homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-08-2005, 03:43
Junior Member

Reputatie: FiaRi is op goeie weg
Standaard Alleen vocals opnemen: Mbox/ProTools of FirWire Solo/andere

Ik ben pas geleden begonnen aan een zeer kleine home studio.

Ik wil vocals gaan opnemen in het genre hiphop/r&b.
De muziek maak ik onder andere met Reason en staat dus totaal los van de vocals het gaat puur om het opnemen en samenvoegen van zang met de track.

Ik heb een Rode NT-1A Mic.
Moet ik gaan voor de setup met Mbox/ProTools of voor een setup met bijvoorbeeld de M-Audio FireWire Solo met andere software.
Is de opnamekwaliteit van de Mbox/ProTools zoveel malen beter of is dit geldverspilling als het alleen gaat om opnemen/tunen/mixen van vocals ?

Als ik niet ga voor ProTools, welk softwarepakket raad u mij dan aan?
  #2 (permalink)  
Oud 10-08-2005, 09:16
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Alleen vocals opnemen: Mbox/ProTools of FirWire Solo/and

pro tools is populair omdat het een gemakkelijke all in one package van hardware en software is. Ik werk liever met cubase, omdat mijn beats ook in cubase gemaakt worden, en cubase sx hetzelfde kan als pro tools qua recording en mixing. Maar dan moet je zelf uw hardwareconfig samenstellen en zo.
Cubase heeft ook nog het grote voorbeeld dat reason er compatible mee is (je kan je reasonmixer rechtstreeks linken aan cubase via rewire, zodat je alles in cubase en met vst's (plugin effecten) kan afmixen, of delen van uw beat in cubase kan maken met vst softsynth's.

andere populaire daw's zijn logic (mac), sonar en ableton live, en voor budgetgebruikers ook fruity loops
  #3 (permalink)  
Oud 13-08-2005, 11:10
Junior Member

Reputatie: maar is op goeie weg

De opname kwaliteit ligt meer aan de preamp die je gebruikt. Je kan Cubase SE overal gratis krijgen; zit ook vaak bij geluidskaarten e.d. Mijn advies: Focusrite preamp bv Trackmaster Pro met goede geluidskaart. Of de binnenkort leverbare Focusrite Saffire (4-in/10-uit, Firewire; met dezelfde preamps én goede audioconverters)
  #4 (permalink)  
Oud 13-08-2005, 16:27
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

weeral, geen focurite platinum kopen (zie andere posts voor de uitleg)

een goede soundcard: er zijn er veel, maar tascam, emu en motu leverern zeer goede resultaten voor weinig geld

m-audio audiophile is de keus als je echt geen geld hebt, redelijk goed en vree goedkoop

qua preamps: joemeek oneq, presonus eureka en FMR RNP zou ik aanraden.

maar zeker geen focusrite trackmaster of andere focusrites van de platinum series.

wel the liquid channel of de red series, maar die liggen waarschijnlijk ver buiten uw budget.

ik maak dancehall en werk nu met een akg c3000b mic (vergelijkbaar met de rode), een tascam us-122 soundcard en in cubase sx 2.2 (ik moet nog upgraden) met zeer goed resultaat.

Ik zou graag een joemeek oneq kopen om mijn boel nog te verbeteren (ik dacht ook eerst focusrite, maar na een paar testen bleek dat ik dan zelfs beter gewoon op de tascam preamps uit mijn soundcard bleef werken, ze klonken stukken beter dan de focusrites.
  #5 (permalink)  
Oud 14-08-2005, 23:09
Senior Member

Reputatie: nastyskillz is op goeie weg

Hey Fiari,

Ik ben ook net als jou pas begonnen met homestudio voor hiphop/r&b.

Ik heb nu de Rode NT1000 (250,-), Tapco by Mackie 6306 Mixertje (80,-) ik heb ze aangesloten aan de lijn ingang van me Audigy 2 ZS geluidskaart op me pc.

Ik wilde weten hoe je beste geluid krijgt uit deze mic, ik heb ook de M-audio firewire Solo gebruikt maar vond het eigenlijk zelfde kwalitiet dus heb het weer teruggebracht.

Weet iemand de beste combinatie voor deze mic, of is mijn setje al goed genoeg ?
  #6 (permalink)  
Oud 15-08-2005, 12:48
Vintage Member

ik zou een betere soundcard kopen, en eventueel een aparte preamp

voor voorbeelden kijk bij mijn post hieronder.

de audigy is niet echt een soundcard met goed convertors en asio drivers. Het is eigenlijk een gamers/dvd kijkers soundcard, niet een (semi) pro recording kaart. De mixer is wel ok, maar niet ideaal. Een losse maar degelijke preamp zal het wel een stuk beter doen klinken.
  #7 (permalink)  
Oud 25-08-2005, 15:28
Member

Reputatie: Koen is op goeie weg

Nu we het toch over pre-amps hebben. Iemand al eens de nieuwe Art v3 buizen pre-amp gehoord schijnt best goed te zijn voor 100 euro.

Koen
  #8 (permalink)  
Oud 26-08-2005, 00:41
Vintage Member

ik hoor er niet zo'n goede dingen over, ik denk dat je voor dat geld meer bent met een presonus tubepre. Hij krijgt zeer goede commentaar en is van een merk met een hoge preamp reputatie en kost ook maar 111€ bij thoman.

maar ik zou eerder voor de wel een stuk duurdere Joemeek OneQ of een Presonus Eureka gaan, een preamp is niet iets waarop je kan besparen...

back on topic: M-box is het gemakkelijkst, maar dan kan je wel moeilijk uitbreiden zonder uw mbox weer weg te moeten doen.
  #9 (permalink)  
Oud 26-08-2005, 05:50
Senior Member

Reputatie: nastyskillz is op goeie weg

Hey beste Waxx en alle mensen die me willen helpen, ik ben echt een radeloze Newbie, krijg gewoon niet het geluid die ik hoor te krijgen met een dergelijke mic als de mijne. Ben zo vaak wezen ruilen, heb echt ff duidelijke goeie advies nodig voor een mooi geluid in me homestudio

Ik heb hele goeie advies nodig, een vriend adviseerde me vorige keer om losse voorversterker(pre-amp) te gebruiken met een goeie geluidskaart met breakoutbox voor het beste geluid.
Want ik gebruik nu een Rode NT-1000 met een kleine mackie mixertje 6306 in combinatie met een audigy 2 ZS geluidskaart die meer geschikt is voor spelletjes.

Me geluid klinkt nu gewoon niet zoals het hoort te zijn lijkt me want ik had mooiere geluid met een mxl 770 van 100 euro.

Dus wat kan ik het beste aanschaffen voor een beetje WOW geluid voor een redelijke prijs ?
Welke Pre-amp en Geluidskaart met breakoutbox ? Gewoon zeg maar de beste manier om me Mic makkelijk aan de pc aan te sluiten en te gebruiken voor sexy geluid 8-)

[ Bewerkt door nastyskillz on 2005/8/26 6:54 ]
  #10 (permalink)  
Oud 26-08-2005, 10:45
Vintage Member

goed geluid hangt niet alleen af van het materiaal bij opname, maar ook van de manier van zingen, de mixdown, de omgeving waarin er opgenomen wordt enz

maar ik neem nu stem op met een akg c3000b op een simpele tascam us122, met redelijk goed resultaat. Om het nog te verbeteren zou ik er een joemeek oneQ preamp tussen zetten, of als je echt veel geld hebt een avalon preamp. Maar om het helemaal op punt te stellen, zou ik moeten weten wat je precies wil, dus jou eens live ontmoeten en uw stem eens horen.
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten