homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 14:16
Active Member

Reputatie: Geoffrey is op goeie weg
Standaard Cakewalk Sonar home studio 6 / XL

Hallo allemaal,

ik ben aan het kijken naar een degelijk software programma voor het opnemen van muziek met mijn pc. Ik heb een aantal programma's bekeken en ook op dit forum kwam ik vooral Cubase & Cakewalk Sonar tegen. Echter hebben deze twee softwares ieder nog eens tal van speciale versies waar ik door de bomen het bos niet meer door ben gaan zien. Zo heeft de Sonar de Home Studio 6 & XL editie, maar ook een producers edition. Kan ik uit de voete met één van de home studio edities of ben ik nagenoeg verplicht om voor de producers editie te gaan wil ik niet constant op beperkingen stuiten?

Doel van het programma is het opnemen van o.a. gitaar, synth, piano & zang en het op punt zetten van de sound, al dan niet met de nodige effecten eronder.

Waarom ik niet voor Cubase ga is een vraag die ik hier sowieso voorbij zie komen, en daar kan ik een relatief éénvoudig antwoord op geven. Ik ben nog wat nieuw in het hele digitale gebeuren (op dit vlak althans) en wil eerst even de kat uit de boom kijken. Daarnaast zie ik toch een duidelijk verschil in de interface van beide programma's en in de winkel kwam de Sonar een stukje duidelijker uit. Nugoed, in een winkel heb je natuurlijk ook niet echt de tijd en de ruimte om een programma goed te testen, en ik verkeek me waarschijnlijk gewoon op de vele functies in Cubase die open stonden, maar een eerste indruk doet veel natuurlijk.

De hamvraag van deze topic is dus éénvoudig. Als ik voor Sonar kies, voor welke versie ga ik dan het beste? Ik ben geen prof (lang niet), ben nog vollop aan het leren, maar wil toch degelijk uit de voeten kunnen.

Alvast bedankt!

Geoffrey
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 15:33
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Cakewalk Sonar home studio 6 / XL

Van Sonar ken ik niets, dus daar kan ik je niet mee helpen maar ik wil je wel zeggen dat je eventueel nog een ander alternatief hebt, namelijk Reaper ( REAPER | About ). Reaper is non expiring shareware (maar koop a.u.b. een licentie als jehet blijft gebruiken, kost nog geen €50 ) en kan alles wat je als beginner nodig hebt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 15:59
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Van Sonar ken ik niets, dus daar kan ik je niet mee helpen maar ik wil je wel zeggen dat je eventueel nog een ander alternatief hebt, namelijk Reaper ( REAPER | About ). Reaper is non expiring shareware (maar koop a.u.b. een licentie als jehet blijft gebruiken, kost nog geen €50 ) en kan alles wat je als beginner nodig hebt.
Hallo Pixie,

bedankt voor de info! Ik zal de website en het programma vanavond even bekijken. Mocht het me bevallen en ik blijf het gebruiken koop ik als vanzelfsprekend een licentie!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-05-2008, 20:05
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geoffrey Bekijk bericht
Hallo allemaal,

ik ben aan het kijken naar een degelijk software programma voor het opnemen van muziek met mijn pc. Ik heb een aantal programma's bekeken en ook op dit forum kwam ik vooral Cubase & Cakewalk Sonar tegen. Echter hebben deze twee softwares ieder nog eens tal van speciale versies waar ik door de bomen het bos niet meer door ben gaan zien. Zo heeft de Sonar de Home Studio 6 & XL editie, maar ook een producers edition. Kan ik uit de voete met één van de home studio edities of ben ik nagenoeg verplicht om voor de producers editie te gaan wil ik niet constant op beperkingen stuiten?

Doel van het programma is het opnemen van o.a. gitaar, synth, piano & zang en het op punt zetten van de sound, al dan niet met de nodige effecten eronder.

Waarom ik niet voor Cubase ga is een vraag die ik hier sowieso voorbij zie komen, en daar kan ik een relatief éénvoudig antwoord op geven. Ik ben nog wat nieuw in het hele digitale gebeuren (op dit vlak althans) en wil eerst even de kat uit de boom kijken. Daarnaast zie ik toch een duidelijk verschil in de interface van beide programma's en in de winkel kwam de Sonar een stukje duidelijker uit. Nugoed, in een winkel heb je natuurlijk ook niet echt de tijd en de ruimte om een programma goed te testen, en ik verkeek me waarschijnlijk gewoon op de vele functies in Cubase die open stonden, maar een eerste indruk doet veel natuurlijk.

De hamvraag van deze topic is dus éénvoudig. Als ik voor Sonar kies, voor welke versie ga ik dan het beste? Ik ben geen prof (lang niet), ben nog vollop aan het leren, maar wil toch degelijk uit de voeten kunnen.

Alvast bedankt!

Geoffrey
Als je voor Sonar kiest, lang geen prof bent & nog volop aan't leren, en toch degelijk uit de voeten wil kunnen .... koop dan Sonar 7 PE en wordt een prof die studiegewijs degelijk uit de voeten gaat kunnen gaan!

Ik wil je een geheimpje verklappen,
Een verschil tussen Cakewalk en Cubase bestaat eigenlijk niet echt, in mijn ogen ...
Gesproken, in de contekst dat je een newbee bent, en wilt instappen met een DAW.

Het zijn uiteindelijk de ervaringen van hun gebruikers geweest die Sonar, Cubase, ... door de jaren heen, op hun huidige software-niveau hebben gebracht.
Daarom denk & bedenk ik steeds weer;
Hoe is het mogelijk dat je iets wil aanschaffen, wat je niet kent?!
Onmogelijk!
Schaf je iets aan dat betrekking heeft met wat je wil gaan doen EN wil kunnen. Daarbij is de tip die Pixie je aanreikt, bijv. Reaper, een godsgeschenk!
Naarmate je kennen, kunnen en eventuele vorderingen, ga je toch, vroeg of laat meer geinteresseerd geraken in die technieken, die bij jou en je setup, het meest voor de hand komen te liggen ...

Het is mede door je eigen ervaringen, dat nieuwe (software) mogelijkheden zich aan jou horizon aanbieden ...

En omgekeerd; Het is niet omdat er fantaschtische DAW-softwareprogramma's te koop zijn, dat jij een nood hebt aan een nog bangelijkere software om een geluid te kunnen vastleggen op een computer.

Daarom heb ik ook enkele vraagjes aan jou!?
Producer in spé?
Speel je zelf een instrument?
Welke software gebruik je vandaag?

'k blijf uiteraard nieuwsgierig!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-05-2008, 01:18
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PM-Studio-Project Bekijk bericht
Als je voor Sonar kiest, lang geen prof bent & nog volop aan't leren, en toch degelijk uit de voeten wil kunnen .... koop dan Sonar 7 PE en wordt een prof die studiegewijs degelijk uit de voeten gaat kunnen gaan!

Ik wil je een geheimpje verklappen,
Een verschil tussen Cakewalk en Cubase bestaat eigenlijk niet echt, in mijn ogen ...
Gesproken, in de contekst dat je een newbee bent, en wilt instappen met een DAW.

Het zijn uiteindelijk de ervaringen van hun gebruikers geweest die Sonar, Cubase, ... door de jaren heen, op hun huidige software-niveau hebben gebracht.
Daarom denk & bedenk ik steeds weer;
Hoe is het mogelijk dat je iets wil aanschaffen, wat je niet kent?!
Onmogelijk!
Schaf je iets aan dat betrekking heeft met wat je wil gaan doen EN wil kunnen. Daarbij is de tip die Pixie je aanreikt, bijv. Reaper, een godsgeschenk!
Naarmate je kennen, kunnen en eventuele vorderingen, ga je toch, vroeg of laat meer geinteresseerd geraken in die technieken, die bij jou en je setup, het meest voor de hand komen te liggen ...

Het is mede door je eigen ervaringen, dat nieuwe (software) mogelijkheden zich aan jou horizon aanbieden ...

En omgekeerd; Het is niet omdat er fantaschtische DAW-softwareprogramma's te koop zijn, dat jij een nood hebt aan een nog bangelijkere software om een geluid te kunnen vastleggen op een computer.

Daarom heb ik ook enkele vraagjes aan jou!?
Producer in spé?
Speel je zelf een instrument?
Welke software gebruik je vandaag?

'k blijf uiteraard nieuwsgierig!
Beste PM-Studio-Project,

bedankt voor de reactie! Wat betreft Uw vragen:

1.) Ik hoop ooit de titel van producer te mogen dragen, absoluut.
2.) Ik speel gitaar en ben een tijdje terug begonnen met mijn eerste Synth.
3.) Ik heb tot op heden niks met muziek gedaan buiten het beluisteren en spelen op mijn gitaar / synth.

Enige tijd terug heb ik enkele boeken / curcussen ter hand genomen om de (basis)theorie onder de knie te krijgen. Wat doet wat en waar moet je op letten bij welk proces. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik het meer wil "ondervinden" dan uit de boekjes te halen. Me dunkt dat ook hier geldt dat je de beste ervaring op doet uit de praktijk. Of vergis ik mij hierin?

Mvg,

Geoffrey
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-06-2008, 23:05
Junior Member

Reputatie: seraus is op goeie weg

hallo

ik heb de programma van sonar home studio 6.
en ik heb het niet helemaal onder de knie ik krijgt geluid eruit maar met kraken

en ook niet van alle synth rack:
cakewalk tts-1---------niet
cyclone----------------wel
dreamstation Dxi2-------wel
rolandgroove synth-----niet
dropzone---------------wel
Sqaure-----------------wel

normal moet het ook via allemaal toch?
en hoe krijg ik den de kraak eruit?

gr seraus
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-06-2008, 04:54
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seraus Bekijk bericht
hallo

ik heb de programma van sonar home studio 6.
en ik heb het niet helemaal onder de knie ik krijgt geluid eruit maar met kraken

en ook niet van alle synth rack:
cakewalk tts-1---------niet
cyclone----------------wel
dreamstation Dxi2-------wel
rolandgroove synth-----niet
dropzone---------------wel
Sqaure-----------------wel

normal moet het ook via allemaal toch?
en hoe krijg ik den de kraak eruit?

gr seraus
Heeft niets te maken met Sonar of de synths, wel met je geluidskaart en/of je computer.
Gebruik de zoekfunctie eens en zoek naar 'latency'.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten