapporteren, publiceren en presenteren.

De studierichting bevat zowel geluidsopname als geluidsnabewerking. De theorie voor beide onderdelen wordt aangeboden, maar ook de oefeningen omvatten beide aspecten. De vier jaren geven de leerling/cursist de mogelijkheid zich maximaal te profileren op vaktechnisch en artistiek inhoudelijk vlak.

De lessen starten de eerste week van september
Voorinschrijving: Kaska DKO
Blindestraat 7
2000 Antwerpen
Inlichtingen: 0474690159
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten dko Antwerpen

Programma

1ste jaar
Het eerste jaar geeft een ruim overzicht van de disciplines binnen het werkveld. Hier wordt ook een ruime theoretische onderbouw geboden.
Gehoortraining & Klankanalyse, Psycho & subjectieve akoestiek, Ruimte & bouwakoestiek, Inleiding audio-electronica, Electro-akoestiek: Microfonen, Mengers & randapparatuur, Analoge en digitale opname en weergave, Luidsprekers en weergavetechnologie, Audio-opname technieken studio & locatie, Setwerking audio (geluid bij fictie & non-fictie), Soundscaping…

2de jaar
Vanaf het tweede jaar heeft de leerling/cursist de keuze uit blokken (samenhangende theorielessen, projecten, werkgroepen en seminaries) en projecten op de gebieden sound design, klankontwerp en/of compositie, naast studiotechnologie, live audio en ontwerp voor klank & geluid.
Het tweede jaar legt de basis voor de implementatie van de theoretische kennis en de leerling/cursist leert met een aantal praktische oefeningen het traject in al zijn weerbarstigheid kennen. Vakinhoudelijk is dit het cruciale jaar, hier wordt de basis gelegd voor ambachtelijkheid, het functioneren en het vormgeven aan inhoudelijke eisen en de eigen visie. In het tweede jaar gaan theorie, ambachtelijkheid en inhoud hand in hand. Theorielessen en praktijk wisselen elkaar af en beogen een maximaal creatief resultaat.

3de jaar
In het derde jaar ontwikkelt de leerling/cursist een eigen visie op geluid. Hij toetst dit aan de praktijk en aan medestudenten én doet onderzoek naar nieuwe wegen en mogelijkheden. In het derde jaar wordt de leerling/cursist een sounddesigner; visie geeft resultaat in inhoud én techniek. Bewust gebruikt geeft geluid lading en perspectief, geluid met inhoud wordt sounddesign. Men krijgt controle over de materie en dan kan de leerling/cursist zichzelf sound designer noemen.

...

Laatst gewijzigd door planktone; 20-08-2008 om 14:03
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-09-2008, 17:23
Member

Reputatie: analog_minded is op goeie weg
Standaard Re: Kaska / Sound Design

Dit lijkt me wel interessant. Ik vraag me alleen af hoe moeilijk het niveau is..
Ik heb ook begrepen dat het deeltijds is.. Ik kon alleen het lessenrooster niet opvragen op de site. Heb je deze richting zelf ook gevolg (of nog steeds)?

MVG

A_M
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-09-2008, 05:17
Junior Member

Reputatie: planktone is op goeie weg

>> Heb je deze richting zelf ook gevolg (of nog steeds)?

ik ben één van de leerkrachten.

>> Ik vraag me alleen af hoe moeilijk het niveau is.

SOUND DESIGN is onderdeel van de academie van Antwerpen. Wij streven naar een hoog niveau. Het is geen technische opleiding, wel een artistieke. De technische aspekten ( microfonen, opnamen, montage, mix, ... ) echter zijn een belangrijk onderdeel van het atelier dat ik begeleid. Ik besteed veel aandacht aan " luisteren ".

Er is ook een theoretisch deel ( kunstgeschiedenis, akoestiek, technologie, ... ) en een flink stuk PD ( pure data )

De lessen zijn dinsdag, woensdag & donderdagavond.

W.

Laatst gewijzigd door planktone; 02-09-2008 om 05:20
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-09-2008, 21:31
Member

Lijkt me zeer intressant. Als ik terug ben in antwerpen zal ik me eens goed informeren op het secretariaat.

Hartelijk dank voor de informatie!

A_M
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-04-2009, 17:46
Junior Member

Reputatie: Nena is op goeie weg

Hey,

Ik zou heel graag sound design willen studeren,
maar moet je daarvoor vorkenis hebben?
Of wordt het allemaal op school aangeleerd?
En vanaf welke leeftijd kun je het studeren?

Nena
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-04-2009, 17:50
Member

Hey Nena, alle info is bijna te vinden op deze pagina, voor verdere vragen kan je mss best een bezoekje naar de link die Planktone heeft gegeven. Ik denk dat je minderjarig mag zijn. Het is avondschool, dinsdag, woensdag en donderdagavond.. Adres en telefoonnummer is te vinden op de website..

MVG
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-04-2009, 19:53
Junior Member

Reputatie: jeecee is op goeie weg

Dit lijkt me echt intressant, ik heb steeds een zwak gehad voor het bewerken van geluiden.Daar ik volgend jaar wil starten met opnamens van Bagpipe muziek die ik dan weer wil afmixen met hedendaagse , hiphop, beat,jazz,...en noem maar op . Heeft iemand een idee van af wanneer men zich kan inschrijven en euh zijn er hier nog geintresseerde in Dergelijke muziek en ideen

Jeecee
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-04-2009, 11:29
Junior Member

Reputatie: fuskonion is op goeie weg

Ik ben een freak op het gebied van muziek en geluid maar voel dat een opleiding toch noodzakelijk is na een aantal jaren experimenteren. Ik had ook nog nooit gehoord van deze opleiding, tot even geleden een kennis erover vertelde. Hij wist er niet veel over maar kon toch met enige zekerheid zeggen dat het een dure opleiding is. En dat is meteen ook mijn vraag: Is het een dure opleiding? En zijn er mogelijkheden tot studiebeurzen of iets dergelijks?

mvg daniel
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-04-2009, 12:20
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

DKO = deeltijds kunstonderwijs. Met +/- €150 voor een jaar moet je er wel komen.

Is de doelgroep ook de standaard academieleeftijd (8-18j) of wordt er ouder gemikt?

Herwig
(ook leraar dko en kso)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-04-2009, 16:00
Active Member

Reputatie: rakim is op goeie weg

was een 'experiment' binnen het onderwijs. Deze richting zal dit jaar niet meer starten in september. Ze zal wss mee deel uitmaken van de richting 'film en video' (avondonderwijs academie Antwerpen)

R
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten