Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear
Goeie tips alvast, interessante evoluties in Linuxland. Zou je nog wat verder willen uitweiden over je systeem en vooral je praktische ervaringen, ergernissen, beperkingen enzovoorts? Ik kan me voorstellen dat er toch wel wat bij komt kijken eer je sommige hardware draaiende hebt bijvoorbeeld. En screenshots?
|
Ja dat wil ik wel proberen.
Hardware problemen. Heb ik zelf eerlijk gezegd nog niet gehad. Met bepaalde merken zit je goed, met andere iets minder. Het is zoals eerder gezegd wel verstandig om te checken of je hardware ondersteunt wordt, maar mijn ervaring is, dat dit de laatste jaren flink verbetert is.
Er worden ook systemen verkocht met linux software, dan weet je zeker dat je hardware ondersteunt wordt en dat je minder betaalt voor een dergelijke pc. Zie bijv.
-
Dell Home & Home Office | Ubuntu
http://eracks.com/products/Quiet Sys...fig?sku=STUDIO
Zie verder de links in mijn vorige post.
Mijn start met linux was met Ubuntu, een dualboot met XP, wat ik een ieder eerst aanraadt, kun je wennen aan de manier van werken. Het koste mij ongeveer 3 mnd om echt met linux te kunnen werken, maar dat was drie jaar geleden. Ik denk dat het nu ongeveer 2 a 3 weken wennen is.
Hoewel het begin met linux een liefde haat verhouding was, dacht ik wel, zo vind ik dat een pc moet werken en raakte steeds meer verbaast over de software mogelijkheden.
Het mooiste vind ik nog de vrijheid en de baas over je eigen systeem zijn.
Audio software:
Ook eerst een haat/ liefde verhouding, vooral met jack. Was voor mij wat lastig om werkend te krijgen, wist toen ook niet goed waar ik support kon krijgen, maar nu ik het snap vind ik het een zeer ingenieus systeem. Met jack kun je alle mogelijke audio software op linux met elkaar verbinden en syncroniseren: bv midi-sequencer, sampler, drummachine, DAW etc.
Het kan wel eens lastig zijn om audio software goed te laten draaien, omdat het vrij professioneel spul is en niet altijd click en run. Maar de documentatie en howto's worden steeds beter, zeker ook met de komst van
www.linuxmusician.com.
Dat kan dus wel een nadeel zijn, het kost wel wat tijd om een programma echt te leren kennen, maar ik neem aan dat eigenlijk hetzelfde geldt voor Cubase bijv.
Qua ondersteuning heb ik veel aan de linux audio user mailinglist!
Linux-audio-user Info Page
Ook heb ik veel gehad aan dit blog:
Dave Phillips | Linux Journal
Maar ik zou ook zeker kijen, of je vraag stellen hier:
-
LinuxMusicians :: View Forum - HOW TOs , daar zitten ook genoeg NL-sprekende muzikanten.
Een nadeel van linux is wellicht dat vst's in principe niet voor linux gemaakt zijn, maar zoals gezegd, zijn daar wel oplossingen voor en wellicht goede alternatieven.
Voordelen linux:
- baas over eigen systeem
- vrijheid
- stabiel/ veilig/ betrouwbaar
- goede software
- problemen met software kun je makkelijk aankaarten en developers zijn veelal bereidt om snel aan oplossingen te werken (community ).
- goede hulp op fora en mailinglist
Nadeel:
- Het is na jaren windows, wat wennen. Dat is vaak leuk, maar ook wel eens irritant en kost tijd (haat/ liefde).
- De software kan ingewikkeld zijn, dit kan wat tijd kosten.
- Minder goede ondersteuning voor vst's.
- Niet alle hardware wordt ondersteunt (al vraag ik me af of het veel minder is dan onder windows).
Sta je niet open voor een andere manier van werken, wil je zoveel mogelijk click en run en werk je heel veel met VST, dan kun je wellicht het beste op windows blijven.
Sta open voor een andere manier voor werken en wil je weer de baas worden over je eigen systeem en de beschikking hebben over goede software, maar heb je nog je twijfels of gebruik je nog vst etc. Dan kun je wellicht het beste een dualboot nemen. Zelf raad ik dit een beginner aan!
Wil je niet eerst 1000 euro kwijt zijn aan software (XP + Cubase + ... ) voordat je met je hardware bezig wilt, wil je niet dat je pc langzaam dichtslibt. Wil je niet dat Microsoft steeds met nieuwe grappen komt om je op de kosten te jagen. Wil je een veilig en stabiel systeem, waar je zelf de baas over bent. Heb je wellicht een pc die niet meer aan de allernieuwste eisen voldoet? WIl je meer uit je hardware halen.
Bouw dan een dualboot of pleur windows er helemaal af...
Ja een screenshot... heeft niet veel zin denk ik en op de meeste websites van de apps en distro's zijn genoeg screenshots te vinden.. of ff scrooglen.
Een vb van 64studio, met compiz (3d effecten), Jack, Ardour en JAmin.
Screenshots | 64 Studio
Screenshots | Ubuntu Studio
In het blog van Dave Philips worden ook altijd wat screenshots gegeven...
Dave Phillips | Linux Journal
Voor overige software is er natuurlijk gewoon Firefox,
www: OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite etc. etc.