homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 14:24
Senior Member

Reputatie: peter321 is op goeie weg
Standaard ORTF positie heeft iemand ervaring ermee?

this om een vleugel opte nemen, is mij aangeraden om zo opte nemen. had ik echter nog nooit van gehoord, dus mijn vraag, heeft er iemand ervaring mee?

greetings Peter

ORTF stereo technique - Wikipedia, the free encyclopedia

Laatst gewijzigd door peter321; 02-10-2008 om 09:48
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 14:49
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: ORTF positie heeft iemand ervaring ermee?

Ik heb hier een orkest mee opgenomen met slechts alleen deze opstelling. Het mooie is dat je een perfect stereo-beeld krijgt.
Ik moet wel zeggen dat ik dit niet in combinatie met een vleugel geprobeerd heb. Is het dan de bedoeling dat je dan relatief close miced ?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 16:20
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door classa50 Bekijk bericht
Ik heb hier een orkest mee opgenomen met slechts alleen deze opstelling. Het mooie is dat je een perfect stereo-beeld krijgt.
Ik moet wel zeggen dat ik dit niet in combinatie met een vleugel geprobeerd heb. Is het dan de bedoeling dat je dan relatief close miced ?
hangt nog van de ruimte af die ik moet uitchecken. ma zelfs als de ruimte klein is werd mijn dat aangeraden. grtz peter
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 17:05
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Infeite is de ORTF meestal zo bekend als de XY opstelling, de ORTF heeft uiteraard een breder stereospectrum, daarom werd die in het begin toegepast voor grote brede opstellingen zoals een symfonie orkest.

O.a. De portable Zoom H2 heeft naast de XY ook aan de andere zijde een ORTF wat hem voor veel zaken inzetbaar maakt.

Voor piano heb ik tot nu toe nog geen ORTF opstelling gedaan met losse microfonen maar wel weet ik een toepassing met PZM micro's. Pressure, die dus op de druk reageren van de muziek en het rechtstreeks geluid dus opnemen, hierbij wordt met twee gewerkt waarop één onder de vleugel komt te liggen en één op de onderkant van het openstaand deksel (vleugel) van de piano word bevestigd met tape. Dit verhoogd ook nogmaals de basrespons omdat, hoe groter het oppervlak van de pressureplaat hoe beter.

Patrick.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 17:25
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Infeite is de ORTF meestal zo bekend als de XY opstelling, de ORTF heeft uiteraard een breder stereospectrum, daarom werd die in het begin toegepast voor grote brede opstellingen zoals een symfonie orkest.

O.a. De portable Zoom H2 heeft naast de XY ook aan de andere zijde een ORTF wat hem voor veel zaken inzetbaar maakt.

Voor piano heb ik tot nu toe nog geen ORTF opstelling gedaan met losse microfonen maar wel weet ik een toepassing met PZM micro's. Pressure, die dus op de druk reageren van de muziek en het rechtstreeks geluid dus opnemen, hierbij wordt met twee gewerkt waarop één onder de vleugel komt te liggen en één op de onderkant van het openstaand deksel (vleugel) van de piano word bevestigd met tape. Dit verhoogd ook nogmaals de basrespons omdat, hoe groter het oppervlak van de pressureplaat hoe beter.

Patrick.

TOT ZOVER

km 184 koppel ga ik xy of ortf plaatsen, op de plek aan de hand van de ruimte
aea r92 als roommic voor piano en viool
md 421 onder de vleugel bij de bassen ( als tryout?!)
brauner phantom bij de viool.

in zoverre dacht ik toch ook als de ruimt teklein is dat ortf opstelling twijfelachtig word, ma ik ga toch ook eerst eens luisteren
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 09:17
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Infeite is de ORTF meestal zo bekend als de XY opstelling, de ORTF heeft uiteraard een breder stereospectrum, daarom werd die in het begin toegepast voor grote brede opstellingen zoals een symfonie orkest. O.a. De portable Zoom H2 heeft naast de XY ook aan de andere zijde een ORTF wat hem voor veel zaken inzetbaar maakt.
Zonder pedant te willen klinken, toch eventjes uitkijken met de terminologie hier: XY stereo is een coincident-techniek, waarbij twee capsules met een gerichte karakteristiek ruimtelijk op hetzelfde punt staan en de stereoinformatie wordt afgeleid op basis van het verschil in geluidsdruk tussen beide capsules. ORTF combineert die techniek met een AB-configuratie, waarbij twee omnidirectionele capsules (ORTF: cardio's) op een afstand (ORTF: 17cm) van elkaar staan en het stereobeeld wordt bepaald in functie van relatieve tijd- en amplitudeverschillen in het signaal. ORTF levert doorgaans een iets breder stereobeeld op, maar is absoluut niet even fasecoherent als XY.

Verder begrijp ik niet goed hoe ze het bij Zoom voor mekaar krijgen om ORTF stereo te produceren met capsules die amper 4cm uit elkaar staan, in plaats van de vereiste 17cm - tenzij ze via de software kunstmatige faseverschillen creëren, wat het resultaat uiteraard zou compromitteren.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 11:26
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Hey,

heb zelf als pianist tijdens mijn producer-opleiding in Gent heel wat ge-experimenteerd met opstellingen voor een goede captatie van een vleugel.

Let alvast op dat je met ORTF niet te dicht bij de bron gaat. Je centrum is erg kwetsbaar met die hoek van 110 graden.

Er zijn veel pianisten die er voor kiezen de piano te pannen zoals ze er zelf achter zitten, dus bassen links tot helemaal omhoog rechts. In ensemble kan je je die ruimte meestal niet zo permiteren. Solo is dit idee echt wel ok en voor opname hiervan kan het in een goede ruimte geweldig gaan klinken wanneer je het bovendeksel van de vleugel (voorzichtig) helemaal er af haalt. Die klep is geweldig om de klank de zaal/kamer in te projecteren, maar voor opname vanuit pianistenperspectief zit die dik in de weg.
Wat je nu nodig hebt zijn twee grote boomstatieven met hetzij een U87, hetzij een C414 aan elk en deze XY op een denkbeeldige as doorheen het middenvan de snaren te richten (dus niet evenwijdig met de toetsen). Afstand ongeveer een meter boven het klankbord of closer naar believen. Werk met akkoustische schermen rond de vleugel om zijwaarts uit de kamer te weren waar nodig.

Voor de klassieke ruimtelijk opname vond ik het resultaat eigenlijk het natuurlijkste op een afstand van 2,5 meter twee U87's A-B opgesteld (op het oor) en het diafragma gericht naar de buitengrenzen van de piano : A \piano /B maar wel op een hoogte van iets meer dan 2 meter ongeveer, zoek naar het midden van de hoek die de openstaande klep t o v het klankbord maakt. De AB opstelling moet wel in een goede hoek staan t o v de vorm eigen aan het instrument (dus zeker niet loodrecht t o v het toetsenbord) .Het totaal stereobeeld is groot en natuurlijk, mono heb je heel wat problemen, maar dat zou je niet mogen schelen tenzij het op een regionale televisiezender moet uitgezonden worden.

Probeer je room 'wet' op te nemen. Gebruik hiervoor akkoustische schermen. Klinkt helemaal af als je deze roommics dan gecompresseerd naar een goeie reverb stuurt zonder zelf mee in de mix te sturen (fader pre send en dan fader down)

,yeH

Laatst gewijzigd door jeroen.grommen; 19-05-2008 om 11:33
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 11:34
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Heel pertinente opmerkingen van Jeroen. Dit artikel zet je opties ook nog eens mooi op een rijtje:

Recording the Grand Piano

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 11:34
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.grommen Bekijk bericht
Hey,

heb zelf als pianist tijdens mijn producer-opleiding in Gent heel wat ge-experimenteerd met opstellingen voor een goede captatie van een vleugel.

Let alvast op dat je met ORTF niet te dicht bij de bron gaat. Je centrum is erg kwetsbaar met die hoek van 110 graden.

Er zijn veel pianisten die er voor kiezen de piano te pannen zoals ze er zelf achter zitten, dus bassen links tot helemaal omhoog rechts. In ensemble kan je je die ruimte meestal niet zo permiteren. Solo is dit idee echt wel ok en voor opname hiervan kan het in een goede ruimte geweldig gaan klinken wanneer je het bovendeksel van de vleugel (voorzichtig) helemaal er af haalt. Die klep is geweldig om de klank de zaal/kamer in te projecteren, maar voor opname vanuit pianistenperspectief zit die dik in de weg.
Wat je nu nodig hebt zijn twee grote boomstatieven met hetzij een U87, hetzij een C414 aan elk en deze XY op een denkbeeldige as doorheen het middenvan de snaren te richten (dus niet evenwijdig met de toetsen). Afstand ongeveer een meter boven het klankbord of closer naar believen. Werk met akkoustische schermen rond de vleugel om zijwaarts uit de kamer te weren waar nodig.

Voor de klassieke ruimtelijk opname vond ik het resultaat eigenlijk het natuurlijkste op een afstand van 2,5 meter twee U87's A-B opgesteld (op het oor) en het diafragma gericht naar de buitengrenzen van de piano : A piano /B maar wel op een hoogte van iets meer dan 2 meter ongeveer het midden van de hoek die de openstaande klep t o v het klankbord maakt. De AB opstelling moet ik een goede hoek staan t o v de vorm eigen aan het instrument (dus zeker niet loodrecht t o v het toetsenbord) .Het totaal stereobeeld is groot en natuurlijk, mono heb je heel wat problemen, maar dat zou je niet mogen schelen tenzij het op een regionale televisiezender moet uitgezonden worden.

Probeer je room 'wet' op te nemen. Gebruik hiervoor akkoustische schermen. Klinkt helemaal af als je deze roommics dan gecompresseerd naar een goeie reverb stuurt zonder zelf mee in de mix te sturen (fader pre send en dan fader down)

,yeH
megamooi gezegd. kan ik ook met mijn KM184 xy opnemen? heb je daar goede ervaring mee? ik wou ze iets meer dan een meter van de snaren houden, int midden van de piano en in de helft naar achter. ik heb ook nog de ribbon om die als room te gebruiken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-05-2008, 11:43
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter321 Bekijk bericht
megamooi gezegd. kan ik ook met mijn KM184 xy opnemen? heb je daar goede ervaring mee? ik wou ze iets meer dan een meter van de snaren houden, int midden van de piano en in de helft naar achter. ik heb ook nog de ribbon om die als room te gebruiken.
Moet zeker lukken met je Neumanns. Afhankelijk van het instrument en de ruimte hebben ze soms wat de neiging vrij wollig te gaan klinken, dus zet zeker een hoofdtelefoon op als je ze plaatst. Een goeie meter buiten het instrument lijkt me een bruikbaar uitgangspunt, maar wees niet bang om te experimenteren in afstand en hoogte. 't Blijft een moeilijk beestje om te temmen...

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten