homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > MIDI

Mededelingen

MIDI MIDI leidt nog altijd tot een heleboel vragen. Hier bespreken we alle aspecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 00:36
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald
Standaard MIDI synchronisatie

Er werd een nieuw item gepost in de homerecording.be content sectie:

MIDI synchronisatie

Citaat:
Graag wil ik deze keer iets meer vertellen over synchronisatie ....
Om het originele en complete item te lezen ga je naar MIDI synchronisatie

Commentaar kan je hieronder geven.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 01:01
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: MIDI synchronisatie

knap werk!

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 05:00
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Yep, verdient een pluimpje.
Chapeau (voor de Nederlanders:"hoed af" )
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 10:39
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Prima artikel. Het enige wat ik er nog aan zou willen toevoegen, is dat je MIDI sync (of timecode sync in het algemeen) zeker niet mag verwarren met de "clock sync" die je nodig hebt om de samples in een digitaal systeem in de pas te laten lopen. Da's een onderwerp op zich...

[edit: je hebt het zijdelings aangeraakt in je paragraaf over ADAT sync, maar ik merk dat het voor veel technici - van beginner tot pro - toch nog zeer duistere materie blijft.]

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 02-06-2008 om 10:44
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 19:03
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Tof dat jullie het een goed artikel vinden!
Dat is ook de bedoeling, he ...

... , 'k had de laatste tijd ook regelmatig opgemerkt, op meerdere fora zelfs, dat men synchronisatie met van alles en nog wat, te pas en ten onpas, door elkaar haalt ....
zodat ik zelf ook niet meer kon volgen over wat men het nog eigenlijk had ...

Het samenstellen van dit artikel was voor mij dan ook zeer aangenaam, omdat ik zo mijn geheugen nog eens heb kunnen opfrissen ...

Misschien naderhand, een logisch, volgend thema over Wordclock, audio-synchronisatie, samplefrequenties en Wordlengte, en dergelijke tovenarij ... ?!

Groetjes,
Peter
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-06-2008, 15:56
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Super gewoon! Aspecten waar ik een pak minder in thuis ben, en op die manier wel behoorlijk wat kan gaan bijschaven! Thx!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-06-2008, 21:35
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Prima artikel. Het enige wat ik er nog aan zou willen toevoegen, is dat je MIDI sync (of timecode sync in het algemeen) zeker niet mag verwarren met de "clock sync" die je nodig hebt om de samples in een digitaal systeem in de pas te laten lopen. Da's een onderwerp op zich...

[edit: je hebt het zijdelings aangeraakt in je paragraaf over ADAT sync, maar ik merk dat het voor veel technici - van beginner tot pro - toch nog zeer duistere materie blijft.]

Groetjes,
Gert
Klopt, daarom dat ik waarschijnlijk specifiek aan een Adat systeem dacht bij het vertalen & schrijven van dit artikel ...
Een Adat systeem heeft, vindt ik, een heel duidelijk "zichtbare" scheiding in dit opzicht.
- Een fiber optische vezel kabel voor de digitale audio transport, met de daarbij behorende digitale data, die de ontvanger ondermeer ook verteld, welke digitale data bij welk spoor hoort (8 kanalen aan 24-bits elk), begin en einde van ieder frame, waarbij de ontvanger deze info ook gaat gebruiken om te "locken" op de samplerate van de datastream, echter zonder uitdrukkelijke samplerate informatie. De samplerate van de digitale data bedraagt 12.888MHz bij 48kHz audio frequentie ...
- De BNC-stekker, met daarop een stabiel Word Clock-signaal, dat één en dezelfde bemonsteringfrequentie levert aan verzender-ontvanger. Maw. een draaggolf waarbij de frequentie (bijv. 48 kHz),maar ook de phase, en wordlengte (bijv.24-bits) worden aangeleverd waarop de digitale audio zal gemoduleerd worden.
- De 9-pins RS-422 aansluiting. Men noemt deze stekker ook wel de "Adat Sync" Via deze stekker worden control data, response data, time code, maar ook Word clock verstuurd.

Zo zien we dat het nodig blijkt om meerdere, en bovendien verschillende componenten, eenheden, onderdelen zeg maar ... met elkaar "in sync" te brengen, om uiteindelijk een stabiele digitale audio verbinding te verkrijgen.

Peter
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-01-2009, 21:28
Junior Member

Reputatie: grimald is op goeie weg

Prachtig artikel
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave