homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-07-2008, 21:57
Member

Reputatie: Baffie is op goeie weg
Standaard Garage isoleren.

Hallo iedereen

Een project waar ik thuis mee bezig ben is het ombouwen van de garage tot een repetitieruimte/opnamestudio.
Op dit moment is het een behoorlijk kale ruimte, grove betonstenen muren, tegelvloer, een kale metalen garagepoort, houten stapelzoldertje, een aluminium gewone deur, en een houten dubbele deur met glazen ramen. De Garage is alleenstaand, in de achtertuin, behoorlijk ver verwijderd van buren en van ons huis zelf.

De bedoeling is om in eerste instantie de ruimte te isoleren, en dus het geluid van binnenuit naar buiten beperken. Daarbij komt dat ook omgekeerd omgevingsgeluid niet binnen mag, met oog op eigen opnames. De akoestiek wil ik ook zo goed mogelijk, uiteraard.

Mijn huidig plan is om binnenmuren te plaatsen (met spouw, opgevuld met glaswol om de warmte binnen te houden), rondomrond maar wel de buitendeur en garagepoort buitensluitend met een 'valse muur', omdat het erg moeilijk is die garagepoort af te sluiten. Die ruimte wordt dan soort opslagruimte, eventueel later kunnen we daar de controlekamer van maken.

Allesinds, die muren zijn dus van hout, met OSB afgeslagen. Zelfde voor het plafond. (De stapelzolder wordt ook buitengesloten) Ik had het idee om dan met eierdozen een beetje de akoestiek op te trekken, maar na wat rondsurfen kwam ik al snel tot de conclusie dat dat geen zin heeft . We hebben wel nog een soort speciale geluidsisolatie liggen, flink wat overschotten van onze verbouwingen. Het is groen spul, met veel andere kleurtjes in, geen noppenspul allesinds. Het is behoorlijk zwaar (en kostelijk ), maar ik heb er niet echt het volste vertrouwen in. Er zitten twee lagen van in een muur tussen twee kamers, maar je hoort er al makkelijk gepraat door. Misschien komt dat door de deur, die niet geÔsoleerd is, maar ik had allesinds meer verwacht.

De vloer wordt in eerste instantie gewoon tapijt op de tegelvloer, en ik dacht eraan om ook voor drumstel en versterkers zo een plaat te maken om de trillingen te verminderen.

Nu, ik heb al surfend reeds wat informatie ingewonnen, het Recording Studio design forum heb ik gevonden, maar ik vind het wat moeilijk om daar te vinden wat ik zoek van info. allesinds, ik dacht het hier ook maar eens voor te leggen, ik ben benieuwd met wat voor goede raad jullie komen
Shoot! =)

edit: wat me net te binnen schiet; hoe ga ik het best tewerk met stopcontacten? Niet dat het zů nauw steekt hierbij, maar je kan het maar weten

Laatst gewijzigd door Baffie; 24-07-2008 om 22:13
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 12:47
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Garage isoleren.

Hoe ga je die binnenmuren maken?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 13:05
Member

Dat kon inderdaad misschien wat duidelijker.

Het is de bedoeling om balkjes vertikaal tegen de betonmuren te bevestigen met bouten, tussen die balkjes de isolatie en dan die balken beslaan met OSB platen. voor de losse muurtjes hetzelfde, alleen dan in een kader en uiteraard dubbel beslaan met OSB.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 13:30
Active Member

Locatie: The South of the Netherlands, Bingelrade of all places.
Reputatie: Ezzviah is op goeie weg

Waarom OSB-plaat...? isoleren = massa... duszzz... ik zou voor (dubbele) gipsplaat gaan eigenlijk...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 16:10
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

je moet die balkjes los houden van de wand.
Bijvoorbeeld agglomer ofzo tussen wand en balkjes, of met spijkerregels werken.
En een ruime spouw houden, als je de ruimte hebt.
20 cm met dubbel gips geeft een optimaal resultaat, zelfs enigszins bij lage bastonen. En denk aan je dak, dat is meestal de zwakke plek.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 16:13
Vintage Member

OSB of gips maakt niet vreselijk veel uit, als het maar even zwaar is.
OSB heeft het voordeel dat je makkelijk iets aan de wand kunt bevestigen.
Dubbel MDF, gips of OSB met green glue ertussen werkt nog beter.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 18:00
Member

Bedankt voor al die info reeds.

We hadden nog OSB platen liggen, niet genoeg, maar we hebben dus bijbesteld, de platen liggen al klaar.

Verder hebben we de dragers van de garagepoort verwijderd, die blijft nu dus gesloten tot daar een niewe poort in komt, en we isoleren dus de hele ruimte.

Agglomer hebben we nog liggen, dus die komt zeker tussen de balkjes en de muur. Verder ga ik eens voorleggen om eventueel op de eerste laag OSB een 2e laag te bevestigen met Green glue, maar natuurlijk verdubbelt dat wel de kosten aan OSB, en met de houtprijzen tegenwoordig... Misschien is het beter om op de OSB Gyproc (gipsplaat) te lijmen dan? Zou financieŽl wel beter te doen zijn allesinds...

Zijn er nog tips ivm de vloer en het plafond? Het frame van het plafond ook met agglomer ertussen aan de draagbalken bevestigen?

Nu, voorlopig gaan we ťťn laag OSB doen, en dan zien we wel weer
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 18:00
Member

Reputatie: Roel wordt hier goed onthaald

Youp,

Ik ook heb mijn garage omgebouwd, maar dan wel tot control room. De achterkamer van de garage is de opnamekamer geworden. Het deurgat hiertussen de window tss control en recordingbooth.
Ik kan je alvast een goede raad geven wat betreft de garagepoort.
Ik heb hiervoor een verende muur gebouwd. Dit heb ik ergens teruggevonden op een forum en in artikels op een amerikaanse site (weet jammer genoeg niet meer waar: is te lang geleden).
De bouw:
Een zwevende kader met als buitenzijden 1 cm minder dan de gehele opp van de "garagepoortmuur", dus de volledige muur inc poort.
De kader hangt aan de binnenzijde vast op 4 verende punten aan de zijwanden (niet aan de muur van de poort zelf!). Deze vering heb ik gemaakt uit korte stukjes bandijzer op elkaar te bevestigen en deze dan te connecteren aan de kader.
De poort zelf heb ik eerst helemaal bekleed met dikke rotswol en de naden geluidsdicht gemaakt. Op de kader heb ik de dikste MDF (ik denk 24mm) die ik toen kon vinden bevestigd. De naden zijn gedicht met akoestische strips (deze lijken op tochtstrips voor ramen maar dan akoestisch: zijn uiteraard iets duurder). Aan de achterkant op de MDF (tss poort en kader) heb ik wederom rotswol gelijmd. Tss de poort en het kader zit ongeveer 25cm airspace.
Op de voorkant (dus binnenzijde studio) heb ik dit opnieuw gedaan: rotswol gelijmd op de MDF maar kwa opp net iets groter dan de kader zodat deze goed aansluit met de muren.
Op de rotswol heb ik dan dikke gipsplaten (18mm) gelijmd. Straffe lijm does the job...
Deze gipsplaten hangen volledig los van bodem, plafond en zijwanden en hangen dus enkel vast aan de rotswol.
Op de gipsplaten heb ik een dikke laag tapijt geplakt. En als laatste op de tapijt akoestische mousse (zwarte mousse met noppen). Dit laatste is enkel voor de akoestiek binnen voor mid- en hi-range (het geheel wordt weliswaar een stukje goedkoper als je deze niet nodig hebt).
Als je tegen de wand duwt, voel je hem effectief veren. Ik heb dit nu al en zevental jaar en nog steeds hangt de verende wand even recht als toen hij geplaatst was. Werkt fantastisch vooral voor de lage tonen.
Is wel een beetje maat- en paswerk aan maar als resultaat mag het er wezen.
Ik heb dit kunnen doen voor een luttele 500Ä. Misschien niet binnen je budget maar akoestisch isoleren kost altijd geld en eierdozen helpen niet echt, vandaar...

Hopelijk heb je hier iets aan.
Grtz
Roel
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-07-2008, 21:23
Vintage Member

Als ik het goed begrijp is dit ingewikkeld, 3-leaf system, rare onvoorspelbare veer.....
Lijkt me niet verstandig
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26-07-2008, 14:11
Member

Reputatie: Roel wordt hier goed onthaald

De kader hangt vrij stevig. De bladveren zijn relatief hard. De echte vering van de verende wand komt van de rotswol die fungeert als vering. Vermits dat deze zeer snel "doodvalt" (dus een soort schokdemper) werkt dit uitstekend. Ik heb voordien geen metingen gedaan maar wel auditief. Het resultaat is er echt wel, en is wel degelijk verstandig als je het goedkoop wil aanpakken en niet de toelating hebt (of de mogelijkheid) om de garagepoort eruit te halen.
Een garagepoort is een hel voor een studio of repetitieruimte. De plaat werkt als tril "plate" en rammelt bij elke bas die je de ruimte instuurt. Dit is volgens mij een relatief economische en zeer efficiŽnte manier om dit euvel te verhelpen.

Waarom je dit ingewikkeld zou vinden snap ik niet echt.

Grtz
Roel
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten