homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-07-2008, 14:01
Member

Reputatie: elSoga is op goeie weg
Question syncen met de RME fireface

Voor de mensen die dit niet zouden weten: een MPC blijkt een soort van "human error" in zen hardware algoritmes te hebben in vergelijking met de exact getimede bars van een DAW zoals Logic. In andere woorden: de bars in een MPC zijn nooit exact even lang: soms wat korter soms iets langer (afhankelijk van de swing).

Wat is het nadeel hiervan? Als je een MPC (slave) probeert te syncen met je DAW (master) door gebruik te maken van MTC of Midi Clock, zullen je tracks altijd lichtjes 'out of sync' zijn. Zelfs als je bijvoorbeeld 2x dezelfde track in je daw opneemt, maar in 2 aparte kanalen, zullen ze ook lichtjes 'out of sync' zijn. Ik ben heus niet de enige die dergelijke problemen heeft: er zijn een hele hoop berichten over dit probleem te vinden op gearslutz. Het ligt ook niet aan mijn instellingen in Logic en op de MPC.

Ik heb maar 2 oplossingen voor dit probleem kunnen vinden:
1. gebruik maken van de delay functie in Logic om je tracks weer goed tegenover elkaar te plaatsen. (maar dit vind ik persoonlijk wat prutsen).

2. een goede audio interface kopen met een goede clock of een externe synchronizer die het MTC dat van je MPC komt analyseert en een juiste samplerate en MTC genereert die dan naar je DAW wordt gestuurd.
(url: "solving the MPC tracking mystery")

Ik weet dat ik momenteel een goedkope audio interface gebruik. Wat ik me nu afvraag:
Zal een RME fireface dit probleem oplossen?
In hoe ver verschillen de clock van de 400 en de 800? (Die word clock optie van de 800 heb ik niet nodig!)
Gebruik ik beter een aparte synchronisatie unit? (Alhoewel ik ook nood heb aan een goede nieuwe audio interface)
Zijn er nog andere apparaten die tot hetzelfde in staat zijn en in dezelfde prijscategorie vallen die ik eventueel ook zou moeten overwegen?

Alvast bedankt!
Fred
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-08-2008, 03:11
Member

Reputatie: elSoga is op goeie weg
Standaard Re: syncen met de RME fireface

Voor iedereen die zich dit nog afvraagt:
Ik heb ondertussen een RME Fireface 400 aangekocht en de kaart is echt zalig op elk vlak.

De klank is echt zuiver, de midi synchronisatie tegenover het geluidsignaal is perfect (geen enkele onjuistheid tussen de tracks onderling zonder dat ze op hetzelfde moment werden opgenomen), duidelijke weergave wanneer een signaal pops/ clicks vertoont, veel aansluitmogelijkheden & de kaart is makkelijk te regelen via een RME app (zelfs de volumeknoppen op je mac kan je nog gebruiken).

Eerlijk gezegd: ik zou iedereen men RMEkaart aanraden.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten