homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 18:03
Junior Member

Reputatie: GreenElien is op goeie weg
Standaard Emagic Logic Platinum 5.5.0

Hoi allemaal,

Ik ben Eline en speel keyboard/drums.
Ik heb echter maar één groot probleem.

Ik heb een keyboard Yamaha DGX 300 en om op te nemen gebruik ik Logic Platinum 5.5.0. Via MidiKabel naar PC verbonden.
Ik krijg niet de juiste geluiden van mijn keyboard door, daar zitten rond de 600 geluiden op (keyboard), maar in het programma zelf maar 128 (de standaard geluiden).

Bij 'Icoon' kan je kiezen tussen de 'drivers' zeg maar. No driver, Microsoft GS Wavetable software en MP4-401, ik heb nu dus op de Mircosoft GS Wavetable staan, omdat dat wel lukt. Het opnemen werkt wel goed, alleen de geluiden en ik wil graag dat die het ook doen dus alle 600 geluiden.

Daarnaast nog een klein probleempje: Als ik mijn song opsla als Midifile en hem vervolgens open in Winamp dan hoor ik alleen maar de piano geluiden en drums, ook heel raar.

Weet iemand wat er aan de hand is?
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Eline.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 18:52
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Emagic Logic Platinum 5.5.0

Dag Eline,

Volgens mij ken je niet echt het verschil tussen midi en audio. Lees eerst eens de beginnersgids --> Homerecording: hoe beginnen? | Homerecording.be
Daar staat eigenlijk alles in wat je moet weten over het grote verschil tussen midi en audio.

Eens dat je dat door hebt, moet je bij 'Icoon' de midi-uitgang van je PC aanduiden waar een kabel naar je midi-in poort op je DGX 300 gaat (zowel in en uit op de pc en het keyboard moeten aangesloten zijn met mekaar).
Vervolgens moet je dan de uitgangen ('line out' of iets in die trend) op je keyboard aansluiten op de line-in van je pc geluidskaart om hiervan een opname te maken die anderen kunnen beluisteren met het geluid van de DGX (als iemand anders een .mid bestand afspeelt op zijn pc wordt dit met de standaard ingebouwde synth van de geluidskaart of windows wavetable afgespeeld, en dat klinkt nooit erg mooi)

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 21:50
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

Als je met een instrument binnen logic wil werken met midi moet je eerst dat instrument aanmaken in het environment window. Daar creeer je eerst een multi instrument(als je meerdere midi kanalen wil gebruiken). Je selecteerd het icoon dat verschijnt en selecteerd de kanalen die je wil gebruiken. Geef het de naam DGX 300. Aan de linker zijkant van het environment window moet je ook de midipoort toewijzen waar het instrument aanhangt.
Als dat in orde is en je gaat terug naar het arrangement window zal je dgx 300 zien verschijnen tussen de midi instrumenten met de toegewezen kanalen

succes

Laatst gewijzigd door Question; 18-05-2008 om 21:53
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 05:34
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Een multi-instrument in Logic heeft 128 GM klanken per bank. De DGX300 werkt met de (Yamaha) XG standaard, waarvan slechts enkele klanken overeenkomen met GM (bvb de drum op kanaal 10 en de piano op kanaal 1). Dus zou je in je multi-instrument in Logic alle klanken een nieuwe naam moeten geven die overeenkomt met XG, een beestenwerk. En bovendien nieuwe banken van 128 klanken aanmaken...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 08:59
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

tja, is wat verwarrend hier. Eline, kan je de yamaha aansturen via midi vanuit logic. Of is het probleem enkel de namen in je bank die niet overeen komen met de namen van je yamaha?

Die namen zijn niet zo belangrijk tenzij je uit het hoofd weet welk geluid er achter elke naam zit.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 18:06
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

in de nieuwe Logic (7.2 en 8) zitten alleszins de XG-banken (voor de Yamaha CS1 en CS2) maar ik weet niet meer of die ook al in 5.5.0 zaten. Indien wel heb je die maar te selecteren in je multi instrument en dan zie je de namen van de instrumenten.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten