homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 28-04-2008, 12:55
Member

Reputatie: freddiemingus is op goeie weg
Standaard Re: contrabas opnemen

Bedankt mensen,

Ik dacht anders ook te combineren met line op te nemen d.m.v.een DI...
Heeft er iemand ervaring met Avalon?
Naar't schijnt is dat echt de moeite om te kopen???

grtjs fm
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 28-04-2008, 18:12
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Die Avalon is een combinatie van DI en preamp eigenlijk. Een andere optie is een goeie DI (ik denk dan aan Little Labs Redeye), die dan gewoon naar een preamp ingang gaat.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 28-04-2008, 19:31
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Ik dacht anders ook te combineren met line op te nemen d.m.v.een DI...
Mis ik iets? een contrabas met line uitgang? semi-acoustisch ofzo dan.
In dat geval kan je eens proberen mbv een DI inderdaad, maar nietemin zou ik tegelijk een stereokoppel opstellen, kwestie van beide contrabassen in context te plaatsen, anders ga je tijdens het mixen veel moeite hebben ze lekker te "lijmen" met mekaar.
Een PZM op de grond voor de contrabas geeft ook vrij goed (en minder reflectieproblemen)

Pzz
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 28-04-2008, 19:39
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Het is idd zo dat een contrabas DI output (meestal van een piezo-element op de kam) niet erg realistisch klinkt. Zowiezo slechter dan gelijk welke micro. Tis vooral handig voor live, maar in de studio zou ik toch ook zeker voor micro kiezen. Zo'n element werkt vaak enkel voor wanneer er een bas moet zijn, die niet uitgesproken uit de mix komt, dan geraak je er wel mee weg. Maar in het geval van uw contrabasduo is DI geen optie.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 30-04-2008, 19:05
Active Member

Reputatie: Toon is op goeie weg

En wat als je nu gewoon even buiten opneemt? Dan heb je toch geen last van reflecties?
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 30-04-2008, 19:16
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Toon Bekijk bericht
En wat als je nu gewoon even buiten opneemt? Dan heb je toch geen last van reflecties?
In theorie klopt dat (hoewel er natuurlijk altijd reflecties via de grond zijn). Maar een plaats vinden die werkelijk geldt als 'open space' is natuurlijk minder eenvoudig...

Daarbij komt dan nog eens dat je buiten rekening moet houden met wind, en dat de omgevingsruis zowiezo hoger zal zijn.

In't kort: leuk in theorie, niet interessant in de praktijk...
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 01-05-2008, 00:46
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht
Daarbij komt dan nog eens dat je buiten rekening moet houden met
- je hele studio naar een open plaats te slepen?
- even een generator aan te schaffen?
- de hoop dat het die dag niet zal regenen?
- 3 guards hebt die eventuele struikende-contrabas-rovers tegenhouden?
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 01-05-2008, 01:34
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Ik was ooit in siciliŰ, op de top van de vulkaan de Edna, geen windje te bespeuren en het dichtste bij anecho´sch dat ik ooit heb gehoord in de vrije natuur. gewoon nul reflecties zelfs niet van de grond (lavasteen is een goede absorber zo te zien).
Jammer dat die vulkaan een week later moest uitbarsten of ik had me daar een mooie droge sessie kunnen opnemen

Maar ff serieus, het is niet de bedoeling bij een opname om een zo droog mogelijke ruimte na streven, dode ruimtes zijn meer onder de filosofie van "we smijten er later wel ruimte op in de mix met wat reverb want onze kamer klinkt naar niks", maar bij een instrument zoals een contrabas heb je dat kamergeluid wel nodig, dat geeft juist dat ruimtelijk gevoel aan de opname. En ik ben tot heden nog geen reverb plugin of hardware bak, analoog of digitaal tegengekomen die een instrument opgenomen in een goed klinkende kamer kan evenaren, en ik ben nochtans snel fan van engineering tricks&magic.

Bottomline is dat die contrabassen in een goede kamer gezet moeten worden, en dan serieus wat tijd besteed moet worden aan een goede mic positie. Het blijft een moeilijk instrument om op te nemen zonder twijfel.

Pzz
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 02-05-2008, 19:18
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathew Lane Bekijk bericht
Blijft zowiezo dat contrabas ÚÚn van de moeilijkste instrumenten is om goed op te nemen...

Close mic'n is zeker geen must, erg mooi vind ik een AEA R84 op een kleine meter afstand. Uiteraard speelt de ruimte in zo'n opstelling een grote rol, er is redelijk wat afstand, plus de richtingsgevoelidheid is figure-of-8.

Wat vaak goed werkt als echte closemicing is een omnimicro bevestigen in de 'U-holte' van de kam. Liefst zelfs nog kleinmembraan eerder dan grootmembraan, want dat is iets praktischer wegens lichtere micro

En anders een condensatormicrofoon (klein of grootmembraan) op relatief korte afstand, ongeveer gericht naar een f-gat.

Nu, als ge echt voor de duo-sound gaat eerder dan voor 'twee losse contrabassen die we daarna terug mixen', dan is een stereopaartje zeker een optie.

Ruis ga je bijna altijd hebben van zodra je ervoor kiest op te nemen van een zeker afstand, zeker als je met micro's werkt die erg veel gain nodig hebben. Dan speelt de preamp een grote rol in hoeveel ruis er uiteindelijk zal zitten op het signaal.

Nu valt ruis op zo'n opname gelukkig perfect weg te filteren (mits de juiste tools), ik heb dat zelf al vaker gedaan met contrabasopnames.

In opname zal de contrabas zowiezo een beetje raar klinken tov hem echt te horen. Een contrabas-opname heeft in mijn ervaring vaak redelijk wat EQ nodig, zeker als je hem zou moeten inpassen in een context met vele andere instrumenten. Een contrabas klinkt snel 'wollig' en ongedefinieerd, of wel net scherp en dun maar gedefinieerd. Het is de kunt de gulden middenweg te vinden
Ik spreek vanuit een homerecordingsituatie, met slechte acoustiek, niet in een pro studio. Daar is uw techniek aan te raden, maar in een niet proffesioneel behandelde ruimte zou ik niet zo werken, wegens basophopingen en te veel slechte ongecontroleerde galm. Bas moet tight zitten, en met zo'n galm is dat niet zo.

En ik ben voor ruisvrije opnames, als je achteraf op ruis moet filteren, ben je verkeerd bezig. Een goede productie begint bij een goede opname ...
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 02-05-2008, 19:38
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
En ik ben voor ruisvrije opnames, als je achteraf op ruis moet filteren, ben je verkeerd bezig. Een goede productie begint bij een goede opname ...
Uiteraard ben ik ook voor ruisvrije opnames, ik zei gewoon dat het erg moeilijk is om een ruisvrije opname te maken van een instrument als contrabas als je vanop wat afstand wil opnemen owv de klank (zeker in een jazz setting, met een gestreken contrabas zal dit probleem wat kleiner zijn).

Met de wetenschap dat ik die ruis er kan af filteren zonder de klank te be´nvloeden, zal ik daarom bij opname vooral voor de beste klank gaan qua microkeuze en plaatsing, eerder dan die plaatsing en micro aan te passen puur om ruis te vermijden (en tegelijkertijd de klank van de contrabas slechter te maken in opname).

Uiteraard zijn er altijd grenzen, ik bedoel gewoon dat een beetje ruis geen kwaad kan als daartegenover staat dat m'n instrument stuk beter klinkt in de opname.

Maw: ik ben akkoord, een goede productie begint bij een goede opname, een opname met de best mogelijke klank van het instrument zelf.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten