homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-06-2008, 15:30
Active Member

Reputatie: Geoffrey is op goeie weg
Standaard MAC Mini in de studio

Hallo allemaal,

het zal misschien (alweer) een wat vreemde vraag zijn, maar hoe staan jullie tegenover het gebruik van een MAC Mini in een studio? Ik zit al enige tijd te kijken om nu eindelijk eens de overstap te (proberen) maken van Windows naar MAC, maar om er nu gelijk zo'n 1000 euro (goedkoopste IMAC) tegen te gooien, vind ik een beetje overdreven.

Mijn oog viel daarom dan ook op de MAC Mini. Deze heeft enkele grote voordelen tegenover mijn huidige computer. Ik zet ze even op een rijtje:

- Intel Core 2 Duo 1,83 GHZ tegenover mijn huidige Intel Pentium IV 3,0 GHZ
- 1GB geheugen (zelfde als nu nu in mijn Windows computer)
- Een pak stiller (een vriend van me heeft hem staan als mediacenter en je hoort hem gewoon niet)

Minpunt? Volgens mij de beperkte en trage harde schijf (80 GB).

Verder heeft de mini volgens mij alles wat het moet hebben. Ik kan er perfect m'n 20 inch breedbeeld op aansluiten, Wifi (indien nodig), FireWire aansluiting en vier USB 2.0 poorten!

Toch wil ik graag van jullie even horen hoe jullie hier tegenover staan. De Mini zou gebruikt worden voor éénvoudige opnames en afmixen. Ik zou Cubase LE gaan draaien (of Logic, ben er nog niet helemaal uit).

Alvast bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-06-2008, 15:57
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg
Standaard Re: MAC Mini in de studio

Perfecte keuze, ik heb zelf een 10 Mac Mini's geïnstalleerd in een bedrijf als
workstations, en ze hebben een heel goede prijs/kwaliteit verhouding.

alleen zou ik er zeker 2GB in laten steken,
dit zal het snelst je performance beïnvloeden als je met virtuele instumenten
gaat werken.

Deze extra gigabyte kan je best achteraf aankopen bij je vertrouwde winkel,
Apple heeft de gewoonte van nogal hoge marges te nemen op uitbreidingen.

Cubase en Logic zullen draaien als een zonnetje op OS X

My 2p
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-06-2008, 16:13
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Het zelf vervangen van het geheugen naar bv 2gb en de trage hardeschrijf met een sneller 7200rpm schrijf met meer opslag is eigenlijk kinderspel. Kijk maar eens op google over dit proces. Het is wel eerst beetje schrikken als je het ziet maar het is echter heel makkelijk tedoen en zeker aan teraden. Ik heb zelf een Mini met fullspec's puur als voor mijn virtuale instrumenten (alleen mijn Gitaar via DI en midi keyboard) via Node lopen met Logic 8. Kan me niks beter wensen op dit ogenblik.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-06-2008, 18:29
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
Het zelf vervangen van het geheugen naar bv 2gb en de trage hardeschrijf met een sneller 7200rpm schrijf met meer opslag is eigenlijk kinderspel. Kijk maar eens op google over dit proces. Het is wel eerst beetje schrikken als je het ziet maar het is echter heel makkelijk tedoen en zeker aan teraden.
Ik hield wel even m'n hart vast toen ik bij een vriend het ding met 2 grote plamuurmessen 'opengebroken' heb om geheugen bij te steken en de hard disk te vervangen, maar eigenlijk viel het toch wel mee. En na de veranderingen is het inderdaad een stevige muziekcomputer geworden.

Hugo
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-06-2008, 21:08
Active Member

Perfect! Dan zal ik morgen even in de lokale "Apple Store" langs gaan om te kijken of er daar in de rekken liggen Ik zie wel dat je een Mini maar tot 2 GB kan uitbreiden, zal dit zeker voldoende zijn?

Nog eens bedankt voor alle reacties!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-06-2008, 18:57
Active Member

Sorry voor de dubbel post. Maar vandaag dan toch naar de lokale GCA geweest met als doel om de MAC Mini aan te kopen. Vol goede moed naar daar, Mac Mini stond in de vitrine, draai me om en wat staat daar? Die prachtige nieuwe IMAC's met een 2,4 GHZ Intel Core 2 Duo...

Twee keer raden wat er mee naar huis is gekomen? Inderdaad, toch maar voor de IMAC gekozen en er meteen nog een extra GB in laten stoppen. Ook meteen Logic Express 8 aangekocht dus ben ik nu helemaal klaar voor het betere "produceer" werk.

Wat een toppie handleidingen trouwens zitten er bij Logic Express 8 ... zeker 6 pagina's!!!

Foto's volgen!!!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-06-2008, 19:28
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geoffrey Bekijk bericht
Sorry voor de dubbel post. Maar vandaag dan toch naar de lokale GCA geweest met als doel om de MAC Mini aan te kopen. Vol goede moed naar daar, Mac Mini stond in de vitrine, draai me om en wat staat daar? Die prachtige nieuwe IMAC's met een 2,4 GHZ Intel Core 2 Duo...

Twee keer raden wat er mee naar huis is gekomen? Inderdaad, toch maar voor de IMAC gekozen en er meteen nog een extra GB in laten stoppen. Ook meteen Logic Express 8 aangekocht dus ben ik nu helemaal klaar voor het betere "produceer" werk.

Wat een toppie handleidingen trouwens zitten er bij Logic Express 8 ... zeker 6 pagina's!!!

Foto's volgen!!!

Fijne tijden dan kerel Je zal zeker weten geen spijt van krijgen en zeker niet van LOgic 8. MAAR ga die training boeken halen en neem 1maand de tijd om het goed door tenemen. Het helpt echt heel maar dan ook heel heel veel. Logic is best een ingewikkeld programma kwa mogelijkheden en routing. De mogelijkheden zijn echter eindeloos en om daar niet in te verdwijlen raad ik je dus die boeken aan!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-06-2008, 23:32
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Proficiat met de aankoop Geoffrey, wanneer mogen we taart komen eten

Mauce, ik heb ook de boeken niet hoor, die zijn in het engels zeker.

Ik zit hier met de kilo's boeken van de Logic 7 en nu de kilo's van de studio 8 en ik vlieg er maar op los op mijn Mac in Logic, al doende allemaal zoals ik al gans mij leven bezig ben. Gelijk welke apparatuur ik in mijn handen krijg bepruts ik tot ik proefondervindelijk het beetheb ... weet je als die boeken zoals bij Logic in het engels zijn, ga ik vlugger dan dat ik het moet lezen allemaal. De technische termen weet ik wel maar zo ganse zinnen engels lezen dan krijg ik een pinhoofd (neen geen helm hé)

k'Ben momenteel veel bezig met opnamen en mixen van mijn gentse rockband voor een full cd'ken, ik ben het allemaal redelijk gewoon en er zijn inderdaad met Logic ontelbare zaken te verwezenlijken maar ik wil zeggen, het is mij nog nooit eerder gebeurd maar ik heb al verschillende keren het aangekunnen om mij I-mac te laten vastlopen in de mix ofwel scheelt er iets met het beestje, hopelijk niet. Schijf ineens te traag ??? Het kan dat ik soms geen geduld heb, de boel laat draaiën en van het ene effect in een spoor overstap om een ander er in te droppen en te proberen waarbij die waarschijnlijk op den duur niet meer kan volgen ... ze zeggen dat het goed spul is, wel hij moet mij maar kunnen volgen ..... word ik echt een Mac-beul ? ....

Patrick.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-06-2008, 23:41
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Proficiat met de aankoop Geoffrey, wanneer mogen we taart komen eten

Mauce, ik heb ook de boeken niet hoor, die zijn in het engels zeker.

Ik zit hier met de kilo's boeken van de Logic 7 en nu de kilo's van de studio 8 en ik vlieg er maar op los op mijn Mac in Logic, al doende allemaal zoals ik al gans mij leven bezig ben. Gelijk welke apparatuur ik in mijn handen krijg bepruts ik tot ik proefondervindelijk het beetheb ... weet je als die boeken zoals bij Logic in het engels zijn, ga ik vlugger dan dat ik het moet lezen allemaal. De technische termen weet ik wel maar zo ganse zinnen engels lezen dan krijg ik een pinhoofd (neen geen helm hé)

k'Ben momenteel veel bezig met opnamen en mixen van mijn gentse rockband voor een full cd'ken, ik ben het allemaal redelijk gewoon en er zijn inderdaad met Logic ontelbare zaken te verwezenlijken maar ik wil zeggen, het is mij nog nooit eerder gebeurd maar ik heb al verschillende keren het aangekunnen om mij I-mac te laten vastlopen in de mix ofwel scheelt er iets met het beestje, hopelijk niet. Schijf ineens te traag ??? Het kan dat ik soms geen geduld heb, de boel laat draaiën en van het ene effect in een spoor overstap om een ander er in te droppen en te proberen waarbij die waarschijnlijk op den duur niet meer kan volgen ... ze zeggen dat het goed spul is, wel hij moet mij maar kunnen volgen ..... word ik echt een Mac-beul ? ....

Patrick.
Mwha ik duide alleen op om zijn werkflow goed onder de knie te krijgen. Het is wel zo dat met Logic 8 (en ook 7) de mogelijkheden kwa routing zo intense kunnen zijn dat je gauw de weg kwijt kan raken. Ook daar mee wil ik zeggen is dat "ok de presets zijn goed, maar cpu vretend" en dat het ook anders kan. Hoe doe je bijvoorbeeld goeie sidechain compressie, bus mix en send/return effecten kan maken. Die boeken leggen echt goed uit van begin tot gevorderd hoe logic echt in elkaar steekt.
De meeste mensen die ik ken die werken met logic gebruiken maar iets van 30 a 40% van de mogelijkheden.
En zodra je ze de andere dikke 50% van de mogelijkheden laat zien. Een complete andere wereld voor ze open gaat, zowel voor hun workflow, finalmix en muziek componeren.
Ik weet wel door vele reactie's van jou dat je al heel wat kennis over logic en DAW programma's onder de knie hebt, maar zodra je als nieuweling op 0 begint met logic kan het soms wat ontmoediger wezen.

PS: ik merk dat mijn nederlands achteruit gaat, zeg. Ben al meer dan 2jaar niet meer terug geweest daar... Fijne tijd van mij studenten periode.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-06-2008, 23:58
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Ik weet het die presets zijn eens mooi als speeltje en goede kwaliteit allemaal bij Logic maar ik kan daar niks mee aanvangen voor opnamen hé of eerder mixen hé, mijn band of een ander moet klinken zoals het is of zoals we willen dat een gitaar, zang, drum enz ... moet.
En inderdaad die sidechain en inserts zijn een weet, maar als het ook mensen zijn die vroeger reeds mixten in het annaloge zullen toch ook al wat kennis hebben in routen enzo. Maar het is wel kopje er bij houden, pffrrr.... als ze zitten te zagen tijdens een opname zal ik wel eens op de vingers tikken

Maar zoals gezegd, ik ken geen goed engels voor boeken of hier op internet zaken te lezen. Ik ken ook nog niet (twee jaar) niet alles van Logic hoor, oei oei, ik zou er ook nog meer moeten kunnen uithalen denk ik, niet van dat routen en andere trucken maar toch leer ik altijd nog bij, maar ik denk dat daar eigenlijk geen einde aan komt hé, je doet tenslotte altijd ondervinding bij op en dit is de beste leermeester .. doen, doen en doen, misdoen en dan goed doen .... oei oei, ik verbeter soms iemand en doe zelf nog kemels, ik ben nooit tevreden van mijzelf, ook qua spelen, maar op mijn muziekanten ook, ze mogen nog zo goed spelen, ik zit toch te vloeken binst een mix, als ik van die storende elementen heb in gitaar of zang of drums, kuis en wegtovertrucs uithalen, heb er een hekel aan, ze denken dan dat het zo gemakkelijk is, iets opnemen en mixen, allee daar is toch niks aan gelegen .... pffrrrrr... ik doe het graag hoor, al altijd, net zoals ik graag speel en optreed maar ik heb een hekel aan mensen als ze er niks van kennen dat ze zo zeggen, allee is daar nu echt zo veel werk aan ???

Amaai, ook nen zeer bescheiden jongen jij hoor, je nederlands achteruit, je schrijft straks beter dan ik

Patrick.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten