homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers > Linux en muziek productie

Mededelingen

Linux en muziek productie Een speciale zone voor het promoten en bespreken van het gebruik van Linux en verwante open source software in audio en midi geluids productie.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 31-05-2008, 18:20
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald
Standaard Linux als audio workstation

Hoi,

Zelf gebruik ik linux software in mn home studiootje (in opbouw).
Omdat lang niet iedereen thuis is in linux en terwijl dat toch veel kansen biedt geef ik hier wat handige tips en links om te starten.

Om te starten met linux is ubuntu een goede optie, op het ubuntu forum wordt u doorgaans zeer goed geholpen. Uiteraard is het ook mogelijk om een dualboot te maken, windows behouden dus en ubuntu ernaast zetten.

Meer info:

Forum index - Ubuntu NL Forum

Er is ook een ubuntu studio editie, Ubuntu geoptimaliseerd voor audio en grafisch/ video ontwerp:

Home | Ubuntu Studio

Goede plaatsen om met linux audio te beginnen zijnL

LinuxMusicians :: Index (howto)
Home | Linuxaudio.org (portal)

Audio software op linux:

- audacity
- ardour (aanrader!!) ardour | the new digital audio workstation
- hydrogen drumcomputer
- etc etc
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 31-05-2008, 20:07
Senior Member

Reputatie: Rein is op goeie weg
Standaard Re: Linux als audio workstation

Er is toch nog een groot probleem, wat Linux voor DAW betreft.

Drivers..........
Welke firma voorziet drivers voor Linux?
De meeste merken gaan enkel voor Windows en Mac toch?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 31-05-2008, 21:08
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk bericht
Er is toch nog een groot probleem, wat Linux voor DAW betreft.

Drivers..........
Welke firma voorziet drivers voor Linux?
De meeste merken gaan enkel voor Windows en Mac toch?
Klopt veelal, maar binnen de linux community wordt flink gewerkt aan de drivers.. Dus het meeste werkt wel!

RME schijnt zeer goed ondersteunt te worden en ook M-audio.
Maar ook worden er volop drivers gemaakt voor firewire...
Dus de kans is groot dat je je device kan laten werken onder linux.
Meestal check ik even de werking van de hardware op linux als ik iets aanschaf.

Hier meer info over of je geluidskaart ondersteunt wordt:

Matrix:Main - AlsaProject
Linux Studio Pro - Compatible Audio Hardware

firewire:
ffado.org | Free Firewire Audio Drivers
Device support database | ffado.org

Of vraag ff op de linux audio mailinglist: Portal | Linuxaudio.org
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 31-05-2008, 21:35
Active Member

Reputatie: erikwtimmermans is op goeie weg

Ja en hoe zit het met vst plug ins en asio drivers?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 31-05-2008, 23:54
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikwtimmermans Bekijk bericht
Ja en hoe zit het met vst plug ins en asio drivers?
Zelf gebruik ik geen vst of asio drivers en het klopt, wegens beleid van Steinberg ligt dit lastig.. Maar uiteraard zijn hier ook oplossingen voor gevonden.

JackLab Support • View forum - WineASIO
Linux Vst Compatibility
LinuxMusicians :: View topic - 2 commercial apps running under wine
JUCETICE Jost

lees ook:
A Host For Native Linux VST Plugins ? | Linux Journal

edit: Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar hoor wel van mensen die het op linux gebruiken. Zoals gezegd kun je ook (eerst) een dualboot maken, dan heb je en windows en Ubuntu en kun je eerst even wennen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-06-2008, 11:44
Vintage Member

Meer software tips:

DAW:
ardour | the new digital audio workstation

Midi sequencers:

rosegarden: Rosegarden: music software for Linux
Qtractor: Qtractor - An Audio/MIDI multi-track sequencer

Drumcomputer: hydrogen Hydrogen - advanced drum machine for GNU/Linux

'Fruityloops for linux': LMMS : LMMS - Linux MultiMedia Studio

Zie verder: List of Linux audio software - Wikipedia, the free encyclopedia

DJ stuff:
http://quicktoots.linuxaudio.org/toots/freewheeling/
LinuxMusicians :: View topic - Mixxx tutorials

Gitaar effecten:
Rakarrack Guitar Effects
LinuxMusicians :: View topic - howto: Creating great guitar sounds on GNU/ Linux

Notatie editors:
Mscore (werkt ook op windows en heeft veel weg van Finale)
- MuseScore: Music Scorewriter

Mastering: [JAMin - About]

Wist je dat renoise en reaper en guitar rig o.a. ook op linux werken?

Zie verder: LinuxMusicians :: View Forum - HOW TOs

Laatst gewijzigd door Jacks; 01-06-2008 om 11:50
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 01-06-2008, 13:12
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Goeie tips alvast, interessante evoluties in Linuxland. Zou je nog wat verder willen uitweiden over je systeem en vooral je praktische ervaringen, ergernissen, beperkingen enzovoorts? Ik kan me voorstellen dat er toch wel wat bij komt kijken eer je sommige hardware draaiende hebt bijvoorbeeld. En screenshots?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 01-06-2008, 14:33
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
Goeie tips alvast, interessante evoluties in Linuxland. Zou je nog wat verder willen uitweiden over je systeem en vooral je praktische ervaringen, ergernissen, beperkingen enzovoorts? Ik kan me voorstellen dat er toch wel wat bij komt kijken eer je sommige hardware draaiende hebt bijvoorbeeld. En screenshots?
Ja dat wil ik wel proberen.

Hardware problemen. Heb ik zelf eerlijk gezegd nog niet gehad. Met bepaalde merken zit je goed, met andere iets minder. Het is zoals eerder gezegd wel verstandig om te checken of je hardware ondersteunt wordt, maar mijn ervaring is, dat dit de laatste jaren flink verbetert is.
Er worden ook systemen verkocht met linux software, dan weet je zeker dat je hardware ondersteunt wordt en dat je minder betaalt voor een dergelijke pc. Zie bijv.
- Dell Home & Home Office | Ubuntu
http://eracks.com/products/Quiet Sys...fig?sku=STUDIO
Zie verder de links in mijn vorige post.

Mijn start met linux was met Ubuntu, een dualboot met XP, wat ik een ieder eerst aanraadt, kun je wennen aan de manier van werken. Het koste mij ongeveer 3 mnd om echt met linux te kunnen werken, maar dat was drie jaar geleden. Ik denk dat het nu ongeveer 2 a 3 weken wennen is.
Hoewel het begin met linux een liefde haat verhouding was, dacht ik wel, zo vind ik dat een pc moet werken en raakte steeds meer verbaast over de software mogelijkheden.
Het mooiste vind ik nog de vrijheid en de baas over je eigen systeem zijn.

Audio software:
Ook eerst een haat/ liefde verhouding, vooral met jack. Was voor mij wat lastig om werkend te krijgen, wist toen ook niet goed waar ik support kon krijgen, maar nu ik het snap vind ik het een zeer ingenieus systeem. Met jack kun je alle mogelijke audio software op linux met elkaar verbinden en syncroniseren: bv midi-sequencer, sampler, drummachine, DAW etc.

Het kan wel eens lastig zijn om audio software goed te laten draaien, omdat het vrij professioneel spul is en niet altijd click en run. Maar de documentatie en howto's worden steeds beter, zeker ook met de komst van www.linuxmusician.com.
Dat kan dus wel een nadeel zijn, het kost wel wat tijd om een programma echt te leren kennen, maar ik neem aan dat eigenlijk hetzelfde geldt voor Cubase bijv.

Qua ondersteuning heb ik veel aan de linux audio user mailinglist!
Linux-audio-user Info Page

Ook heb ik veel gehad aan dit blog:
Dave Phillips | Linux Journal

Maar ik zou ook zeker kijen, of je vraag stellen hier:
- LinuxMusicians :: View Forum - HOW TOs , daar zitten ook genoeg NL-sprekende muzikanten.

Een nadeel van linux is wellicht dat vst's in principe niet voor linux gemaakt zijn, maar zoals gezegd, zijn daar wel oplossingen voor en wellicht goede alternatieven.

Voordelen linux:
- baas over eigen systeem
- vrijheid
- stabiel/ veilig/ betrouwbaar
- goede software
- problemen met software kun je makkelijk aankaarten en developers zijn veelal bereidt om snel aan oplossingen te werken (community ).
- goede hulp op fora en mailinglist

Nadeel:
- Het is na jaren windows, wat wennen. Dat is vaak leuk, maar ook wel eens irritant en kost tijd (haat/ liefde).
- De software kan ingewikkeld zijn, dit kan wat tijd kosten.
- Minder goede ondersteuning voor vst's.
- Niet alle hardware wordt ondersteunt (al vraag ik me af of het veel minder is dan onder windows).

Sta je niet open voor een andere manier van werken, wil je zoveel mogelijk click en run en werk je heel veel met VST, dan kun je wellicht het beste op windows blijven.

Sta open voor een andere manier voor werken en wil je weer de baas worden over je eigen systeem en de beschikking hebben over goede software, maar heb je nog je twijfels of gebruik je nog vst etc. Dan kun je wellicht het beste een dualboot nemen. Zelf raad ik dit een beginner aan!

Wil je niet eerst 1000 euro kwijt zijn aan software (XP + Cubase + ... ) voordat je met je hardware bezig wilt, wil je niet dat je pc langzaam dichtslibt. Wil je niet dat Microsoft steeds met nieuwe grappen komt om je op de kosten te jagen. Wil je een veilig en stabiel systeem, waar je zelf de baas over bent. Heb je wellicht een pc die niet meer aan de allernieuwste eisen voldoet? WIl je meer uit je hardware halen.
Bouw dan een dualboot of pleur windows er helemaal af...

Ja een screenshot... heeft niet veel zin denk ik en op de meeste websites van de apps en distro's zijn genoeg screenshots te vinden.. of ff scrooglen.

Een vb van 64studio, met compiz (3d effecten), Jack, Ardour en JAmin.
Screenshots | 64 Studio
Screenshots | Ubuntu Studio

In het blog van Dave Philips worden ook altijd wat screenshots gegeven...
Dave Phillips | Linux Journal

Voor overige software is er natuurlijk gewoon Firefox, www: OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite etc. etc.

Laatst gewijzigd door Jacks; 01-06-2008 om 15:18
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-06-2008, 12:23
Member

Reputatie: MAPT is op goeie weg
Thumbs up Re: Linux als audio workstation

Leuk!
Ik heb met fedora en audiacity gewerkt maar heb nooit verder gekeken.
ik ben nu Ubuntu Studio aan het downen !
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-06-2008, 12:46
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

1ste probleem is audio hardware ondersteuning.
De ondersteuning van hardware in Linux valt grotendeels mee, behalve dan op vlak van audio kaarten, en dat is net wat we nodig hebben. Gelukkig zijn er goeie drivers voor bepaalde RME kaarten, geschreven door de hoofdontwikkelaar van Ardour. Desondanks beperkt het de keuze toch nogal...

2de probleem is dat je teveel energie moet steken in je systeem zelf.
Het is niet vanzelfsprekend als leek ineens een Linux-systeem te draaien en software/hardware te installeren. Er zijn nu eenmaal mensen die liever bezig zijn met muziek dan met hun systeem.

3de probleem is beschikbare software.
Natuurlijk is er veel (en gratis!) software voor Linux, maar het overgrote deel van die software is niet vergelijkbaar met commerciŽle pakketen.
Op gebied van audio is Ardour erg goed gelukkig, maar plugin support is dan weer een probleem (windows VST plugins kunnen onder emulatiemode gedraaid worden met wisselend succes). Plugins zijn echter een zeer belangrijk onderdeel van de DAW studio tegenwoordig, een relatief onbetrouwbare emulatiemode is niet meteen waar een professional mee wil werken. En de 'native' Linux plugins (LADSPA) halen meestal niet de kwaliteit van de commerciŽle plugins op windows en mac...

Wat is dan het alternatief?
Op windows kan je werken met Reaper bvb, een vrij degelijk gratis/goedkoop (afhankelijk van toepassing) programma.
Maar als je afwil van windows zelf is er natuurlijk Apple:
Je kan OSX zien als de beste 'Linux' distributie die er is. Natuurlijk betreft het hier niet echt Linux, maar wel een Unix/BSD gebaseerd systeem dat echter zťťr gebruiksvriendelijk is, waar een leek mee overweg kan zonder problemen. Daarbij komt dat het software-aanbod voor OSX enorm is, zeker ook op het vlak van audio. Naast alle commerciŽle DAW-software en plugins kan je bovendien ook Linux software draaien op OSX (wat onmogelijk is op Windows). Twee vliegen in ťťn klap :-)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten