homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Bekijk resultaten enquÍte: Wat vind jij van het Younison initiatief? (stemming anoniem)
Uitstekend. 1 14.29%
Twijfelachtig. 2 28.57%
Niet akkoord. 1 14.29%
Ik lig er niet van wakker. 3 42.86%
Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquÍte

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 17:14
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Interview Kelvin Smits (Younison) - artiesten aller landen - verenigt u!

Er werd een nieuw item gepost in de homerecording.be content sectie:

Interview Kelvin Smits (Younison) - artiesten aller landen - verenigt u!

Citaat:
<em>De toekomst van de muziekindustrie mee bepalen, dat is de ambitie van Younison. Younison wil dj
Om het originele en complete item te lezen ga je naar Interview Kelvin Smits (Younison) - artiesten aller landen - verenigt u!

Commentaar kan je hieronder geven.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 17:27
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Interview Kelvin Smits (Younison) - artiesten aller landen - verenigt u!

Ik heb er gisteren al eens een kijkje genomen en viel achterover van al dat nieuws.
Heb me onmiddelijk lid gemaakt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 17:43
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Interview Kelvin Smits (Younison) - artiesten aller landen - verenigt u!

[media]http://www.youtube.com/watch?v=gHFFr7FZz-g[/media]
[media]http://www.youtube.com/watch?v=hifVHOQxpuQ[/media]
[media]http://www.youtube.com/watch?v=I31yxufKHoU[/media]

Laatst gewijzigd door billybear; 21-05-2008 om 17:51
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 17:01
Webmaster

even kortsluiten: er loopt momenteel een wat soortgelijke discussie elders op het forum.

Jullie meningen rond het Younison initiatief, de toekomst van de auteursrechten en hoe ze verdeeld moeten worden zijn nog altijd welkom hier!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 18:09
Junior Member

Reputatie: GrowlingJJ is op goeie weg

Hoewel het initiatief op zich zeker geen slecht idee is, stel ik mij toch redelijk wat vragen bij de uitspraken van deze persoon.

Citaat:
Kelvin: Wel een van de eerste en belangrijkste topics op Younison gaat over de Levy tax op private copijen. Een vorm van collectieve inningen die gebeurt door de auteursrechtenorganisaties. De idee is dat als mensen copijen maken van aangekochte muziek, de artiesten verlies lijden, en dat ze hiervoor vergoed moeten worden. Al bij al een nobel idee.
Die taks is mijns inziens helemaal geen nobel idee. De taks is ingevoerd als vergoeding voor de artiest bij het kopiŽren van een legaal aangeschafte CD voor eigen gebruik, bv. een kopie van een CD die je in de wagen houdt, een veiligheidskopie voor als het origineel kapot gaat en dergelijke meer. Dat de artiesten verlies lijden door dergelijke kopieŽn is enkel waar wanneer iedereen voor dergelijke legitieme zaken zou verplicht worden om een nieuwe CD te kopen, wat compleet ridicuul is natuurlijk. Als je een CD koopt, moet je daarmee mogen doen wat je wilt, zolang het binnen de familiale kring (brede zin van het woord) blijft, inclusief reservekopieŽn. Waarom een muzikant daar een vergoeding voor zou moeten krijgen is mij een raadsel.

Ik kan de reacties wel raden dat iedereen weet dat lege CD's ook gebruikt worden om illegaal CD's te kopiŽren, maar dat is niet aan de orde aangezien deze taksen zijn ingevoerd als een vergoeding voor het legaal kopiŽren, een volledig absurd feit. Als men een extra taks wilt invoeren ter vergoeding van het illegaal kopiŽren moet men dat dan ook apart invoeren en niet onder het mom van ťťn ridicuul stuk wetgeving.

En dan was er nog deze uitspraak:
Citaat:
Kelvin: Nee, en daarvan is quasi niks uitgekeerd, In ieder geval niet aan de rechthebbenden, de artiesten. De Eurocraten waren belast met een onderzoek naar deze inningsvormen, en wilden daar een technologisch alternatief tegenover stellen, de toenmalige DRM (Digital Rights Management , nvdr), die het mogelijk zou maken om, mits verdere uitwerking van de techniek, een “a la carte” systeem te presenteren die ervoor zou zorgen dat ongeacht welk nummer er gecopierd wordt, de retributie terecht zou kunnen komen.
Hoewel er verschillende vormen van DRM bestaan, hebben ze praktisch allemaal het nadeel dat ze niet afspeelbaar zijn op spelers die het niet ondersteunen. Doordat er vaak een patent berust op een DRM techniek verhindert dat dat zulks een bestand kan afgespeeld worden door een speler die geen licentiegelden betaalt, zoals wel te verwachten valt bij een opensource programma bijvoorbeeld. Daarnaast is DRM verschrikkelijk restrictief, plots dicteert de technologie jou wat je al dan niet mag doen met een bestand, ook al geeft de wet jou bijvoorbeeld meer rechten dan het bestand zelf! Omwille van die redenen is DRM verschrikkelijk slecht voor de consument en is het dan ook goed dat het is afgeschoten.

Verder kan ik nog enorm veel technologische vraagtekens stellen bij zulk een systeem van DRM. Ik heb zo'n vermoeden dat ook een retributie systeem hoegenaamd niet compatibel zal zijn met allerlei verschillende muziekafspeelprogramma's.

Dan nog een laatste quote.
Citaat:
Kelvin: Indien je je inschrijft bij een auteursrechtenorganisatie, omwille van de bescheming van je werk, dan bestaat er een makkelijkere en onfeilbare methode die niet je rechten opeist: stuur je nummers aangetekend aan jezelf op , en laat de verpakking dicht als je het aankrijgt, zodoende bestaat er een dagstempel op je werk dat , indien je het nodig zou hebben , voor een rechtbank afdwingbaar is. Als je je werk uitbrengt , doet een auteursrechtenorganisatie natuurlijk de inningen. Dan zou in principe ook statements moeten krijgen, dus dat is een andere motivatie van inschrijving die zeker als je verkoopt zijn nut heeft.
Dat heet in Engelse termen het "poor man's copyright" en er is een site die heel goed uit de doeken doet waarom dit in een rechtszaak met een andere partij die een beetje bij de pinken is heel gemakkelijk kan verworpen worden als bewijsmateriaal. Je kan immers altijd een ongesloten envelop versturen naar jezelf en daar later een CD instoppen. Pas als je echt een zegel (met een datum die geauthenticeerd is!) zou gezet hebben die sowieso moet verbroken worden wanneer de envelop wordt opengedaan zou je allicht iets rechtsgeldig kunnen hebben.

Wat er in principe zou moeten komen is een overheidsorgaan dat zich bezighoudt met de registratie van rechten, op een moderne manier door het uploaden van een mp3'tje, tegen een lage kost per registratie. Met een registratie die hernieuwd moet worden na een bepaalde periode om het auteursrecht te kunnen behouden (in plaats van automatisch tot 70 jaar na de dood bij creatie, wat compleet absurd is) en met een meldingsplicht dat op een bepaald werk op een bepaalde datum het auteursrecht is aangevraagd. Zie ook Lawrence Lessig zijn boek Free Culture bijvoorbeeld.

*edit* Blijkbaar kan ik mij dus ook niet registreren op die site, aangezien je al akkoord moet gaan met het feit dat artiesten vergoed zouden moeten worden voor privťkopies ... briljant, gooi de artiesten die het daar niet met eens zijn maar al uit je lobbygroep ...

Laatst gewijzigd door GrowlingJJ; 23-05-2008 om 18:15
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 23-05-2008, 21:59
Junior Member

Reputatie: Erik van der Leest is op goeie weg

auterusrechten
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-05-2008, 15:42
Senior Member

Reputatie: AzimuthZero is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GrowlingJJ Bekijk bericht
Dat heet in Engelse termen het "poor man's copyright" en er is een site die heel goed uit de doeken doet waarom dit in een rechtszaak met een andere partij die een beetje bij de pinken is heel gemakkelijk kan verworpen worden als bewijsmateriaal. Je kan immers altijd een ongesloten envelop versturen naar jezelf en daar later een CD instoppen. Pas als je echt een zegel (met een datum die geauthenticeerd is!) zou gezet hebben die sowieso moet verbroken worden wanneer de envelop wordt opengedaan zou je allicht iets rechtsgeldig kunnen hebben.

Wat er in principe zou moeten komen is een overheidsorgaan dat zich bezighoudt met de registratie van rechten, op een moderne manier door het uploaden van een mp3'tje, tegen een lage kost per registratie. Met een registratie die hernieuwd moet worden na een bepaalde periode om het auteursrecht te kunnen behouden (in plaats van automatisch tot 70 jaar na de dood bij creatie, wat compleet absurd is) en met een meldingsplicht dat op een bepaald werk op een bepaalde datum het auteursrecht is aangevraagd. Zie ook Lawrence Lessig zijn boek Free Culture bijvoorbeeld.
Ik heb ook altijd serieuze vraagtekens geplaatst bij dat "stempeltje van de Post" dat zou moeten dienen als registratie en of bescherming van je werken. Iets als SABAM zet ook geen stempels of registraties op CD's. Die ontvangen alleen maar teksten en partituren. Dus wanneer het ooit tot een rechtszaak zou komen, dan trekt de partij met dat enveloppeke met die poststempel toch altijd aan het kortste eind. Ik deel je mening op sommige vlakken betreffende dat Younison-gebeuren. In feite zou het allemaal veel simpeler en vlotter moeten kunnen. Artiesten/componisten en auteurs brengen vaak niets uit omdat ze schrik hebben dat ze heel die mallemolen moeten doorlopen en uiteindelijk nog altijd met hun rug tegen de muur staan wanneer het erop aankomt. Sommige organisaties bieden alternatieven, maar uiteindelijk blijken die ook niet altijd waterdicht te zijn. Als je het echt puur save wil spelen, dan ga je via een gerechtsdeurwaarder of via een notaris. Maar dat kost volgens mij wel een pak geld!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-06-2008, 12:14
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

En paar kanttekeningen bij Younison door Ben Derydt, film- en theaterregisseur:

Younison is a scam?

Met een verhelderend antwoord van Kelvin zelve...

IZ.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-06-2008, 17:47
Webmaster

Yep, en nog een antwoord van Ben Derydt op het antwoord van Kelvin:

http://benderydt.com Blog Archive Voor Kelvin

Ik vraag me af hoe andere homerecorders daar tegenover staan?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-06-2008, 18:53
Junior Member

Reputatie: GrowlingJJ is op goeie weg

Jammer dat Ben Deryck de vraag niet stelt waarom de privťkopie-vergoeding nodig is. Ik zou daar wel eens een deftig antwoord van de heer Kelvin Smits op willen krijgen, cfr. mijn eerdere post. Voor de rest mooi tekstje dat duidelijk weergeeft wat er zoal mis is met DRM (naast het feit dat DRM-systemen de neiging hebben om je minder rechten te geven dan waar je wettelijk gezien recht op hebt).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten