homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 11:15
Junior Member

Reputatie: wouterwouter is op goeie weg
Standaard Links of rechts komen er niet uit...

Hallo,

Als ik naar muziek luister op mijn pc, hoor ik niet altijd de zang of een bas of iets anders... Wanneer ik via het geluidsicoontje op de taakbalk wave naar een kant breng heb ik een veel beter geluid, maar wanneer er bijvoorbeeld een gitaarriffje even langs één kan gepanned staat, hoor ik niets als ik die wave naar de andere kant heb gezet. Dan moet ik wave naar de andere kant sturen waardoor ik dan iets anders weer niet hoor...

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 12:04
Member

Reputatie: Roel wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Links of rechts komen er niet uit...

Moeilijk te begrijpen uit je post wat nu juist het probleem is.
Het lijkt mij dat het om de stereo functie gaat...
Gaat het over een zelf gemaakte song?
Heb je dit ook als je gewoon een cd afspeelt op je pc?
Met welke software speel je de muziek af?
Als je het geheel in mono zet (vind je normaal ook terug in je audio) heb je dan nog hetzelfde probleem?

Zoals ik het hier begrijp denk ik dat je song volledig "gepand" is. Ik bedoel hiermee dat de individuele tracks op die song of L of R gepand staan. Panning is het plaatsen van het audiosignaal in het stereobeeld.

Grtz
Roel
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 12:25
Junior Member

Het gaat om muziek van cd's, niet zelf gemaakt, die ik afspeel met windows media player... Als ik wave niet naar één kant zet, krijg ik dikwijls een wazig geluid en is de zang meestal onhoorbaar... Maar door die wave naar één kant te zetten, vallen soms riffjes weg of zijn ze maar heel stil hoorbaar. Het ligt niet aan de geluidskabel want met koptelefoon heb ik het zelfde probleem...

Bedankt voor de hulp!!
Wouter
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 13:42
Active Member

Reputatie: CelticDevil is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wouterwouter Bekijk bericht
Het ligt niet aan de geluidskabel want met koptelefoon heb ik het zelfde probleem...
Tja, dan zit het probleem dus heel waarschijnlijk ofwel in een foute instelling van je afspeelsoftware of in de een slecht functioneren van de geluidskaart/audio-interface. Ik gok op het eerste.
Controleer eens de audio-settings in Windows Media Player en ook in het Windows Configuratiescherm. Zet eventueel de standaardinstellingen terug.
Welke apparaat ("geluidskaart" of audio-interface) gebruik je trouwens om het geluid af te spelen?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 13:45
Member

Reputatie: Roel wordt hier goed onthaald

Probeer eens op een andere player op je pc. Heb je nog steeds hetzelfde probleem dan ligt het waarschijnlijk aan je instellingen van je geluidskaart (Audio interface). Indien niet ligt het aan de instellingen van Mediaplayer.

Grtz
Roel
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 14:21
Active Member

Reputatie: voodoovox is op goeie weg

Citaat:
Maar door die wave naar één kant te zetten, vallen soms riffjes weg of zijn ze maar heel stil hoorbaar
Dit is in principe heel normaal. Zeker bij hardere metal en rock is het heel gebruikelijk de 2 gitaren helemaal links en rechts te pannen. Als je dus alleen links of rechts afspeelt, hoor je maar 1 gitaar (kan best leerzaam zijn als je zo'n nummer helemaal wilt ontleden). De zang zou echter altijd op beide kanten te horen moeten zijn, dus er zal inderdaad waarschijnlijk een probleem met je audio interface of kabels zijn.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-07-2008, 18:36
Junior Member

OK, ik heb het gevonden na toch nog een keer alles uit te proberen zoals jullie zeiden. Er was een kleine functie van de geluidskaart: 'KaraOK' uitgeschakeld, waarvan ik niet eens wist dat ze er was. Door er even op te klikken was ze ingeschakeld en nu werkt alles weer.
Bedankt voor de hulp!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voodoovox Bekijk bericht
Dit is in principe heel normaal. Zeker bij hardere metal en rock is het heel gebruikelijk de 2 gitaren helemaal links en rechts te pannen. Als je dus alleen links of rechts afspeelt, hoor je maar 1 gitaar (kan best leerzaam zijn als je zo'n nummer helemaal wilt ontleden). De zang zou echter altijd op beide kanten te horen moeten zijn, dus er zal inderdaad waarschijnlijk een probleem met je audio interface of kabels zijn.
Inderdaad, maar het probleem was dat je de riffjes die even alleen gespeeld werden NIET hoorde en dus helemaal niets...

Bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten