homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 27-08-2005, 14:00
Member

Reputatie: Synthfreak is op goeie weg
Standaard Re: electrische gitaar, afmixen

Hallo,
Ik heb een vraagske.
Hoe kan ik gitaar opnemen en mezelf tijdens het opnemen horen, ik neem op via de recoring out van mijn versterker die ook de headphone out is, als ik na het opnemen mijn track afspeel komt er wel geluid uit men studiomonitors.
ik heb als interface de m-audio firewire 410 en als software cubase SE,
kan iemand mij helpen?

Groetjes Synthfreak.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 28-08-2005, 07:58
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Citaat:
Goeie randvraag misschien... Hoe zorg je ervoor dat je via de mic een "bijna identieke" gitaarsound krijgt dan waneer je de amp live hoort? Ik werk met een close-range mic (sm57) en een condensator die ik midden de opnameruimte plaats... Iemand die het anders/beter doet?
Ik weet dat de SM als dť standaard wordt genomen, dat werkt live enz goed, maar voor opname vind ik 'm toch wat tekort schieten. Zelf gebruik ik een NT1, die je dan wel niet close kunt mic'n maar op een serieuse afstand moet zetten (zonder patch) maar het werkt wel. De NT1 geeft ontzettend de realiteit weer. Het nadeel is natuurlijk als de cabinet crap is ...

PS Alex, als je de Gitaar DI nu eens door een bas amp (simulator) steekt en dit lichtjes onder mixt ??

[ Bewerkt door Bazbaar on 2005/8/28 8:59 ]
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 28-08-2005, 10:43
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

de sm 57 wordt dikwijls gebruikt in combinatie met een goede condensor

de sm57 word vlak bijde speaker (on of of axis) gezet, en de condensor een eind van de amp voor de speaker.

beide signalen worden dan gemixt tot 1 gitaargeluid.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 29-08-2005, 19:00
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
PS Alex, als je de Gitaar DI nu eens door een bas amp (simulator) steekt en dit lichtjes onder mixt ??
Gaan we eens proberen... :-)
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 29-08-2005, 19:47
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Ik ben benieuwd 8-)
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 31-08-2005, 18:55
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ok, zo heb ik het gedaan:

1) 1 micro genomen (sm57)
2) De rest weggelaten
3) De compressie heel licht gemaakt, blijkbaar hebben ENGL en Mesa geen behoefte aan heel harde compressie. Het signaal van deze beestjes is blijkbaar uit zichzelf al heel hard gecompressed.

Dit geeft me betere resultaten dan met het werken van een line-in. Ik weet het, ik blijf modelling wantrouwen.

Het resultaat komt er ooit echt wel. Ondertussen al sinds april bezig met deze opnames. Het komt in een topic zodra de stem ingezongen is en alles definitief op punt staat!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten