homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-05-2008, 22:15
Junior Member

Reputatie: ShaiNe is op goeie weg
Standaard hulp bij keuze homestudio-onderdelen

Hallo iedereen,

Ik ben van plan een minihomestudio te bouwen.

Wat ik wil creŽren:
  1. geluiden (noise) op locatie opnemen en deze thuis bewerken.
  2. zang opnemen (vooral vrouwenstemmen).
  3. Sporadisch ook een akoestisch instrument opnemen zoals cello, piano.

Wat inspireert mij:
  • Aphex Twin
  • Boards Of Canada
  • Tortoise
  • Smog
  • Sonic Youth
  • Electro, speedcore, noisecore

Welke eisen heb ik:

De opnamekwaliteit is geen topprioriteit (leve ruis!). Dit doe ik als statement en als reactie op al degenen die massaís geld geven aan hun muziekstudio om er dan kl*temuziek mee te maken (dus graag lo-fi). Zolang de klank helder en natuurlijk blijft kan ik er mee leven. Daarom wil ik met een beperkt budget werken.
Alle onderdelen moeten gemakkelijk te verkrijgen zijn in BelgiŽ.

Wat heb ik al in mijn bezit:
  • Computer: AMD X2 5000 @3,2Ghz, 4GB RAM, 2x160GB + 3x1TB, 780G mobo, Win XP)
  • Hoofdtelefoon: AKG K141 studio
  • Mixer: Behringer XENYX 1002FX
  • Monitors: Behringer MS40
  • Audio interface: Terratec Phase 26 USB

Wat denk ik nog nodig te hebben en wat heb ik in gedachten:
  • Midi-keyboard: CME UF 5 of Edirol PCR 300
  • Recorder: Zoom H2
  • Microfoon(Ďs) + statief + kabel: geen idee (statief liefst met 3 armen)
  • Software: geen idee

Welke vragen heb ik aan jullie:
  1. Welke onderdelen die ik al in mijn bezit heb, voldoen niet aan wat ik wil creŽren of zijn overbodig?
  2. Mis ik onderdelen die ik denk nodig te hebben?
  3. Welke onderdelen die ik denk nodig te hebben raden jullie me aan?
  4. Bestaat er degelijke opensource software (gratis dus) die relevant is aan wat ik wil creŽren?
  5. En wat met de akoestiek? Hoe pas ik er goedkoop en gemakkelijk een mouw aan dat het niet zo opvalt, dat mijn muziek in een kamer is gemaakt/opgenomen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 16-05-2008, 22:16
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg
Standaard Re: hulp bij keuze homestudio-onderdelen

1.
Je Terratec Phase 26 zou ik vervangen door een interface met microfooningangen,
de Terratec is meer geŲrienteerd naar DJ's.

Het Behringer mengpaneeltje zal in het opnameproces overbodig worden. Je plaats liefst zo weinig mogelijk apperatuur tussen je microfoon en je interface ( tenzij je wťťt welke apperatuur en waarom. )

De andere apparatuur volstaat zeker!

2&3

De Zoom H2 is al een goed begin om je omgevingsgeluid op te nemen.
Maar om stem, cello, piano op te nemen gebruik je beter een andere usb of firewire interface. Ze bestaan in alle geuren, kleuren en prijzen.
Wil je in de prijsklasse van je Terratec blijven is een kanshebber de Tascam US122, deze heeft 2 microfooningangen.

Dan heb je natuurlijk nog een microfoon nodig om je instrumenten op te nemen.
Ook dit is een studie op zich. Zeker als je een groot budget hebt.
Met een budget tot 100 euro kom je al snel bij een Shure SM58, een live-microfoon
maar met een goede reputatie voor de kleinere ( en soms ook grotere ) , studio.

4.

Ja, reaper: REAPER | About
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-05-2008, 01:18
Junior Member

1. Zal het mengpaneel dan zoveel afdoen aan de kwaliteit van de muziek, nu de microfoon via het mengpaneel naar de audio interface moet? Want ik weet niet of het de moeite loont om speciaal daarvoor een andere geluidskaart te kopen.

2&3. Zang ga ik enkel thuis opnemen, alsook de instrumenten. Die recorder dient dus enkel om omgevingsgeluiden op locatie op te nemen. Zal de zoom H2 specifiek daarvoor voldoen? Die tascam is helaas niet draagbaar, en dat is wel een vereiste.
Ik had vooral al veel gelezen over de Shure SM57. Wat is het grote verschil met die SM58? Heb ik het goed dat de SM57 meer geschikt is voor opnames van instrumenten en de SM58 meer geschikt is voor zang, maar dat ze eigenlijk beiden geschikt zijn voor zang en instrumenten?

4. Hoe verhoudt Reaper zich met Cubase? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-05-2008, 07:46
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ShaiNe Bekijk bericht
1. Zal het mengpaneel dan zoveel afdoen aan de kwaliteit van de muziek, nu de microfoon via het mengpaneel naar de audio interface moet? Want ik weet niet of het de moeite loont om speciaal daarvoor een andere geluidskaart te kopen.
Ja dat loont zeker de moeite. De preamps van de Xenyx reeks staan nu niet echt bekend om hun kwaliteit.

Citaat:
2&3. Zang ga ik enkel thuis opnemen, alsook de instrumenten. Die recorder dient dus enkel om omgevingsgeluiden op locatie op te nemen. Zal de zoom H2 specifiek daarvoor voldoen? Die tascam is helaas niet draagbaar, en dat is wel een vereiste.
Die Tascam is dan ook geen recorder maar een audio interface ter vervanging van je Terratec en is even draagbaar als je Terratec.
De H2 is uiterst geschikt voor field-recording, maar enkel wanneer je hem ergens neer zet is me opgevallen (heb hem zelf ook). Opnames uit de hand kunnen wel eens mislukken omdat de behuizing wat 'speelgoedachtig' aanvoelt en veel 'handling' geluid veroorzaakt.

Citaat:
Ik had vooral al veel gelezen over de Shure SM57. Wat is het grote verschil met die SM58? Heb ik het goed dat de SM57 meer geschikt is voor opnames van instrumenten en de SM58 meer geschikt is voor zang, maar dat ze eigenlijk beiden geschikt zijn voor zang en instrumenten?
De SM57 en SM58 zijn min of meer dezelfde microfoons, met dat verschil dat de SM58 een soort van ingebouwde plopkap heeft. Naar mijn mening is de SM57 voor beiden geschikt (zowel instrumenten als zang mits gebruik van een plopscherm), maar aangezien het je voornamelijk gaat om vrouwenstem, cello en piano, zou ik als ik jou was eerder gaan voor een grootmembraan condensator microfoon (kijk zeker eens naar de Oktava microfoons, bijna onklopbaar qua prijs/kwaliteit Oktava studio microphones - genuine Russian made products ).

Citaat:
4. Hoe verhoudt Reaper zich met Cubase? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
Alhoewel ik een tijdje geleden een Reaper licensie gekocht heb, ben ik er nog niet echt mee aan het werk gegaan. Ik denk dat het grootste verschil tussen Reaper en Cubase ligt in de workflow en vooral in het werken met midi. Maar aangezien het jou voornamelijk draait om audio-opnames en bewerking, denk ik dat Reaper meer dan voldoende is voor jou.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 11:58
Junior Member

Ok, nog 2 dingen die ik moet weten:

1. Als dat Xenyx-mengpaneeltje niet zo goed is, dan vervang ik liever dat, dan mijn geluidskaart. Welk mengpaneeltje is een beter alternatief voor mijn Xenyx-ding, voor ongeveer 100 euro?

2. Ik wil graag mijn mic in een gewone winkel kopen, liefst in de Keymusic, waar ik niet ver van af woon. Ik denk dat ik de Shure SM57 ga kopen voor instrumentenopname. Voor zang heb ik nog geen idee. Kunnen jullie eens zeggen wat de beste keus zou zijn (en waarom) voor een all-round zangmicrofoon uit het lijstje hieronder?

Audio Technica AT 2020
AKG Perception 100
Studio Projects B 1 MKII
MXL 990
MXL 770
MXL 2006

Van de MXL's weet ik niet zo goed of ze wel de moeite zijn.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 12:15
Active Member

Reputatie: Hacmac is op goeie weg

De microfoons die je aanhaalt zijn allemaal budget condensator microfoons,
het lijkt misschien bizar, maar je zal hoogstwaarschijnlijk betere resultaten
bekomen met je SM57 dan met elke van deze microfoons.

De enige waar ik ervaring mee heb is de AT 4040 de grotere broer
van de AT 2020. Persoonlijk vond ik die goed klinken op vrouwelijke en mannelijk zang.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-05-2008, 12:46
Junior Member

Ok, dan wacht ik nog even met een condesatormicrofoon en doe ik alles voorlopig met de shure SM57. Enkel nog een oplossing voor het mengpaneel zou ik moeten vinden.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-05-2008, 16:37
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Als dat Xenyx-mengpaneeltje niet zo goed is, dan vervang ik liever dat, dan mijn geluidskaart. Welk mengpaneeltje is een beter alternatief voor mijn Xenyx-ding, voor ongeveer 100 euro?
Hacmac zei het reeds:
Citaat:
Het Behringer mengpaneeltje zal in het opnameproces overbodig worden. Je plaats liefst zo weinig mogelijk apperatuur tussen je microfoon en je interface ( tenzij je wťťt welke apperatuur en waarom. )
Beter iets meer dan Ä100 uitgeven en een ietwat degelijke geluidskaart kopen genre Tascam US-122L of de Tascam FireOne.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten