| Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder. |

12-08-2008, 16:03
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
plugin keuze
Hoi,
waarschijnlijk een rare vraag maar, hoe weet je wanneer je welke plugin toepast? bedoel, bv op zang als er geen echte S-klanken uit komen moet je toch geen de-esser gebruiken. Maar plugins zoals limit/compressor enz, hoe bepalen jullie dat? ook andere plugins dat ik niet zo meteen kan bedenken.
Graag had ik geweten hoe jullie bepalen welke plugins je gebruikt op welk moment.
Alvast bedankt
|

12-08-2008, 16:09
|
 |
Vintage Member
|
|
|
|
Re: plugin keuze
Wou eerst antwoorden, maar kan het niet beter zeggen dan FourDegrees in een post van 2 jaar geleden op een vraag van mij. Gaat over 'welke plugins' maar zeker ook van toepassing op 'wanneer plugins'
Mening gevraagd

12-08-2008, 16:30
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijmerd
Hoi,
waarschijnlijk een rare vraag maar, hoe weet je wanneer je welke plugin toepast?
|
In de eerste plaats heel goed luisteren naar je bronmateriaal, ik zou zelfs bijna durven zeggen analyzeren. Hoe zit het met de lage tonen, de midden tonen, hoge tonen, dynamiek, .... Eenmaal je daar ergens niet tevreden over bent is het tijd voor plugins. Eenmaal iets goed klinkt, blijft eraf!
Citaat:
bedoel, bv op zang als er geen echte S-klanken uit komen moet je toch geen de-esser gebruiken.
|
Tuurlijk niet, zoals ik zei, éénmaal iets goed klinkt, blijf er af.
Citaat:
Maar plugins zoals limit/compressor enz, hoe bepalen jullie dat? ook andere plugins dat ik niet zo meteen kan bedenken.
|
Compressors gebruik je om je dynamiek onder controle te krijgen,
(limiters gebruik je om je nummer te "limiten" tot een bepaald aantal dB, zodat je nummer in geen geval boven dat punt gaat)
Hoe je net een compressor/limiter gebruikt zal hier wel al verschillende malen uitgelegd zijn vermoed ik...
Citaat:
Graag had ik geweten hoe jullie bepalen welke plugins je gebruikt op welk moment.
|
Het is misschien geen slecht idee om al je "tools" (plugins) eens uit te testen en te kijken wat ze net doen en voor welke omstandigheid je ze het best kan inzetten. Het kennen van je plugins en leren wat ze doen of net niet kunnen doen is heel belangrijk.
Kort samengevat zou je kunnen zeggen EQ's & Filters om allerlei frequentie problemen op te lossen, Compressors/limiters/expanders om je dynamiek problemen op te lossen alhoewel dat misschien een beetje kort door te bocht is, er zijn immers wel meer plugins dan EQ, Filters, Compressor & limiters...
misty.
|

12-08-2008, 16:50
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Je moet alleen iets doen als je vindt dat er iets moet veranderen aan het geluid, zo simpel is dat. En afhankelijk van wat je vindt dat er moet veranderen gebruik je EQ (frequentiebalans) of dynamics ('volume'-controle & enveloping) of nog wat anders.
Als je zelf alles goedvindt, maar er blijkbaar toch nog een groot verschil is met een 'professionele' mix, betekent dat dat je beter moet leren luisteren. Want als je niet hoort wat er aan scheelt, kan je het ook niet bijsturen met één of andere plugin.
Als je hoort wat er scheelt, en je weet wat je plugins kunnen doen (door hun eigenheden te leren horen), dan weet je vanzelf welke plugin je daarbij kan helpen, de keuze tussen verschillende EQ plugins etc wordt ineens een heel stuk eenvoudiger.
|

12-08-2008, 19:17
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Wat bedoel je met dynamic? bedoel hoe beschrijven jullie dit?
verder, wat is enveloppe??
|

12-08-2008, 19:24
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Wat bedoel je met dynamic? bedoel hoe beschrijven jullie dit?
verder, wat is enveloppe??
|
Dynamics is alles wat te maken heeft met verschil tussen hard en zacht, met volume. Zaken die daarop ingrijpen zijn compressor, expander, gate, limiter...
Envelope is het volume-verloop van één noot/klank, je kan dat wijzigen zoals bevoorbeeld een drumklank meer attack geven mbv een compressor.
|

12-08-2008, 19:52
|
 |
Senior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane
Envelope is het volume-verloop van één noot/klank, je kan dat wijzigen zoals bevoorbeeld een drumklank meer attack geven mbv een compressor.
|
euh...envelope is toch gewoon een verandering over de tijd heen van een parameters van een klank/sample... kan EQ zijn of pitch of volume, maar zeker niet alleen volume... toen ik daar achter kwam, als simpele gitarist, ging er een wereld voor me open... en heb ik ook mn wah wah pedaaltje herontdekt ;-)
zie ook:
Understanding Envelopes, Part 1 | Beatportal
Understanding Envelopes, Part 2 | Beatportal
b.
|

12-08-2008, 19:54
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Citaat:
Dynamics is alles wat te maken heeft met verschil tussen hard en zacht, met volume. Zaken die daarop ingrijpen zijn compressor, expander, gate, limiter...
|
Ook betekent de dynamiek van een instrument, het verschil in becibel (geluidssterkte, impact) tussen de zachtste (stilste) geluiden en de luidste geluiden die je op dat zelfde instrument kan voortbrengen.
Dit is een belangrijk gegeven bij het recorden, omdat je er rekening mee gaat houden om deze dynamiek zo correkt mogelijk te kunnen registreren.
maw. dat het dynamisch bereik van een instrument (of vocal) zich naderhand weerspiegelt in de opname ...
Citaat:
|
Enveloppe is ook hoe een sound zich vanuit het niets openbaard ... en het verloop daarvan. Sommige synthesizerpads hebben ongelooflijk mooie enveloppes, en zo'n enveloppe kan zelfs een verloop van meerdere seconden hebben ...
Peter
Sonar 7PE in Windows XP-SP3 op AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+ met 4Gb DDR2/800MHz en meer dan 2TB opslagruimte. Alesis XT20-LX20(3x)-BRC; RME-Digi9652 (2cards); Behringer MX3242X - MX2642X - MX1602A - MX882
|

12-08-2008, 20:00
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Jongens, moet ne mens nu echt alles tot in detail uitschrijven? Er bestaat zoiets als context! 
|

12-08-2008, 20:05
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Hoi,
Het allerbelangrijkste naar mijn mening is het zo goed mogelijk opnemen van eender welk materiaal.
Hoe beter opgenomen, hoe minder gesleutel(geplugin) je hoeft te doen.
Dit is uiteraard iets wat je zult moeten leren door het te doen.
Veel doen (oefenen) baart kunst.
Verder is het denk ik zo dat hoe simpeler je het houdt, hoe beter uiteindelijk het eindresultaat is.
De standaard plugins zijn EQ, Compressie en limiting.
zoek er 3 uit (zijn er genoeg, zowel betaald als freeware) en ga het proberen en maak de plugin die je gaat gebruiken je zoveel mogelijk eigen.
Op deze site staan heel veel aanwijzingen hoe je een plugin kunt gebruiken. en vragen weet je al
Succes
Hans
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|