homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-06-2008, 15:44
Member

Reputatie: conq is op goeie weg
Standaard Tascam us 1641 of M-Audio Fast track ultra 8r

Hoi,

alvast bedankt voor de vele informatie die dat forum hier bevat. Ik heb nu al een minimum aan gerief op basis van info hier en elders, het lezen van massa's manuals en veel proberen. Nu wil ik iets verder gaan en als ik alles goed begrijp, kom ik voor mijn situatie het beste weg met een van deze drie interfaces:

- tascam 1641
- m-audio fast track ultra 8r
- presonus fp 10 (maar dan moet ik nog FW fixen wat het minder interessant maakt)

Wat ik wil opnemen:

Drums: octava ms 012-01 matched pair (ofzoiets ), akg d112 en sm57 (resp. overheads, kick en snare)
Bass: di (van amp, xlr)
Gitaar: sm 57
Vocals: sm 58
Keyboard
evt backings (sm 58)

Dan zit ik nog met een paar vraagjes:

- Tascam ondersteund zero-latency hardware monitoring, maar is het interessant dit te doen? Als je de inputlevels afstelt op live geluid, zijn ze dan ook goed genoeg voor latere verwerking in de sequencer (cubase)?

- M-audio werkt dan met direct monitoring waarin dit allemaal geregeld kan worden. Is dat een voldoende reden om het grote aantal inputs van de tascam te compenseren?

- Hoe neem ik het beste het keyboard op? Ik lees verschillende dingen... stereo line inputs, s/pdif, combinatie met midi...

- Tascam heeft 4 line outs, m-audio 8. Komt dit dan neer op resp. 2 x stereo en 4 x stereo, of kan ik (evt. mbv panning) allemaal verschillende signalen naar de 4 of 8 line outs sturen? Heb ik baat aan meer dan vier lineouts? Ik werk zowizo met de software mixer, dus ik neem aan van niet?! (klinkt wat warrig misschien, maar ik begrijp het ook maar half )

Ik denk in termen van gebruikersgemak, kostprijs en mogelijkheden (in die volgorde).

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-06-2008, 14:13
Member

Standaard Re: Tascam us 1641 of M-Audio Fast track ultra 8r

Niemand? Weet dat het een afgezaagd topic is, maar op deze vragen vind ik toch echt geen antwoord... . Vooral deze vraag maakt m'n beslissing onmogelijk:

M-audio werkt dan met direct monitoring waarin dit allemaal geregeld kan worden. Is dat een voldoende reden om het grote aantal inputs van de tascam te compenseren?

Laatst gewijzigd door conq; 18-06-2008 om 17:21
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 09:02
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door conq Bekijk bericht
M-audio werkt dan met direct monitoring waarin dit allemaal geregeld kan worden. Is dat een voldoende reden om het grote aantal inputs van de tascam te compenseren?
Heb je het nu over M-audio of over Tascam?

Aantal inputs compenseren ... leg uit?

... direct monitoring waarin dit allemaal geregeld kan worden ... miscchien iets gerichtere uitleg of vraag?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 09:19
Member

Sorry voor de blijkbaar onduidelijke info...

Als ik de tascam us 1641 gebruik om bv een repetitie op te nemen, moet ik hem ook ineens gebruiken als mixer voor het live geluid aangezien hij enkel hardware-monitoring ondersteund. Daarna kan ik de tascam us 1641 dan verbinden met de power mixer die er staat door "mix" helemaal op input te zetten en monitor L/R te verbinden met de power mixer (dat klopt toch, hé?). Ik vroeg me af of dat geen (groot) effect heeft op je opname. Ik lees hier toch op dit forum om alle sporen afzonderlijk zo "hard" mogelijk in te stellen zonder dat er clipping optreedt... .

De M-audio Fast Track Ultra 8R werkt met DSP. Dus kan ik er voor zorgen dat de input levels zo hoog mogelijk zijn (ideaal voor de opname) en dan een monitormix naar de power mixer sturen die op het live geluid is afgestemd... .

Nu weet ik niet goed wat kopen daardoor. Enerzijds heeft de Tascam Us 1641 meer inputs, anderzijds ondersteund die M-Audio fast track ultra 8r direct monitoring.

Mijn vraag was dus of het zinnig is om op basis van die direct monitoring voor de m-audio fast track ultra 8r te kiezen, en dan wel 6 inputs minder te hebben.

Andersom, blijkt de M-audio ook kwalitatief beter te zijn en heeft hij meer outputs, maar dat maakt voor mij denk ik (nog) niet veel uit.

Ik hoop dat het zo duidelijker is?

Gegroet,
Conq.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 10:23
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Mijn vraag was dus of het zinnig is om op basis van die direct monitoring voor de m-audio fast track ultra 8r te kiezen, en dan wel 6 inputs minder te hebben.
Ik zie, wat dat betreft, zo direkt géén verschil?
Weet je al hoeveel ingangen je gaat nodig hebben?
Beiden wil je routen over je DAW?!

Groeten,
Peter
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  M-Audio.jpg
Bekeken: 573
Grootte:  33.0 KB
ID: 825   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Tascam.jpg
Bekeken: 1431
Grootte:  56.9 KB
ID: 826  

Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 10:45
Member

Ik ben niet volledig mee, maar is het correct als ik uit je reactie afleid dat het voor de opnamekwaliteit geen verschil maakt of ik direct of hardware monitoring gebruik? Want als ik hardware monitoring gebruik (de tascam us 1641) stel ik de inputlevels toch af op het live geluid ipv opnamelevel, of zie ik dat verkeerd?

Als het geen verschil maakt, kies ik voor de tascam... goedkoper en meer inputs. Is het kwaliteitsverschil zo groot? Of zit het in de extra mogelijkheden van de m-audio: inserts en 4 extra line outs?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 11:06
Vintage Member

Citaat:
Ik ben niet volledig mee, maar is het correct als ik uit je reactie afleid dat het voor de opnamekwaliteit geen verschil maakt of ik direct of hardware monitoring gebruik? Want als ik hardware monitoring gebruik (de tascam us 1641) stel ik de inputlevels toch af op het live geluid ipv opnamelevel, of zie ik dat verkeerd?

Als het geen verschil maakt, kies ik voor de tascam... goedkoper en meer inputs. Is het kwaliteitsverschil zo groot? Of zit het in de extra mogelijkheden van de m-audio: inserts en 4 extra line outs?
Input level en output level en recording level zijn drie ... dat regel je niet af met één enkel knopje ...
Eerst stel je het/de input level(s) op een bruikbaar niveau.
Daarna het/de volume(s) aan de uitgang(en).
Wanneer je input levels nu reeds goed staan afgeregeld, zal je ook geen problemen hebben om de recordlevel nieau's in te stellen op je DAW.

Van het kwaliteitsverschil tussen die twee heb ik echter geen idee.
Iemand?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 11:37
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PM-Studio-Project Bekijk bericht
Wanneer je input levels nu reeds goed staan afgeregeld, zal je ook geen problemen hebben om de recordlevel nieau's in te stellen op je DAW.
Dus input levels moeten niet zo hoog mogelijk? Hoe stel je de record levels dan in in Cubase? Ben gaan zoeken in de manual, maar het enige wat ik daarover terug vind is hetvolgende, wat zegt dat ik dat op de hardware moet doen :
Citaat:
Setting input levels
(...)
Note that it is not possible to set input gain with the mixer fader!

Check the levels coming in to Cubase LE, and if necessary, adjust the input level in one of the following ways:

- Adjust the output level of the sound source or external mixer.
- Use the audio hardware's own application program to set the input levels, if this possibility is provided.
- See the documentation of the audio hardware.

If your audio hardware supports the ASIO Control Panel function, it may be possible to make input level settings.

(...)

Input levels should be as high as possible, without exceeding 0dB.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 11:46
Vintage Member

Sorry, ik ben een Noob met oa. Cubase LE ...

Zo zien we maar wéér eens, hoe belangrijk het is, om vanaf de eerste post al de gebruikte software, hardware, operating system, ... ed. te vermelden.

Moet ik er nu ook nog gaan uitpersen welke soundkaart je gebruikt, voordat ik kan antwoorden?! ...

Groeten,
Peter

Laatst gewijzigd door PM-Studio-Project; 19-06-2008 om 12:16
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-06-2008, 12:14
Junior Member

Reputatie: Ferstein is op goeie weg

Hoe komen jullie aan die schema's van de tascam en die andere?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten