homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-05-2008, 18:11
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Mic shootout Shure SM57 - Fame MS57 - JTS NX-7

Voile, het volgende deel van mijn Mic shootout.

Met van links naar rechts:
  • Shure SM57
  • Fame MS57
  • JTS NX-7
Voorlopig alleen getest op snare, acoustische en elektrische gitaar gaan nog volgen.

De opname is deze keer een beetje anders verlopen.

In de plaats de microfoons elk apart op te nemen, heb ik ze alledrie in tegelijkertijd in dezelfde positie opgenomen (zie foto) elk op een apart kanaal met dezelfde gain settings.
Omdat niet iedereen dezelfde stijl speelt en opneemt, heb ik achtereenvolgens met stokken, met riet en met borsteltjes gespeeld.

Ook dit zijn weer droge 24bit 44,1kHz wave bestanden dus Windows Media Player is a big no no.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav SM57_Snare.wav (4.54 MB, 737x gelezen)
Bestandstype: wav MS57_Snare.wav (4.54 MB, 589x gelezen)
Bestandstype: wav JTS_NX-7_Snare.wav (4.54 MB, 408x gelezen)

Laatst gewijzigd door Pixie; 22-05-2008 om 20:35 Reden: Aanpassen titel voor duidelijkheid
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-05-2008, 20:26
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Mic shootout Shure-Fame-JTS

En dan nu het vervolg.
3 maal acoustische gitaar opgenomen, telkens met een andere microfoon.

De microfoon staat telkens ongeveer 20cm van de gitaar, gericht op de 12de fret.
Voor deze opnamen heb ik de gain een stuk hoger moeten draaien (tot ongeveer 85%) om een acceptabel signaal te krijgen.
Wat me opgevallen is (qua gain), is dat de JTS het gevoeligste is (het signaal is groter bij dezelfde gain) en de Fame het minst gevoelig.
Mijn favoriet voor acoustische gitaar is hier de SM57 (Niet te veel laag, redelijk wat mid en net genoeg hoog). De JTS klinkt hier volgens mij veel te crisp (waarvoor ik hem graag heb op de snare) en doet de gitaar te koud klinken. En dan de MS57, tja? Hierover zwijg ik liever.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav Shure_SM57_AcGuit.wav (5.02 MB, 546x gelezen)
Bestandstype: wav Fame_MS57_AcGuit.wav (4.96 MB, 467x gelezen)
Bestandstype: wav JTS_NX-7_AcGuit.wav (5.05 MB, 349x gelezen)

Laatst gewijzigd door Pixie; 22-05-2008 om 21:06
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-05-2008, 21:38
Senior Member

Reputatie: Zipper is op goeie weg
Standaard Re: Mic shootout Shure SM57 - Fame MS57 - JTS NX-7

Interresant topic! Ik zal morgen even goed luisteren.

Heeft er iemand ook ervaring met de Shure SM57 Beta op elektrische gitaar? Ben benieuwd naar het verschil met de gewone SM 57.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-05-2008, 23:07
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Interessant ze eens naast elkaar zo te horen Pixie. De SM 57 is en blijft toch een goede micro hť ... daarvan heb ik er twee Met de betta heb ik geen ervaring zelf, ook niet in het bezit.

Patrick.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 07:25
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Interessant ze eens naast elkaar zo te horen Pixie. De SM 57 is en blijft toch een goede micro hť ... daarvan heb ik er twee Met de betta heb ik geen ervaring zelf, ook niet in het bezit.

Patrick.
Inderdaad, ikzelf heb er 4 liggen (ze waren indertijd goedkoop in Singapore ). Hij komt er wel degelijk het beste uit (alhoewel ik in de toekomst waarschijnlijk de JTS ga gebruiken voor de snare bij dumopnames).
Qua all round microfoon is hij eigenlijk een must.
Misschien dat ik ze vandaag nog eens test op vocals (met plopscherm).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 11:29
Moderator

Deel drie: Elektrische gitaar.

Spijtig genoeg beschik ik niet over een degelijke gitaar versterker, dus ik heb deze test moeten doen met een klein Randall oefenversterkertje.
Aangezien ik boven in de buurt van mijn DAW geen ruimte heb, heb ik deze opnames dan ook gemaakt in mijn living met mijn Vaio en de Tascam FireOne, wat niet zoveel zou mogen uitmaken, aangezien het hier vooral gaat over het aantonen van de verschillen tussen de microfoons.

Setup:

Ook deze keer heb ik de versterker 3 maal met verschillende microfoons opgenomen. De microfoons stonden telkens opgesteld aan de rand van de luidspreker lichtjes naar binnen gericht.
Ook hier heb ik de gain zowel op de versterker als op de FireOne voor elke opname hetzelfde laten staan.
Elke opname bestaat uit 2 delen:

Eerst clean,

en daarna met overdrive.

Rock on
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: wav MS57_Electric_Guitar.wav (8.64 MB, 481x gelezen)
Bestandstype: wav SM57_Electric_Guitar.wav (7.26 MB, 480x gelezen)
Bestandstype: wav NX-7_Electric_Guitar.wav (8.77 MB, 244x gelezen)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 13:12
Senior Member

Reputatie: Zipper is op goeie weg

Heb even geluisterd, mijn lijstje:

snare: JTS nx7
acc gitaar: Shure sm57
elektrisch gitaar: Shure sm57
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 16:35
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Heb even geluisterd, mijn lijstje:

snare: JTS nx7
acc gitaar: Shure sm57
elektrisch gitaar: Shure sm57
Exact zoals het mijne.
't Is nogmaals bewezen dat zowat iedere homerecorder minstens 1 SM57 in zijn arsenaal zou moeten hebben zitten.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 23:26
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Amaai, diene ms 57 geeft hier een rotte frequentie die op de oren drukt bij de micing van elektrische gitaar, nog goed dat ik mij aan zulke micro's nooit laten vangen heb

k'Zit nu zelf met een vraagje ... neen niet voor dat groot kerk orgel maar is het merk van die NX7 dus eigenlijk JTS ? Eerlijk gezegd is het de eerste keer dat ik er kennis mee maak en hoor, is niet slecht deze.

Patrick.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 24-05-2008, 06:57
Moderator

Yep,
Merk is JTS model NX-7.
Waxx heeft hem indertijd hier vermeld geloof en hij was er toen lovend over.
Als je ziet dat hij maar een fractie kost van de SM57 valt hij qua prijs/kwaliteit ook zeer goed mee.

JTS Wireless Microphone > Products > Wired Microphones > Stage Microphone

Laatst gewijzigd door Pixie; 24-05-2008 om 06:59 Reden: toevoeging link
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten