homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-04-2008, 17:52
Junior Member

Reputatie: freddieknets is op goeie weg
Standaard Nieuwe audio interface: M-Audio Fast Rack Ultra?

Hoi iedereen,

zoals ik al kort even vermeldde in het introductieforum ben ik nog op zoek naar een geschikte audio interface. Tijdens deze zoektocht stootte ik, buiten op deze site, ook op de Fast Rack Ultra van M-audio. Deze voldoet aan al mijn eisen, zijnde:

Ondersteuning voor Mac OSX Core Audio (meer specifiek AU-instrumenten in Logic)
4 of meer xlr-ingangen (met phantoom en preamp)
2 of meer audio-ingangen
hardware dsp-mixing (of iets gelijkaardigs dat mijn cpu zoveel mogelijk voor de software-instrumenten spaart)

Het enige wat me wat tegenzit, is 1) dat het usb is en dus mogelijk instabiel en 2) dat ik al in verschillende reviews heb gelezen dat de latency niet denderend is. Jammer genoeg staat er nooit een kwalitatieve waarde over de latency bij ('niet denderend' is nogal vaag); ik wil vooral geen late respons bij het inspelen en monitoren van midi met software instrumenten (bij snelle passages is dat een merde).

Heeft er iemand ervaring met deze interface?
Of bestaat er een gelijkaardige interface via firewire?

Als het even kan, zou het eveneens praktisch zijn mocht er een manier zijn om later uit te breiden naar meerdere ingangen (lightpipe ofzo? Maar ik heb niet zo goed begrepen wat dat precies inhoudt...).

Alvast bedankt voor je tijd,

Frederik.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-04-2008, 18:33
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Nieuwe audio interface: M-Audio Fast Rack Ultra?

Zoals ik meen begrepen te hebben uit je introductie post zou het je vooral gaan over werken met VSTi (wel, AU nu dus) en eventueel het opnemen van piano?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freddieknets Bekijk bericht
Ondersteuning voor Mac OSX Core Audio (meer specifiek AU-instrumenten in Logic)
4 of meer xlr-ingangen (met phantoom en preamp)
2 of meer audio-ingangen
Mocht je enkel je piano willen gaan opnemen, heb je in feite met 2 microfoon-ingangen genoeg. Mocht je daarentegen je interface 'op de groei' willen kopen, zijn meerdere microfoon of audio ingangen natuurlijk niet slechter.
Citaat:
hardware dsp-mixing (of iets gelijkaardigs dat mijn cpu zoveel mogelijk voor de software-instrumenten spaart)
Hier vrees ik dat je qua virtuele instrumenten niets aan hebt. Hardware DSP mixing betekent dat de geluidskaart een DSP chip aan boord heeft die het toelaat je ingangssignalen te mixen buiten je DAW-software om (dus het mixen gebeurt in je interface en vergt geen processorkracht van je PC/Mac. Dit is vooral geschikt om op te nemen met direct monitoring.). Het betekent echter niet dat je de DSP chip kan gebruiken om plugins te draaien. Dit kan wel met dingen als een UAD-1 of een Powercore, maar ook bij deze DSP-kaarten enkel met de meegeleverde of bijaangekochte plugins (speciaal voor deze DSP-kaart geschreven).
Citaat:
Het enige wat me wat tegenzit, is 1) dat het usb is en dus mogelijk instabiel
M-audio is doorgaans één van de eerste interface fabrikanten die met drivers komt voor nieuwe besturingssytemen, dus de kans is klein dat je last gaat hebben van stabiliteit met M-audio.

Citaat:
2) dat ik al in verschillende reviews heb gelezen dat de latency niet denderend is. Jammer genoeg staat er nooit een kwalitatieve waarde over de latency bij ('niet denderend' is nogal vaag); ik wil vooral geen late respons bij het inspelen en monitoren van midi met software instrumenten (bij snelle passages is dat een merde).
Je kan latency niet uitdrukken in absolute waarden, omdat de latency niet enkel afhangt van de driver van je geluidskaart, maar ook van de overige belasting van je systeem, hoeveel en welke virtuele instrumenten en/of effecten je tegelijkertijd laat lopen (en hoeveel processorkracht ze nodig hebben) en de kracht van je computer (voornamelijk processor).
Citaat:
Heeft er iemand ervaring met deze interface?
Of bestaat er een gelijkaardige interface via firewire?
De interfaces van MOTU (ik denk nu bijvoorbeeld aan de 8PRE) of die van RME (de Fireface reeks) lopen op firewire en zijn zeer de moeite.
Als je wat verder kijkt zal je ook gaan merken dat het in feite moeilijker is een USB interface te vinden met dergelijke specificaties dan eentje met firewire.
Maar zoals ik voorheen al zei, indien je voornamelijk gaat werken met virtuele instrumenten en zo nu en dan eens piano wil opnemen,
heb je met een interface met 2 microfoon-ingangen (liefst met fantoom voeding) ook voldoende.
Zo kan je gaan voor een Tascam US-122L (op USB, een klassieker op dit forum) of bijvoorbeeld een Tascam FireOne (firewire, kost tegenwoordig ook nauwelijks nog geld en je krijgt een interessante DAW-controller met audio-interface).
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-04-2008, 19:44
Junior Member

Reputatie: freddieknets is op goeie weg

Nee, ik ga wel degelijk 4 micro's gebruiken; 2 voor de piano, 1 voor zang en een voor fluit, we zijn met 2.
En die motu 8pre, kan die dan ook gebruiken met Core Audio in logic (AU)?
Of draaien software instrumenten sowieso altijd op de cpu?
Die 8pre ziet er wel goed uit, al is hij wel wat duurder natuurlijk...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-04-2008, 09:14
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Welke plugins je kan gebruiken hangt af van welke software je draait.
Logic draait AU plugins, Cubase VST plugins, enz...
Zoals ik voorheen al gezegd heb, draaien alle plugins op de PC processor tenzij ze geleverd zijn met een DSP-kaart zoals de UAD-1 of de Powercore.
MOTU heeft nu ook een nieuwe kaart uit met DSP chip die enkele effecten kan draaien (compressor en reverb als ik me niet vergis), maar ook enkel de meegeleverde plugins kunnen draaien op de DSP-chip van deze interface.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten