homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-04-2008, 09:53
Member

Reputatie: freddiemingus is op goeie weg
Standaard contrabas opnemen

Dag vriendelijke mens die mij kan/wil helpen....

Ik ben als complete leek op gebied van opname begonnen aan een contrabasduo opname...
Ik heb een Tascam us-144 en gebruik een stereo microfoon....
Nu zit er nog veel ruis op de opname en klinken de bassen redelijk schel ...
Wat zijn de stappen die ik over het hoofd zie?

Ook twijfel ik nog steeds of ik best Cubase 3 of de nieuwe versie adobe audition 3 (Er wordt gezegd dat deze minder goed maar iets gebruiksvriendelijker is, zo lijkt me) gebruik...Voor ik een van de twee fatsoenlijk leer ...

Alvast merci

FM
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-04-2008, 12:24
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling
Standaard Re: contrabas opnemen

Een stereo-microfoon lijkt me de slechts mogelijke keuze hiervoor, je gaat hierdoor nl. veel van de akoestiek van de kamer mee opnemen, waardoor je dat schel geluid krijgt.

Best beide contra's close-miken met een clip-on mic, heb reeds goede resultaten bereikt met bv de audio technica pro35, je clipt deze in het f-gat, en positioneert de microfoon onder de snaren net boven de brug.

De leercurve van Cubase is idd veel steiler dan deze van audition, hangt er vanaf wat je ermee wenst te bereiken in de toekomst. Als het enkel en alleen is om af en toe jezelf te recorden, zal je over het algemeen wel toekomen met Audition.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-04-2008, 19:59
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Contrabas neem ik het liefst op met een grootmembraan dynamische mic (Electrovoice RE20 of Shure SM7B is ideaal bvb) of een goede ribbon (AEA R92 of R44X of een Beyer M160 bvb). Omdat het een bas instrument is, is het best van hem te close mic'en (tenzij als deel van een groot klassiek orkest), en best ook zonder roommic.

Een Cubase is beter dan Audition qua mogelijkheden, maar ook duurder en moeilijker te leren. Dus je zal zelf moeten kijken wat je wil.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 03:16
Member

Reputatie: freddiemingus is op goeie weg

merci,merci,merci
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 08:47
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Omdat het een bas instrument is, is het best van hem te close mic'en (tenzij als deel van een groot klassiek orkest), en best ook zonder roommic.
Waxx, wil je even verder ingaan op dit argument? Mij hebben ze altijd verteld dat er zo flink wat van het karakter van het instrument verloren gaat en dat close miking in dergelijk geval altijd een compromis is om een gebrekkige kamerakoestiek te verdoezelen.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 11:34
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Aangezien Freddiemingus aangeeft dat hij een leek is op gebied van opnames, kunnen we ervan uitgaan dat hij geen akoestisch behandelde kamer tot zijn beschikking heeft, en aldus last heeft van staande golven?

Ik vergeet bij mijn posts steevast erbij te vermelden dat mijn ervaring het merendeel komt van live-opnames, vandaar die clip-on. Je wilt niet na elk nummer terug het podium op om alle micro's terug te positioneren.
Als je een studio sessie hebt, idd gaan voor een groot-membraan.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 11:47
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boppertje Bekijk bericht
Aangezien Freddiemingus aangeeft dat hij een leek is op gebied van opnames, kunnen we ervan uitgaan dat hij geen akoestisch behandelde kamer tot zijn beschikking heeft, en aldus last heeft van staande golven?
Lijkt me zeker aannemelijk, maar dan kan je m.i. beter eerst op zoek gaan naar een ruimte waar de natuurlijke klank van zo'n instrument wel tot haar recht komt, temeer omdat het hier een duobezetting betreft en alles dus staat of valt met het timbre van de twee contra's.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 12:20
Moderator

point, maar denk dat in dit stadium Freddiemingus niet geholpen is met de boodschap dat hij een betere ruimte moet zoeken om zijn eeste stapjes in de opnametechniek te zetten
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 12:39
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boppertje Bekijk bericht
point, maar denk dat in dit stadium Freddiemingus niet geholpen is met de boodschap dat hij een betere ruimte moet zoeken om zijn eeste stapjes in de opnametechniek te zetten
Point taken. I rest my case!

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 27-04-2008, 13:40
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Blijft zowiezo dat contrabas één van de moeilijkste instrumenten is om goed op te nemen...

Close mic'n is zeker geen must, erg mooi vind ik een AEA R84 op een kleine meter afstand. Uiteraard speelt de ruimte in zo'n opstelling een grote rol, er is redelijk wat afstand, plus de richtingsgevoelidheid is figure-of-8.

Wat vaak goed werkt als echte closemicing is een omnimicro bevestigen in de 'U-holte' van de kam. Liefst zelfs nog kleinmembraan eerder dan grootmembraan, want dat is iets praktischer wegens lichtere micro

En anders een condensatormicrofoon (klein of grootmembraan) op relatief korte afstand, ongeveer gericht naar een f-gat.

Nu, als ge echt voor de duo-sound gaat eerder dan voor 'twee losse contrabassen die we daarna terug mixen', dan is een stereopaartje zeker een optie.

Ruis ga je bijna altijd hebben van zodra je ervoor kiest op te nemen van een zeker afstand, zeker als je met micro's werkt die erg veel gain nodig hebben. Dan speelt de preamp een grote rol in hoeveel ruis er uiteindelijk zal zitten op het signaal.

Nu valt ruis op zo'n opname gelukkig perfect weg te filteren (mits de juiste tools), ik heb dat zelf al vaker gedaan met contrabasopnames.

In opname zal de contrabas zowiezo een beetje raar klinken tov hem echt te horen. Een contrabas-opname heeft in mijn ervaring vaak redelijk wat EQ nodig, zeker als je hem zou moeten inpassen in een context met vele andere instrumenten. Een contrabas klinkt snel 'wollig' en ongedefinieerd, of wel net scherp en dun maar gedefinieerd. Het is de kunt de gulden middenweg te vinden
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten