homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-07-2005, 03:31
Senior Member

Reputatie: nastyskillz is op goeie weg
Standaard Microfoon en Mixer vraag van Beginner, wie helpt !

Ik heb nu een Gatt LD-5 condensator microfoon, maar wil hem vervangen omdat ik het membraam een heel klein beetje heb beschadigd bij het schoonmaken ik weet niet of dat erg veel uitmaakt maar wil toch beter een nieuwe, maar ik heb niet veel ervaring met dit soort mic's dus wilde vragen wat ik beter kan aanschaffen voor meerendeels rappen in combinatie met zang, welke mic is daar beste voor uit deze 3 of mischien als jullie betere weten : MXL 2006, Behringer B1 of Behringer B2 Pro, zit er veel verschil tussen die 2 behringers ? Ik sluit nu mijn mic aan met een klein mixertje maar heb nu nog geen perfect geluidskwalitiet beetje last van ruis, mensen hadden mij dit mixertje geadviseerd omdat ik die condensator mic direct aan me pc wilde aansluiten en daar heb je dan natuurlijk phantoomvoeding voor nodig maar ik vroeg me af of ik niet beter zo een geluidskaart kan kopen met een grote ingang voor beter kwaliteit of doetie het dan helemaal niet omdat er geen phantoom voeding aan zit, moet het in combi met een mixertje of kan het ook alleen met de juiste kaart, want ik krijg het idee dat die mixer het geluid een beetje verkleurd of is dat niet het geval, alvast erg bedankt
  #2 (permalink)  
Oud 01-07-2005, 14:04
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Microfoon en Mixer vraag van Beginner, wie helpt !

ik neem dancehall op met een akg c3000b (mic +/- 250 Ä en zeer goede kwaliteit) en een tascam us122 (mic preamp/soundcard op usb, +/-200 Ä) met zeer goede resultaten. Bij de tracks van dit forum staan er tracks van mij die zo opgenomen zijn.
  #3 (permalink)  
Oud 03-07-2005, 11:27
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Welke mixer gebruik je? En welke geluidskaart heb je nu? Welke kabels gebruik je (oud, nieuw)? Weet dat ruis en kwaliteit bepaalt is door elke schakel in je ketting.
  #4 (permalink)  
Oud 10-07-2005, 14:51
Senior Member

Wat bedoel je precies met die schakel in je ketting, iets van hoe meer schakels je aansluit zoals mixer hoe meer ruis zeker,

Ik gebruik nu een MXL 770 Studio Mic, met een : Tapco by Mackie 6306 6-kanaals mixertje, ik heb gloednieuwe kabels : XLR m/v van 5 meter van Fair Line was 15 euro, en een Dap audio kabel van 3 meter met 2 jacks die naar 1 mini jack loopt, die gaat dan van me mixer naar me geluidskaart lijningang, ik gebruik zelf de SB Audgiy 2 ZS geluidskaart met gouden connectoren is toch wel goed genoeg ? is 24-bit/96 khz geloof ik, ik heb alles bij FEEDBACK gehaald

Weten jullie mischien hoe je het beste eruit kan halen met deze spullen, kwa geluidskwaliteit.

Ik heb alles aangesloten aan me pc via de lijningang en niet de mic ingang.
En ik neem op met Adobe Auditon 1.5

Weet je mischien een beter idee om het op te nemen bv. andere programma (Cubase, Acid Pro, etc...) of maakt dat kwa geluidskwaliteit niet zoveel uit ?

Ooh ja, hoe kan ik nog mooier kwaliteit krijgen uit me mic kwa effecten ? me mixertje heeft geen echo en reverb in iedergeval niet echte mooie, ik heb alles op standaard hoogte gezet van me mixertje of is dat niet goed, of kan ik dat beter software matig doen, ik had gehoord dat dat beetje verkleuring geeft.

Alvast erg bedankt, dat jullie willen helpen.

Ik ben nieuw met dit van daar die groentje vragen.
  #5 (permalink)  
Oud 10-07-2005, 16:47
Member

Reputatie: inocybe is op goeie weg

je opname pad is inderdaad best zo kort mogelijk. mic->pre-amp-(in je mengpaneel)>input... dus dat zit ok. Welke software je gebruikt speelt weinig rol.

Wat kan helpen is alles zo goed mogelijk afstellen, zodat je zo weinig mogelijk versterkingen moet doen en een duidelijk signaal hebt. Komt er dus op neer van de pre-amp (gain op je mixer) voldoende open te draaien zodat een duidelijk signaal naar de computer gaat en je de input in de computer niet meer moet versterken en al je fadertjes mooi op 0 staan. Ook van de EQ op je mengpaneel blijf je best af, je kan dat later in de computer makkelijker en vooral beter doen.

Een andere bron van geruis is meestal de omgeving. Condensor microfoons zijn heel gevoelig, neem eens een stukje op zonder zang en luister dan aandachtig naar het achtergrond geruis. Zo gaf het gezoem van mijn computer (ventilatoren, harde schijf) bij mij problemen in't begin. Maar ook verkeer, grasmachienes, honden van de buren etc... je zoekt dus best een stille plek op om de opnames te doen. De XLR van en naar de micro is balanced en dat brengt met zich mee dat je kabel lang mag zijn. Dus je kan de micro makkelijk opzetten in een andere kamer.

Kijk ook eens naar de plaatsing van je micro. Als je recht in de micro zingt neemt die ook geluid op dat weerkaatst van de muren. dit kan zorgen voor een minder duidelijk geluid. Enkele dikke dekens om die reflectie te absorberen kan soms wonderen doen aan je geluid.

Al bij al, geruis heb je altijd. Hoeveel is een andere zaak. en goedkoop materiaal heeft niet dezelfde kwaliteit dan duur materiaal. Dat wil niet zeggen dat je geen degelijke opnames kan doen, maar wonderen moet je niet verwachten. Update langzamerhand alle materiaal naar beter, en begin bij het minst betrouwbare. In jouw geval zou dat de SB audigiy wel kunnen zijn. Veel goeds voor studio werk heb ik er nog niet van gehoord, goed voor games e.d. wel, en je zal zonder twijfel veel degelijker resultaat halen met een degelijke audio interface die gebouwd is om dergelijke opnames te doen .. misschien eentje met mic-pre's (en phantom power) zodat je al niet via je mengpaneel moet..

#6 (permalink)  
Oud 11-07-2005, 03:30
Senior Member

Als eerst wil ik jullie erg bedanken voor jullie hulp en reacties ben jullie hier erg dankbaar voor !
Ik heb nog niet zoveel verstand van de technische dingen van de studio, dus ben heel blij dat jullie me weer heel wat dingen hebben bij geleerd.

Dus ik moet in de toekomst denken aan een audio interface, zoals de M-audio Firewire bijvoorbeeld.
Had die man bij Feedback ook al geadviseerd. Maar was erg prijzig 250 euro i.v.m. een mixer van 80 euro.
Nou is mijn vraag, die kaart van mij SB Audigy 2 heeft een firewire aansluiting, kan ik die gewoon gebruiken dan of mag er helemaal geen andere geluidskaart in me pc zitten als ik die interface wil laten werken, want dat zou wel handig zijn, heb ik plus geluid bij me spellen en films, en plus kan ik studio kwaliteit opnemen.

En me 2e vraag is : Ik heb nu een MXL 770 Condensator Microfoon van 100 euro, beetje aan de goedkope kant, maar ik vond hem wel proffesioneel eruit zien en geluid is voor mij al erg mooi, maar mischien is het voor mij erg mooi omdat ik er geen verstand van heb, is dit uberhaupt wel een goeie mic ? of is het echte een mic voor het demo werk ?

Ik dacht aan een Behringer Pro B-2 van 150 euro.
Is de verschil echt te horen tussen deze 2 mic's of is het gewoon dezelfde bijna ?

Hebben jullie een goed advies van een goeie microfoon van max 200 euro.
Of is deze wat ik nu heb al goed genoeg of kan ik beter die Behringer halen ?

[ Bewerkt door nastyskillz on 2005/7/11 4:31 ]

[ Bewerkt door nastyskillz on 2005/7/11 4:33 ]
  #7 (permalink)  
Oud 11-07-2005, 05:09
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

die audigy is een goede geluidskaart voor spelletjes enzo, maar niet voor audio recording. audiorecording is niet goedkoop, en een goede soundcard is zeker nodig, dus spaar een beetje verder tot je een m-audio firewire, tascam us-122, presonus firebox of iets dergelijk kan kopen.

die mmx, zie uw andere post waarop ik reageerde
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten