homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-05-2008, 23:29
Junior Member

Reputatie: Exploding Dog is op goeie weg
Standaard cubase sx1 en mac g4

Hallo medehomerecorders,
Ik zit met een vraag over mijn setup en evt. verbeteringen hieraan.
Ik werk met Cubase SX, de eerste versie inderdaad, die ik voor noppes heb gekregen en dus doe ik daar niet moeilijk over temeer daar ik er tot heden altijd probleemloos mee heb kunnen doen wat ik wilde. Dit draait op een powerbook 876mhz (titanium)met 1GB ram en 1 mb L3 cache. Mijn interface is een Tascam FW1884 en dan heb ik nog een powercore compact eraan hangen voor de betere plugin. Mijn huidige setup kan ik zo configureren dat ik ongeveer 5/6 stuks 24bit/44khz tracks tegelijk kan opnemen bij een redelijke (256) latency via de tascam (b.v. als je een drumstel wilt opnemen). Dat is helaas niet het maximum van 8 wat ik zou willen. Als ik dat probeer stopt ie na een minuut of twee met opnemen. Bij het mixen zet ik alles juist om zodat ik zoveel mogelijk buffer en cache (1024, 6 milliseconden latency etc..) heb om plugins en tracks te kunnen afspelen. Dat gaat een heel eind goed tot ie begint te stotteren... Nou zit ik dus te denken aan upgrade qua computer die betaalbaar blijft, een tweedehands G4 powermac bijvoorbeeld, maar ik vroeg me af wat daarbij nu het belangrijkste is om voor te gaan?

-Het werkgeheugen? (kheb nu 1 GB, een recentereG4 kan gaan tot 2GB.) -De L3-cache? (in cubase kan ik nu tot 1024 kb buffer size instellen bij device setup, komt dat dan overeen met de L3cache van 1 mb? Ik heb nl. wel eens in een SOS gelezen dat cubase tot 2048 zou moeten kunnen gaan is dat dan op macs met 2 mb L3cache?)
-De interface? (de tascam gaat met een FW400 kabel naar een PCI kaart in mijn laptop maar ik heb gemerkt dat als ik rechtstreeks via de line out op mijn laptop mix, ik veel meer rek heb qua plugins voor ie gaat stotteren... Tascam staat dan op meest gunstige settings voor afmixen..1:2 out, latency 6 sec. 1024 kb buffer etc..)
-Of ligt het aan de videokaart? daar heb ik nl. de ballen verstand van..
-Of is cubase sx1 helemaal niet geschikt om met 2048 kb buffer te kunnen werken?

Nu zullen veel van jullie waarschijnlijk zeggen: spaar door voor een dikke G5 met Logic, maar dat zit er op korte termijn even niet in ben ik bang... Kortom, mensen met kennis van zaken op dit gebied graag reageren! p.s. de G4 die ik op het oog heb is een 1.42DP FW800 met 2 mb L3 cache per processor die loopt op mac osX10.4, ik weet alleen niet of Cubase SX1 daar dan ook daadwerkelijk op werkt...maar dat is snel uit te proberen..
aiaiai.. caramba...
  #2 (permalink)  
Oud 11-05-2008, 08:51
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: cubase sx1 en mac g4

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Exploding Dog Bekijk bericht
Bij het mixen zet ik alles juist om zodat ik zoveel mogelijk buffer en cache (1024, 6 milliseconden latency etc..) heb om plugins en tracks te kunnen afspelen. Dat gaat een heel eind goed tot ie begint te stotteren...
Ik ken Cubase niet maar de algemene regel is : hoe hoger de buffer size, hoe hoger de latency. Als je met die latency kan leven, geen probleem, maar beter is het de buffer zo laag mogelijk te houden, voor zover de processor het aankan natuurlijk. Een lagere buffer vraagt dan wel meer CPU-arbeid...
Verder is 1 Gb wel wat aan de lage kant en zal ook je hard disk het waarschijnlijk zwaar te verduren krijgen

Hugo
  #3 (permalink)  
Oud 11-05-2008, 10:04
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Het stotteren wordt inderdaad veroorzaakt door te weinig processor kracht.
Veel Ram is voornamemlijk belangrijk wanneer je met virtuele instrumenten werkt (en dan nog vooral samplers en/of Romplers), maar doorgaans ga je het best voor zo veel mogelijk (binnen je budget natuurlijk). Ik heb geen idee hoeveel ram SX1 kan gebruiken (en al zeker niet op MAC) dus hierover kan ik je niets vertellen (Ik draai SX3 en C4 op PC met 4Gb Ram).

Ik heb hier trouwens nog een ongebruikte upgrade naar SX3 liggen die je gratis en voor niets kan hebben (als je hem komt afhalen in Borgloon of omstreken). Was indertijd een miskoop (Ik dacht dat het de volle versie was, bleek het om de upgrade te gaan, ik vond het al zo goedkoop ).
Ik weet niet of je van SX1 gaat kunnen upgraden (staat niet op de doos) en ik betwijfel zelfs of het wel de Engelse versie is (alhoewel ik er wel zeker van ben dat ik indertijd de Engelse versie heb besteld, zie ik net dat de handleiding in het Duits is en dat op de sticker aan de zijkant een D staat), maar anderzijds, een gegeven paard....
  #4 (permalink)  
Oud 11-05-2008, 11:33
Junior Member

Reputatie: Exploding Dog is op goeie weg

Dank voor de reply's, en dank voor het aanbod. Ik denk niet dat upgraden zo makkelijk gaat vanuit sx1, om eerlijk te zijn, deze versie van cubase stond al op mijn powerbook en ik heb dus geen serienummer ervan of zo'n dongle of hoe het ook heet. En die zijn meestal wel nodig bij upgrades maar toch , als ik in Borgloon verzeild raak maak ik wel een afspraak heb jij met sx3 wel de mogelijkheid om de buffersize naar 2048 op te schroeven? Het meest prangende is momenteel nl. hoe ik meer tracks en plugins kan mixen zonder gestotter aangezien de demo van mijn bandje (MySpace.com - Sorry Asses - Nijmegen, Gelderland - Post punk / Bossa Nova - www.myspace.com/sorryasses) toch echt een keer binnenkort af moet komen. Ik heb al veel plugin-effecten naar group-tracks verplaatst en/of geexporteerd naar nieuwe tracks om de cpu-sucht wat te verlichten, maar ik zoek dus eigenlijk een snelle goedkope oplossing om die cpu-kracht nog wat te vergroten. Aangezien mijn powerbook qua uitbreidingsmogelijkheden aan zijn top zit, dacht ik dus aan een G4 die wat verder kan gaan waar deze het nu af laat weten. Maar voordat ik dat ga doen hoop ik meer mensen te spreken die een vergelijkbare situatie hebben gehad en mij wat meer tips kunnen geven. Het geld is er toch nog niet dus we hebben nog even.. maar alvast bedankt voor deze reacties!

Laatst gewijzigd door Exploding Dog; 11-05-2008 om 11:39
  #5 (permalink)  
Oud 11-05-2008, 11:56
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Kan je bij Cubase geen tracks "freezen" (zoals bij Logic)? Vooral met een boel plug ins erop scheelt dat veel voor de cpu.
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten